Aspelin, J. (2013). Vad är relationell pedagogik?. I J. Aspelin (Red.), Relationell specialpedagogik - i teori och praktik ( ss. 13-25). Kristianstad: Kristianstad University Press. Hämtad från https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:633608/FULLTEXT01.pdf.
Kapitel i bok (antologi)
Bengtsson, J., & Berntsson, I. C. (2015). Elevers och lärares lärande i skolan - livsvärdsliga grunder. I J. Bengtsson, & I. C. Berntsson (Red.), Lärande ur ett livsvärldsperspektiv (1 uppl., ss. 15-34). Malmö: Gleerups.
Övrigt:finns tillgänglig i Learn
Kapitel i bok (antologi)
Gee, J. P. (2014). introduction to discourse analysis: theory and method (4 uppl.). Abingdon, Oxon: Routledge. ISBN: 9780415721257
Bok / Antologi
Hyldgaard, K. (2008). Vetenskapsteori: en grundbok till de pedagogiska ämnena (1 uppl.). Stockholm: Liber.
Janks, H. (2000). Domination, Access, Diversity and Design: A synthesis for critical literacy education. Educational Review, 52(2), 175-186. DOI: 10.1080/713664035
Tidskriftsartikel
Matta, C. (2020). På vetenskaplig grund: en vetenskapsteoretisk vägledning för lärare och lärarstudenter (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147128457
Bok / Antologi
Nordqvist, S. (1988). Nasse hittar en stol (1 uppl.). Bromma: Opal. ISBN: 9172705035
Bok / Antologi
Wahlström, N. (2016). Läroplansteori och didaktik (2 uppl.). Malmö: Gleerup Utbildning AB. ISBN: 9789140694768
Bok / Antologi
En doktorsavhandling (200-300 sidor) inom det utbildningsvetenskapliga området väljs i samråd mellan kursdeltagare och lärare.
Claesson, S. (2014). Om varför begreppet undervisning behöver återerövras. Utbildning & Demokrati, 23(3), 95-107.
Övrigt:finns tillgänglig i Learn
Tidskriftsartikel
Englund, T. (2004). Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna. Pedagogisk Forskning i Sverige, 9(1), 37-49.
Övrigt:finns tillgänglig i Learn
Tidskriftsartikel
Hesslefors-Arktoft, E. (2006). Att utgå från erfarenheter, utmana och skapa nya erfarenheter. I T. Almius, B. Andersson, P. Hansson, E. Hesslefors-Arktoft, S. Karlström, V. Oscarsson, R. Severin, & B. Tedeborg (Red.), Erfarande och synvändor. En artikelsamling om de samhällsorienterande ämnenas didaktik ( ss. 7-17). Göteborg: Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik.
Övrigt:finns tillgänglig i Learn
Kapitel i bok (antologi)
Curtis, W., & Dufour, B. (Red.). (2011). Studying education : an introduction to the key disciplines in education studies (-). Maidenhead, Berkshire: Open University Press.
Bok / Antologi
Jobér, A., & Serder, M. (Red.). (2021). Vetenskapliga teorier för lärare (1 uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127827608
Bok / Antologi
Winther Jørgensen, M., & Phillips, L. (2000). Diskursanalys som teori och metod (-). Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.