Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2022-03-03

Didaktik och ledarskap i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (inkl 7,5 hp VFU) (PG1083)

V3AE9 (VT22, 100%, Dag, Normal, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Alexandersson, U., & Swärd, A. (2015). Estetiska lärprocesser (Lärportalen: Modul Tematiska arbetssätt och digitala verktyg. Del 6 Estetiska lärprocesser.). Stockholm: Skolverket.
    Myndighetspublikation
  • Bie, K. (2014). Reflektionshandboken för pedagoger Malmö: Gleerups.
    Bok / Antologi
  • Boberg, K., & Sterlinger Ahlring, A. (2020). Att äga klassrummet : 10 perspektiv på ledarskap för lärare (Första upplagan). Stockholm: Gothia fortbildning.
    Bok / Antologi
  • Breili, R., Jonsson, J., & Lundberg, S. (2016). Estetiska lärprocesser i matematikundervisningen. Nämnaren, (3), 81-85.
    Tidskriftsartikel
  • Colnerud, G. (2017). Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik Stockholm: Liber.
    Bok / Antologi
  • Cronqvist, M. (2018). Etiskt ledarskap : didaktik i förskola och skola (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi
  • Davidsson, B., & Dimenäs, J. (Red.). (2007). Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik (Första upplagan). Stockholm: Liber.
    Läsanvisning:(sid. 10-20, 30-46)
    Bok / Antologi
  • Forsman, L., & Hansén, S. (Red.). (2017). Allmändidaktik : vetenskap för lärare (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur.
    Läsanvisning:valda delar.
    Bok / Antologi
  • Frelin, A. (2012). Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola Stockholm: Liber.
    Bok / Antologi
  • Jönsson, K. (Red.). (2016). Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola (2 uppl.). Stockholm: Liber.
    Läsanvisning:valda delar.
    Bok / Antologi
  • Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund. (2001). Lärares yrkesetik. Hämtad från https://www.lararforbundet.se/artiklar/yrkesetiska-principer-for-larare.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2021). Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stöd för undervisning. Stockholm: Skolverket.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2020). Att ställa frågor och söka svar – samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (Forskning för skolan). Stockholm: Skolverket.
    Myndighetspublikation
  • Widhe, O. (2017). Kroppslighet och läsintresse (Lärportalen: Modul Stimulera läsintresse. Del 5: Läsning och estetiska läsprocesser). Stockholm: Skolverket.
    Myndighetspublikation
  • Tillkommer: Aktuella styrdokument, artiklar (ca 200 sid), egen vald högläsningsbok (för relevant årskurs), samt tidigare läst ämnesdidaktisk litteratur i svenska och matematikdidaktik eller motsvarande.
    Text

Referenslitteratur

  • Chambers, A. (2014). Böcker inom och omkring oss (4 uppl.). Stockholm: Gilla böcker.
    Bok / Antologi
  • Helenius, O., & Johansson, M. (Red.). (2018). Att bli lärare i matematik Stockholm: Liber.
    Bok / Antologi
  • Karlsson, O. (Red.). (2017). Svenska skrivregler (4 uppl.). Stockholm: Liber.
    Bok / Antologi
  • Liberg, C., & Smidt, J. (Red.). (2019). Att bli lärare i svenska Stockholm: Liber.
    Bok / Antologi
  • Schött, K. (2015). Studentens skrivhandbok (3 uppl.). Stockholm: Liber.
    Bok / Antologi
  • Skolforskningsinstitutet. (2018). Klassrumsdialog i matematikundervisningen – matematiska samtal i helklass i grundskolan. Hämtad från https://www.skolfi.se/forskningssammanstallningar/publicerade-systematiska-oversikter/klassrumsdialog-i-matematikundervisningen/#.
    Myndighetspublikation
  • Skolinspektionen. (2018). Råd och vägledning för undervisning. Hämtad 2021-06-18 från https://www.skolinspektionen.se/rad-och-vagledning/skolrepresentanter/undervisning/.
    Webbsida
  • Skolverket. (2018). Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning (Forskning för skolan). Stockholm: Skolverket.
    Myndighetspublikation
  • Vetenskapsrådet. (2017). God forskningssed (VR1708). Stockholm: Vetenskapsrådet.
    Myndighetspublikation