Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2021-12-17

Utbildningsvetenskapliga teorier (PG3041)

V36WF (VT21, 50%, Dag, Distans, Falun, Omg. 2, ORD)

Litteratur

  • Aspelin, J. (2013). Vad är relationell pedagogik?. I J. Aspelin (Red.), Relationell specialpedagogik - i teori och praktik ( ss. 13-25). Kristianstad: Kristianstad University Press. Hämtad från https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:633608/FULLTEXT01.pdf.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Bengtsson, J., & Berntsson, I. C. (2015). Elevers och lärares lärande i skolan - livsvärdsliga grunder. I J. Bengtsson, & I. C. Berntsson (Red.), Lärande ur ett livsvärldsperspektiv (1 uppl., ss. 15-34). Malmö: Gleerups.
    Övrigt:finns tillgänglig i Learn
    Kapitel i bok (antologi)
  • Gee, J. P. (2014). introduction to discourse analysis: theory and method (4 uppl.). Abingdon, Oxon: Routledge. ISBN: 9780415721257
    Bok / Antologi
  • Hyldgaard, K. (2008). Vetenskapsteori: en grundbok till de pedagogiska ämnena (1 uppl.). Stockholm: Liber.
    Bok / Antologi
  • IFAU. (2015). En teoribaserad utvärdering av läroplanen Lgr 11 (Rapport 2015 7). Uppsala. Hämtad från https://www.ifau.se/globalassets/pdf/se/2015/r-2015-07-teoribaserad-utvardering-av-laroplanen-lgr11.pdf.
    Myndighetspublikation
  • Janks, H. (2000). Domination, Access, Diversity and Design: A synthesis for critical literacy education. Educational Review, 52(2), 175-186. DOI: 10.1080/713664035
    Tidskriftsartikel
  • Matta, C. (2020). På vetenskaplig grund: en vetenskapsteoretisk vägledning för lärare och lärarstudenter (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147128457
    Bok / Antologi
  • Nordqvist, S. (1988). Nasse hittar en stol (1 uppl.). Bromma: Opal. ISBN: 9172705035
    Bok / Antologi
  • Wahlström, N. (2016). Läroplansteori och didaktik (2 uppl.). Malmö: Gleerup Utbildning AB. ISBN: 9789140694768
    Bok / Antologi
  • En doktorsavhandling (200-300 sidor) inom det utbildningsvetenskapliga området väljs i samråd mellan kursdeltagare och lärare.
    Text

Referenslitteratur

  • (2017). God forskningssed [Elektronisk resurs]. Stockholm: Vetenskapsrådet. Hämtad från https://www.vr.se/download/18.2412c5311624176023d25b05/1555332112063/God-forskningssed_VR_2017.pdf.
    E-bok eller PDF
  • Bernstein, R. J. (1987). Bortom objektivism och relativism: vetenskap, hermeneutik och praxis (-). Göteborg: Daidalos.
    Bok / Antologi
  • Biesta, G. (2019). Undervisningens återkomst (1 uppl.). Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127823594
    Bok / Antologi
  • Claesson, S. (2014). Om varför begreppet undervisning behöver återerövras. Utbildning & Demokrati, 23(3), 95-107.
    Övrigt:finns tillgänglig i Learn
    Tidskriftsartikel
  • Englund, T. (2004). Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna. Pedagogisk Forskning i Sverige, 9(1), 37-49.
    Övrigt:finns tillgänglig i Learn
    Tidskriftsartikel
  • Hesslefors-Arktoft, E. (2006). Att utgå från erfarenheter, utmana och skapa nya erfarenheter. I T. Almius, B. Andersson, P. Hansson, E. Hesslefors-Arktoft, S. Karlström, V. Oscarsson, R. Severin, & B. Tedeborg (Red.), Erfarande och synvändor. En artikelsamling om de samhällsorienterande ämnenas didaktik ( ss. 7-17). Göteborg: Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik.
    Övrigt:finns tillgänglig i Learn
    Kapitel i bok (antologi)
  • Curtis, W., & Dufour, B. (Red.). (2011). Studying education : an introduction to the key disciplines in education studies (-). Maidenhead, Berkshire: Open University Press.
    Bok / Antologi
  • Jobér, A., & Serder, M. (Red.). (2021). Vetenskapliga teorier för lärare (1 uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127827608
    Bok / Antologi
  • Winther Jørgensen, M., & Phillips, L. (2000). Diskursanalys som teori och metod (-). Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi