Dahlgren, S. & Florén, A. (1996). Fråga det förflutna. En introduktion till modern historieforskning. Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Evans, R. J. (2000). Till historiens försvar. Stockholm: SNS förlag.
Bok / Antologi
Jarrick, A. & Josephson, O. (1996). Från tanke till text: En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Jarrick, A. & Söderberg, J. (1998). Praktisk historieteori. Stockholm.
Läsanvisning:s. 12-26
Bok / Antologi
Levin Penslar, R. (red.). (1995). Research ethics. Case and materials. Indiana University Press.
Läsanvisning:s. 156-159
Bok / Antologi
Magnusson, L. (1988). Den bråkiga kulturen. Förläggare och smideshantverkare i Eskilstuna 1800-1850. Stockholm: Författarförlaget.
Läsanvisning:Kap. 2 och 10
Bok / Antologi
Tosh, J. (2000). Historisk teori och metod. Lund: Studentlitteratur.
Läsanvisning:Kap. 8
Bok / Antologi
Ytterligare texter tillkommer omfattande maximalt 200 s/p.
Text
2. Självvald temakurs
Almgren, B. (2007). ”Tystnad och åsiktsneutralitet som vetenskaplig svensk standard. Svenska lärosäten i skuggan av nazismen”. I Andersson, L. (red.) Sverige och Nazityskland. Skuldfrågor och moraldebatt. Stockholm: Dialogos, ss. 345-364.
Läsanvisning:20 s.
Övrigt:Tema 2
Kapitel i bok (antologi)
Andersson, J. & Hilson, M. (2009). ”Images of Sweden and the Nordic Countries”. Scandinavian Journal of History (temanummer), 34(3), ss. 219-352.
Övrigt:134 s. Finns på nätet.
Tidskriftsartikel
Andersson, L. M. & Tydén, M. (2007). Sverige och Nazityskland. Skuldfrågor och moraldebatt. Dialogos.
Läsanvisning:s. 9-26 (18 s), s. 345-364 (20 s).
Övrigt:Tema 2
Bok / Antologi
Aronsson, P. (red.). (2009). Platser för en bättre värld: Auschwitz. Rubr och röda stugor. Nordic Academic Press.
Övrigt:Tema 1
Bok / Antologi
Bauer, Y. (2000). Förintelsen i perspektiv. Natur och Kultur.
Läsanvisning:Kap. 1, 2, 4 och 5 (100 s).
Övrigt:Tema 2
Bok / Antologi
Berggren, H. (1995). Seklets ungdom. Retorik, politik och modernitet 1900-1939. Stockholm: Tidens förlag.
Övrigt:Tema 3
Bok / Antologi
Bjurman, E. L. (1995). Barnen på gatan. Stockholm: Tiden.
Övrigt:Tema 3
Bok / Antologi
Boethius, M. (2001). Heder och samvete. Sverige och andra världskriget. Ordfront.
Övrigt:Tema 2
Bok / Antologi
Fjelström, R. & Fruitman, S. (2000). Sidor av Förintelsen. Studentlitteratur.
Läsanvisning:s. 69-95 (27 s), s. 169-184 (16 s), s. 151-168 (18 s).
Övrigt:Tema 2
Bok / Antologi
Frykman, J. (1988). Dansbaneeländet. Ungdomen, populärkulturen och opinioner. Stockholm: Natur och Kultur.
Övrigt:Tema 3
Bok / Antologi
Glover, N. (2011). National relations: public diplomacy, national identity and the Swedish Institute 1945-1970. Lund: Nordic Academic Press.
Övrigt:Finns som e-bok. Tema 4.
Bok / Antologi
Haffner, S. (2002). En tysk mans historia: minnen 1914-1933. Norstedts.
Övrigt:Tema 2
Bok / Antologi
Harvard, J. & Stadius, P. (red.). (2013). Communicating the North. Media Structures and Images in the Making of the Nordic Region. Farnham: Ashgate.
Övrigt:Finns som e-bok. Tema 4.
Bok / Antologi
Hilson, M. (2008). The Nordic Model: Scandinavia Since 1945. London: Reaktion.
Horgby, B. (2007). Rock och uppror. Amerikansk, brittisk och svensk rockkultur 1955-1969. Stockholm: Carlssons bokförlag.
Övrigt:Tema 3
Bok / Antologi
Karlsson, K. (1999). Historia som vapen: historiebruk och Sovjetunionens upplösning 1985-1995. Stockholm: Natur och kultur.
Läsanvisning:Läses i urval, 205 s.
Övrigt:Tema 1
Bok / Antologi
Karlsson, K. & Zander, U. (red.). (2004). Historien är nu. En introduktion till historiedidaktiken. Lund: Studentlitteratur.
Läsanvisning:s. 21-251 i urval, 190 s.
Övrigt:Tema 1
Bok / Antologi
Levine, P. A. (2000). Förintelsens historiografi i Sverige idag – nytt hopp efter många år av bristande intresse”. I Fjellström, R. & Fruitman, S. (red.) Sidor av Förintelsen. Studentlitteratur, ss. 69-95.
Läsanvisning:27 s.
Övrigt:Tema 2
Kapitel i bok (antologi)
Lindbom-Jakobson, M. (2000). ”Förövarens perspektiv”. I Fjellström, R. & Fruitman, S. (red.) Sidor av Förintelsen. Lund: Studentlitteratur, ss. 169-184.
Läsanvisning:16 s.
Övrigt:Tema 2
Kapitel i bok (antologi)
Nordgren, K. (2006). Vems är historien? Historia som medvetande, kultur och handling i det mångkulturella Sverige. Natur & Kultur.
Läsanvisning:Tema 1
Övrigt:Doktorsavhandling inom den Nationella Forskarskolan i Pedagogiskt Arbete 3, Umeå: Umeå universitet, fakulteten för lärarutbildning, Nationella Forskarskolan i Ped. arbete (207 s/p).
http:/www.use.umu.se/digitalAssets/6/6089 avh nordgren.pdp
Bok / Antologi
Rosenzweig, R. & Thelen, D. P. (1998). The presence of the past: popular uses of history in American life. Columbia Univ. Press.
Övrigt:Tema 1
Bok / Antologi
Schildt, A. & Siegfried, D. (red.). (2006). Between Marx and Coca-Cola. Youth Cultures in changing European Societies 1960-1980. New York: Berghahn.
Övrigt:Tema 3
Bok / Antologi
Selling, J. (2004). Det förflutnas skuggor. Historiediskurs och nationalism i Tyskland 1990-2000. B. Östlings bokför. Symposion.
Övrigt:Tema 1
Bok / Antologi
Sereny, G. (2000). Vid avgrunden. Från barmhärtighetsmord till folkförintelse. Ordfront.
Övrigt:Tema 2
Bok / Antologi
Sernhede, O. (2006). Ungdom och kulturens omvandlingar. Göteborg: Daidalos.
Övrigt:Tema 3
Bok / Antologi
Simonelli, D. (2013). Working Class Heroes. Rock Music and British Society in the 1960s and 1970s. Plymouth: Lexington Books.
Övrigt:Tema 3
Bok / Antologi
Snickars, P. & Trenter, C. (2004). Det förflutna som film och vice versa: om medierade historiebruk. Studentlitteratur.
Övrigt:Tema 1
Bok / Antologi
Vetlesen, A. J. (2000). ”Hur ska ondskan förstås?”. I Fjellström, R. & Fruitman, S. (red.) Sidor av Förintelsen. Lund: Studentlitteratur, ss. 151-168.
Läsanvisning:18 s.
Övrigt:Tema 2
Kapitel i bok (antologi)
Welzer, H. (2007). Gärningsmän. Hur helt vanliga människor blir massmördare. Daidalos.
Övrigt:Tema 2
Bok / Antologi
Willim, R. (2008). Industrial Cool. Humanistiska fakulteten, Lunds Universitet.
Övrigt:Tema 1
Bok / Antologi
Zander, U. (2006). Clio på bio: om amerikansk film, historia och identitet. Lund: Historiska media.
Övrigt:Tema 1
Bok / Antologi
3. Examensarbete för kandidatexamen
Lämplig litteratur för uppsatsen väljs i samråd med handledare.
Text
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.