1. Språk, undervisning och lärande i ett andraspråksperspektiv
Axelsson, M., & Magnusson, U. "Forskning om flerspråkighet och kunskapsutveckling under skolåren". I K. Hyltenstam, M. Axelsson, & I. Lindberg (Red.), Flerspråkighet: En forskningsöversikt ( ss. 247-367). Stockholm: Vetenskapsrådet.
Kapitel i bok (antologi)
Axelsson, M. "Flerspråkighet och lärande". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle ( ss. 547-577). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning i en utmanande tid Stockholm: Natur & Kultur.
Bok / Antologi
Garcia, O. (2009). Bilingual education in the 21st century: A global perspective UK: Wiley-Blackwell.
Läsanvisning:s 19-41, 109-158, 287-336
Bok / Antologi
Lahdenperä, P., & Sundgren, E. (Red.). (2017). Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122660
Läsanvisning:(kap 9-13)
Bok / Antologi
Nauclér, K. (2004). "Barns språkliga socialisation före skolstarten". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle ( ss. 459-480). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Stier, J., & Sandström Kjellin, M. (2009). Interkulturellt samspel i skolan Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Svensson, G. (2017). Transspråkande i praktik och teori (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127818200
Läsanvisning:(kap 9, 11 & 12)
Bok / Antologi
Wedin, Å. (Red.). (2017). Språklig mångfald i klassrummet Stockholm: Lärarförlaget.
Hajer, M., & Meestringa, T. (2014). Språkinriktad undervisning : en handbok (2 uppl.). Stockholm: Hallgren & Fallgren. ISBN: 9789173828697
Bok / Antologi
Norlund Shaswar, A., & Wedin, Å. (2020). Språkdidaktik för sfi : att undervisa vuxna andraspråksinlärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144132884
Bok / Antologi
Annat material enligt lärares anvisning kan tillkomma (max 100 s).
Text
Forskningsartiklar på engelska tillkommer (ca 150 s).
Text
2. Fonetik och uttal i ett andraspråksperspektiv
Abrahamsson, N. (2013). Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 85-120). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Boyd, S., & Bredänge, G. (2013). Attityder till brytning: Exemplet utländska lärare i svenska skolor. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 437-458). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Derwing, T. M., & Munro, M. J. (2005). Second Language Accent and Pronunciation Teaching: A Research-Based Approach. TESOL Quarterly, 39(3), 379-397. DOI: 10.2307/3588486
Piske, T., MacKay, I. R. A., & Flege, J. E. (2001). Factors affecting degree of foreign accent in an L2: a review. Journal of Phonetics, 29(2), 191-215. DOI: 10.1006/jpho.2001.0134
Tidskriftsartikel
Rosenqvist, H. (2007). Uttalsboken : svenskt uttal i praktik och teori (1 uppl.). Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127406452
Bok / Antologi
Thorén, B. (2016). Svensk fonetik för andraspråksundervisningen (Andra reviderade upplagan). Umeå: Vulkan. ISBN: 9789163763786
Bok / Antologi
Zetterholm, E., & Tronnier, M. (2019). Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144134604
Bok / Antologi
Ytterligare material/litteratur kan tillkomma om ca 100 sidorYtterligare.
Text
3. Bedömning och respons i ett andraspråksperspektiv
Abrahamsson, T., & Bergman, P. (Red.). (2014). Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147111749
Flyman Mattsson, A., & Håkansson, G. (2021). Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. ISBN: 9789144137599
Bok / Antologi
Jakobson, L. (2019). Lärares uppfattningar om responsfokus och responssätt för vuxna nybörjarstuderandes texter i svenska som andraspråk. Nordand, 3(01), 25-47. DOI: 10.18261/issn.2535-3381-2019-01-02
Tidskriftsartikel
Jones, J., Wiliam, D., & King's College London. (2008). Modern foreign languages inside the black box : Assessment for learning in the modern foreign languages classroom (1 uppl.). London: GL Assessment. ISBN: 9780708717653
Bok / Antologi
Kuyumcu, E. (2010). Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv. I M. Olofsson (Red.), Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. (1 uppl., ss. 119-142). Stockholm.
Kapitel i bok (antologi)
Lopez, A., Turkan, S., & Guzman-Orth, D. (2017). Assessing Multilingual Competence. I E. Shohamy, I. Or, & S. May (Red.), Language Testing and Assessment: Encyclopedia of Language and Education (3 uppl., ss. 91-102). Cham: Springer.
Kapitel i bok (antologi)
Olofsson, M., & Sjökvist, L. (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk i forskning, undervisning och samhälle. (2 uppl., ss. 685-724).
Kapitel i bok (antologi)
Schleppegrell, M. J. (2010). Functional grammar in the classroom. I Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. ( ss. 79-95).
Material/litteratur om ca 200 kan tillkomma enligt lärares anvisningar..
Text
4. Fiktionsberättande och elevtext i ett flerspråkigt perspektiv
Boglind, A., & Nordenstam, A. (2016). Från fabler till manga 2 : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på ungdomslitteratur (Första upplagan). Malmö: Gleerups utbildning. ISBN: 9789140689467
Bok / Antologi
Janson, M. (Red.). (2016). Introduktion till filmpedagogik : vita duken som svarta tavlan (2 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9789140692634
Läsanvisning:Valda delar ca 60 sidor
Bok / Antologi
Johansson, A. (2015). Textens vävda mönster. Struktur och samband i en elevtext. I M. Lindgren, & G. Svensson (Red.), Skrivande i skolan (1 uppl., ss. 57-77). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
Kapitel i bok (antologi)
Lindell, I. (2019). Om börjor och berättande; ett kalejdoskopiskt förhållningssätt i litteraturundervisningen. I A. Öhman, & I. Lindell (Red.), För berättelsens skull: Modeller för litteraturundervisningen (1 uppl., ss. 65-87). Stockholm: Natur & Kultur.
Kapitel i bok (antologi)
Lindgren, M., & Svensson, G. (2015). Att börja en mening. Fundamentets betydelse för meningsskapande inom och mellan meningar. I M. Lindgren, & G. Svensson (Red.), Skrivande i skolan ( ss. 97-115). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
Kapitel i bok (antologi)
Lindholm, A. (2016). Stöttning med hjälp av lässtrategier i det flerspråkiga klassrummet. I C. Olin-Scheller, & M. Tengberg (Red.), Läsa mellan radera (1 uppl., ss. 173-196). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
Kapitel i bok (antologi)
Markstedt, C., & Sandberg, M. (2019). Romanläsning i praktiken : samtala och skriva om litteratur i skolan (Första upplagan). Stockholm: Gothia Fortbildning. ISBN: 9789177410829
Bok / Antologi
Nilsson Skåve, Å. (2015). Brännande blickar och studsande fjärilar-om litterärt bildspråk i elevuppsatser. I M. Lindgren, & G. Svensson (Red.), Skrivande i skolan (1 uppl., ss. 43-55). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
Kapitel i bok (antologi)
Öhman, A., & Tornberg Pantzare, M. (2019). Att skugga intrigen : en modell för litteraturläsning i teori och praktik. I I. Lindell, & A. Öhman (Red.), För berättelsens skull: Modeller för litteraturundervisningen (1 uppl., ss. 7-38). Stockholm: Natur & Kultur.
Kapitel i bok (antologi)
500 sidor fiktionstext som väljs i samråd med läraren.
Text
Referenslitteratur
Delkurser
1. Språk, undervisning och lärande i ett andraspråksperspektiv
2. Fonetik och uttal i ett andraspråksperspektiv
Derwing, T. M. (2008). Curriculum issues in teaching pronunciation to second language learners. I J. Hansen Edwards, & M. Zampini (Red.), Phonology and Second Language Acquisition ( ss. 347-369). Amsterdam: J. Benjamins. ISBN: 978-90-272-4185-6
Kapitel i bok (antologi)
Kjellin, O. (2002). Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen (1 uppl.). Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN: 9173827568
Bok / Antologi
Riad, T. (2014). Phonology of Swedish (1 uppl.). Oxford: Oxford University Press. ISBN: 9780199543571
Bok / Antologi
Riad, T. (1997). Svenskt fonologikompendium. (Ca 60 s.) (Finns i Learn.).
Text
Skolverket. (2018). Uttalsundervisning. Nyanländas språkutveckling Modul 7. (ca 25 s) https://larportalen.skolverket.se/#/modul/2c-nyanlanda/Grundskola/033_nyanlandas-sprakutveckling/del_07/.
Text
3. Bedömning och respons i ett andraspråksperspektiv
4. Fiktionsberättande och elevtext i ett flerspråkigt perspektiv
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.