Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2020-12-14

Historia III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan (GHI29Y)

V37C2 (VT21, 100%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

Delkurser

1. Modernitet och kultur ca 1800-2000
  • Bergman, J., Byström, M. & Glover, N. (red.). (2011). ”Sign O´ The Times” Introduktion till populärmusik som historia. Lund: Studentlitteratur.
    Läsanvisning:186 s. i urval, av totalt 228 s.
    Bok / Antologi
  • Bjurström, E. (2005). Ungdomskultur, stil och smak. Umeå: Boréa bokförlag.
    Läsanvisning:74 s. i urval, av totalt 271 s.
    Bok / Antologi
  • Schildt, A. & Siegfried, D. (red.). (2006). Between Marx and Coca-Cola. Youth Cultures in changing European Societies 1960-1980. New York: Berghahn.
    Läsanvisning:121 s. i urval, av totalt 397 s.
    Bok / Antologi
  • Sernhede, O. (2006). Ungdom och kulturens omvandlingar. Göteborg: Daidalos.
    Läsanvisning:158 s. i urval, av totalt 295 s.
    Bok / Antologi
  • Storey, J. (2003). Inventing popular culture: from folklore to globalization. Oxford: Blackwell.
    Läsanvisning:61 s. i urval, av totalt 120 s.
    Bok / Antologi
  • Tillkommer förslag på valbar litteratur motsvarande 500–700 s. i samråd med läraren.
    Text
2. Utbildningshistoria
  • Larsson, E & Westberg, J (red.) Utbildningshistoria. En introduktion. 3 uppl. Lund. Studentlitteratur. Tillkommer förslag på valbar litteratur motsvarande 1100 s. i samråd med läraren.
    Text
3. Förintelsen: Hjältar, bödlar och åskådare
  • Edgren, H. (red.). (2013). Looking at the onlookers and bystanders. Interdisciplinary approaches to the causes and consequenses of passivity. The Living History Forum.
    Bok / Antologi
  • Gut Opdyke, I. (1999). In my hands. Memories of a holocaust rescuer. (Eller senare utgåva). New York: Anchor Books.
    Bok / Antologi
  • Haffner, S. (2002). En tysk mans historia: minnen 1914-1933. (Eller senare utgåva). Stockholm: Norstedts.
    Övrigt:Finns i svensk pocket.
    Bok / Antologi
  • Lower, W. (2014). Hitlers furier. Tyska kvinnor i förintelsens tjänst. Stockholm: Fischer & Co.
    Övrigt:Finns i svensk pocket.
    Bok / Antologi
  • Neitzel, S. & Welzer, H. (2013). Soldater. Om kamp, dödande och död. Stockholm: Brombergs.
    Läsanvisning:s. 7-71 (64 s.)
    Övrigt:Finns i svensk storpocket.
    Bok / Antologi
  • Renwick Monroe, K. (2008). “Cracking the code of genocide: the moral psychology of rescuers, bystanders and nazis during the holocaust”. Political psychology, 29, ss. s. 1. Tillgänglig: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9221.2008.00661.x/pdf.
    Övrigt:33 s. Tillgänglig på Google scholar.
    Tidskriftsartikel
  • Welzer, H. (2007). Gärningsmän. Hur helt vanliga människor blir massmördare. Göteborg: Daidalos.
    Bok / Antologi
4. Historiedidaktik III: Att undervisa i historia
  • Donnelly, D. (2014). “Using Feature Films in Teaching Historical Understanding: Research and Practice”. Agora 49, (no. 1), ss. 4-12.
    Tidskriftsartikel
  • Johansson, C. (2014). Högstadieungdomar skriver historia på bloggen: Undervisning, literacy och historiemedvetande i ett nytt medielandskap. Umeå: Umeå universitet.
    Bok / Antologi
  • Körber, A. (2015). “Historical Consciousness, Historical Competencies – and beyond? Some Conceptual Development within German History Didactics”. Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung.
    Övrigt:E-bok elektroniskt tillgänglig: https://www.researchgate.net/publication/282946741_Historical_consciousness_historical_competencies_-_and_beyond_Some_conceptual_development_within_German_history_didactics
    Bok / Antologi
  • Parkes, R. J. (2009). “Teaching History as Historiography: Engaging Narrative Diversity in the Curriculum”. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research 8, (2), ss. 118-132.
    Övrigt:14 s.
    Tidskriftsartikel
  • Porat, D. A. (2004). “It’s Not Written Here, but This Is What Happened: Students’ Cultural Com-prehension of Textbook Narratives on the Israeli-Arab Conflict.”. American Educational Research Journal 41, (no. 4 (December 1, 2004): 963-96), ss. 963-996.
    Övrigt:33 s.
    Tidskriftsartikel
  • Rantala, J. (2011). “Assessing Historical Empathy through Simulation - How Do Finnish Teacher Students Achieve Contextual Historical Empathy?”. Nordidactica - Journal of Hu-manities and Social Science Education, (no. 1), ss. 58-76.
    Övrigt:18 s.
    Tidskriftsartikel
  • Reisman, A. (2012). “The ‘Document-Based Lesson’: Bringing Disciplinary Inquiry into High School History Classrooms with Adolescent Struggling Readers”. Journal of Curriculum Studies 44, (no. 2), ss. 233-264.
    Övrigt:31 s.
    Tidskriftsartikel
  • Seixas, P. (1993). “Popular Film and Young People’s Understanding of the History of Native American-White Relations.”. The History Teacher 26, (no. 3 (May 1, 1993)), ss. 351-370. DOI: 10.2307/494666
    Övrigt:29 s.
    Tidskriftsartikel
  • Thorp, R. (2015). “Representation and Interpretation: Textbooks, Teachers, and Historical Culture”. IARTEM E-Journal 7, (no. 2 (September 2015)), ss. 73-99.
    Övrigt:26 s.
    Tidskriftsartikel
  • Åström Elmersjö, H. (2015). “Historical Culture and Peace Education: Some Issues for History Teaching as a Means of Conflict Resolution”. I Reynolds, R. & et al. (red.) Contesting and Constructing International Perspectives in Global Education. Rotterdam: Sense Publishers, ss. 161-172.
    Övrigt:11 s.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Åström Elmersjö, H., Clark, A. & Vinterek, M. (2017). “Introduction: Epistemology of Rival Histories”. I Åström Elmersjö, H. & et al. (red.) International Perspectives on Teaching Rival Histories. Basingstoke: Palgrave Macmillan, ss. s. 1.
    Övrigt:12 s.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lgr11 och Gy11 (ämnesplaner i historia, elektroniskt tillgängliga via www:skolverket.se).
    Text
  • Tillkommer förslag på valbar litteratur motsvarande 200 s. i samråd med läraren..
    Text