Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2021-03-04

Utvärdering och utvecklingsarbete i förskoleklass och grundskolans åk 1-3 (varav 7,5 hp VFU) (PG3067)

V36VM (VT21, 100%, Dag, Normal, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Carlgren, I. (2005). Om nödvändigheten av ett kunskapsobjekt för ett kunskapsprocucerande utvecklingsarbete. Vetenskapsrådet. Forskning av denna världen II - om teorins roll i praxisnära forskning, 123-137.
    Övrigt:Finns som pdf i Learn
    Tidskriftsartikel
  • Carlgren, I. (Red.). (2017). Undervisningsutvecklande forskning : exemplet learning study (Första upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140695888
    Läsanvisning:Inledning, kapitel 1,3,4 och 12 samt minst tre valfria kapitel.
    Bok / Antologi
  • Frisk, A. (2016). Från orsak till mening – att kunna relatera ritualer till centrala tankegångar inom olika religioner. Forskning om undervisning och lärande, 1(4), 50-72.
    Läsanvisning:Finns som pdf i Learn
    Tidskriftsartikel
  • Frohagen, J. (2016). Att kunna såga rakt. Om manuell bildning i skolämnet slöjd.. Techne series: Research in sloyd education and crafts science. A, 23(2), 16-33.
    Övrigt:Finns som pdf i Learn
    Tidskriftsartikel
  • Högberg, S. (2015). Om lärarskapets moraliska dimension : ett perspektiv och en studie av lärarstuderandes nätbaserade seminariesamtal (1 uppl.). Örebro: Örebro university. ISBN: 978-91-7529-105-5
    Läsanvisning:Kapitel 2
    Bok / Antologi
  • Larsson, P., & Löwstedt, J. (2014). Strategier och förändringsmyter : ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144097268
    Läsanvisning:Valda delar - se kurshandbok
    Bok / Antologi
  • Lundahl, C. (2014). Bedömning för lärande (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144101491
    Läsanvisning:Obligatorisk text som behandlas i det närmaste som referensliteratur
    Bok / Antologi
  • Rönnerman, K., Edwards-Groves, C., & Grootenboer, P. (2018). Att leda från mitten : lärare som driver professionell utveckling (1 uppl.). Stockholm: Lärarförlaget. ISBN: 9789188149336
    Bok / Antologi
  • Scherp, H. (2013). Lärandebaserad skolutveckling : lärglädjens förutsättningar, förverkligande och resultat (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144084046
    Bok / Antologi
  • Selander, S., & Kress, G. R. (2010). Design för lärande : ett multimodalt perspektiv (1 uppl.). Stockholm: Norstedt. ISBN: 9789113022956
    Läsanvisning:Valda delar - se kurshandbok
    Bok / Antologi
  • Skolverket. (2015). Systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet.. Stockholm: Fritzes.
    Övrigt:Finns som pdf i Learn
    Myndighetspublikation
  • Tema: Kan vi lita på PISA?. (2013). -. Utbildning & Demokrati, 22(3), 1-124.
    Övrigt:Ett urval av artiklar. Finns som pdf i Learn
    Tidskriftsartikel
  • Ytterligare artiklar kan tillkomma..
    Text

Referenslitteratur

  • Berg, G., & Scherp, H. (Red.). (2003). Skolutvecklingens många ansikten (Första upplagan). Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. ISBN: 9185128155
    Övrigt:Finns som pdf i Learn
    Bok / Antologi