Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2021-06-03

Svenska som andraspråk II med didaktisk inriktning (GSS2EA)

V37QG (VT21, 100%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

Delkurser

1. Språk, undervisning och lärande i ett andraspråksperspektiv
  • Axelsson, M., & Magnusson, U. "Forskning om flerspråkighet och kunskapsutveckling under skolåren". I K. Hyltenstam, M. Axelsson, & I. Lindberg (Red.), Flerspråkighet: En forskningsöversikt ( ss. 247-367). Stockholm: Vetenskapsrådet.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Axelsson, M. "Flerspråkighet och lärande". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle ( ss. 547-577). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning i en utmanande tid Stockholm: Natur & Kultur.
    Bok / Antologi
  • Garcia, O. (2009). Bilingual education in the 21st century: A global perspective UK: Wiley-Blackwell.
    Läsanvisning:s 19-41, 109-158, 287-336
    Bok / Antologi
  • Lahdenperä, P., & Sundgren, E. (Red.). (2017). Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122660
    Läsanvisning:(kap 9-13)
    Bok / Antologi
  • Nauclér, K. (2004). "Barns språkliga socialisation före skolstarten". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle ( ss. 459-480). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Stier, J., & Sandström Kjellin, M. (2009). Interkulturellt samspel i skolan Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi
  • Svensson, G. (2017). Transspråkande i praktik och teori (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127818200
    Läsanvisning:(kap 9, 11 & 12)
    Bok / Antologi
  • Wedin, Å. (Red.). (2017). Språklig mångfald i klassrummet Stockholm: Lärarförlaget.
    Bok / Antologi
  • EN AV FÖLJANDE BÖCKER:.
    Text
  • Gibbons, P. (2013). Lyft språket: Lyft tänkandet Stockholm: Hallgren & Fallgren.
    Bok / Antologi
  • Gibbons, P. (2016). Stärk språket: Stärk lärandet Uppsala: Hallgren & Fallgren.
    Bok / Antologi
  • Hajer, M., & Meestringa, T. (2014). Språkinriktad undervisning : en handbok (2 uppl.). Stockholm: Hallgren & Fallgren. ISBN: 9789173828697
    Bok / Antologi
  • Norlund Shaswar, A., & Wedin, Å. (2020). Språkdidaktik för sfi : att undervisa vuxna andraspråksinlärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144132884
    Bok / Antologi
  • Annat material enligt lärares anvisning kan tillkomma (max 100 s).
    Text
  • Forskningsartiklar på engelska tillkommer (ca 150 s).
    Text
2. Fonetik och uttal i ett andraspråksperspektiv
  • Abrahamsson, N. (2013). Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 85-120). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Boyd, S., & Bredänge, G. (2013). Attityder till brytning: Exemplet utländska lärare i svenska skolor. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 437-458). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Derwing, T. M., & Munro, M. J. (2005). Second Language Accent and Pronunciation Teaching: A Research-Based Approach. TESOL Quarterly, 39(3), 379-397. DOI: 10.2307/3588486
    Tidskriftsartikel
  • Engstrand, O. (2004). Fonetikens grunder (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144042388
    Bok / Antologi
  • Piske, T., MacKay, I. R. A., & Flege, J. E. (2001). Factors affecting degree of foreign accent in an L2: a review. Journal of Phonetics, 29(2), 191-215. DOI: 10.1006/jpho.2001.0134
    Tidskriftsartikel
  • Rosenqvist, H. (2007). Uttalsboken : svenskt uttal i praktik och teori (1 uppl.). Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127406452
    Bok / Antologi
  • Thorén, B. (2016). Svensk fonetik för andraspråksundervisningen (Andra reviderade upplagan). Umeå: Vulkan. ISBN: 9789163763786
    Bok / Antologi
  • Zetterholm, E., & Tronnier, M. (2019). Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144134604
    Bok / Antologi
  • Ytterligare material/litteratur kan tillkomma om ca 100 sidorYtterligare.
    Text
3. Bedömning och respons i ett andraspråksperspektiv
4. Fiktionsberättande och elevtext i ett flerspråkigt perspektiv
  • Boglind, A., & Nordenstam, A. (2016). Från fabler till manga 2 : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på ungdomslitteratur (Första upplagan). Malmö: Gleerups utbildning. ISBN: 9789140689467
    Bok / Antologi
  • Janson, M. (Red.). (2016). Introduktion till filmpedagogik : vita duken som svarta tavlan (2 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9789140692634
    Läsanvisning:Valda delar ca 60 sidor
    Bok / Antologi
  • Johansson, A. (2015). Textens vävda mönster. Struktur och samband i en elevtext. I M. Lindgren, & G. Svensson (Red.), Skrivande i skolan (1 uppl., ss. 57-77). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lindell, I. (2019). Om börjor och berättande; ett kalejdoskopiskt förhållningssätt i litteraturundervisningen. I A. Öhman, & I. Lindell (Red.), För berättelsens skull: Modeller för litteraturundervisningen (1 uppl., ss. 65-87). Stockholm: Natur & Kultur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lindgren, M., & Svensson, G. (2015). Att börja en mening. Fundamentets betydelse för meningsskapande inom och mellan meningar. I M. Lindgren, & G. Svensson (Red.), Skrivande i skolan ( ss. 97-115). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lindholm, A. (2016). Stöttning med hjälp av lässtrategier i det flerspråkiga klassrummet. I C. Olin-Scheller, & M. Tengberg (Red.), Läsa mellan radera (1 uppl., ss. 173-196). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Markstedt, C., & Sandberg, M. (2019). Romanläsning i praktiken : samtala och skriva om litteratur i skolan (Första upplagan). Stockholm: Gothia Fortbildning. ISBN: 9789177410829
    Bok / Antologi
  • Nilsson Skåve, Å. (2015). Brännande blickar och studsande fjärilar-om litterärt bildspråk i elevuppsatser. I M. Lindgren, & G. Svensson (Red.), Skrivande i skolan (1 uppl., ss. 43-55). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Öhman, A., & Tornberg Pantzare, M. (2019). Att skugga intrigen : en modell för litteraturläsning i teori och praktik. I I. Lindell, & A. Öhman (Red.), För berättelsens skull: Modeller för litteraturundervisningen (1 uppl., ss. 7-38). Stockholm: Natur & Kultur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • 500 sidor fiktionstext som väljs i samråd med läraren.
    Text

Referenslitteratur

Delkurser

1. Språk, undervisning och lärande i ett andraspråksperspektiv
2. Fonetik och uttal i ett andraspråksperspektiv
  • Derwing, T. M. (2008). Curriculum issues in teaching pronunciation to second language learners. I J. Hansen Edwards, & M. Zampini (Red.), Phonology and Second Language Acquisition ( ss. 347-369). Amsterdam: J. Benjamins. ISBN: 978-90-272-4185-6
    Kapitel i bok (antologi)
  • Kjellin, O. (2002). Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen (1 uppl.). Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN: 9173827568
    Bok / Antologi
  • Riad, T. (2014). Phonology of Swedish (1 uppl.). Oxford: Oxford University Press. ISBN: 9780199543571
    Bok / Antologi
  • Riad, T. (1997). Svenskt fonologikompendium. (Ca 60 s.) (Finns i Learn.).
    Text
  • Skolverket. (2018). Uttalsundervisning. Nyanländas språkutveckling Modul 7. (ca 25 s) https://larportalen.skolverket.se/#/modul/2c-nyanlanda/Grundskola/033_nyanlandas-sprakutveckling/del_07/.
    Text
3. Bedömning och respons i ett andraspråksperspektiv
4. Fiktionsberättande och elevtext i ett flerspråkigt perspektiv