Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2021-03-01

Fiktionsberättande och elevtext i ett flerspråkigt perspektiv (GSS2C6)

V37PN (VT21, 50%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Boglind, A., & Nordenstam, A. (2016). Från fabler till manga 2 : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på ungdomslitteratur (Första upplagan). Malmö: Gleerups utbildning. ISBN: 9789140689467
    Bok / Antologi
  • Janson, M. (Red.). (2016). Introduktion till filmpedagogik : vita duken som svarta tavlan (2 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9789140692634
    Läsanvisning:Valda delar ca 60 sidor
    Bok / Antologi
  • Johansson, A. (2015). Textens vävda mönster. Struktur och samband i en elevtext. I M. Lindgren, & G. Svensson (Red.), Skrivande i skolan (1 uppl., ss. 57-77). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lindell, I. (2019). Om börjor och berättande; ett kalejdoskopiskt förhållningssätt i litteraturundervisningen. I A. Öhman, & I. Lindell (Red.), För berättelsens skull: Modeller för litteraturundervisningen (1 uppl., ss. 65-87). Stockholm: Natur & Kultur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lindgren, M., & Svensson, G. (2015). Att börja en mening. Fundamentets betydelse för meningsskapande inom och mellan meningar. I M. Lindgren, & G. Svensson (Red.), Skrivande i skolan ( ss. 97-115). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lindholm, A. (2016). Stöttning med hjälp av lässtrategier i det flerspråkiga klassrummet. I C. Olin-Scheller, & M. Tengberg (Red.), Läsa mellan radera (1 uppl., ss. 173-196). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Markstedt, C., & Sandberg, M. (2019). Romanläsning i praktiken : samtala och skriva om litteratur i skolan (Första upplagan). Stockholm: Gothia Fortbildning. ISBN: 9789177410829
    Bok / Antologi
  • Nilsson Skåve, Å. (2015). Brännande blickar och studsande fjärilar-om litterärt bildspråk i elevuppsatser. I M. Lindgren, & G. Svensson (Red.), Skrivande i skolan (1 uppl., ss. 43-55). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Öhman, A., & Tornberg Pantzare, M. (2019). Att skugga intrigen : en modell för litteraturläsning i teori och praktik. I I. Lindell, & A. Öhman (Red.), För berättelsens skull: Modeller för litteraturundervisningen (1 uppl., ss. 7-38). Stockholm: Natur & Kultur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • 500 sidor fiktionstext som väljs i samråd med läraren.
    Text