Bergman, J., Byström, M. & Glover, N. (red.). (2011). ”Sign O´ The Times” Introduktion till populärmusik som historia. Lund: Studentlitteratur.
Läsanvisning:186 s. i urval, av totalt 228 s.
Bok / Antologi
Bjurström, E. (2005). Ungdomskultur, stil och smak. Umeå: Boréa bokförlag.
Läsanvisning:74 s. i urval, av totalt 271 s.
Bok / Antologi
Schildt, A. & Siegfried, D. (red.). (2006). Between Marx and Coca-Cola. Youth Cultures in changing European Societies 1960-1980. New York: Berghahn.
Läsanvisning:121 s. i urval, av totalt 397 s.
Bok / Antologi
Sernhede, O. (2006). Ungdom och kulturens omvandlingar. Göteborg: Daidalos.
Läsanvisning:158 s. i urval, av totalt 295 s.
Bok / Antologi
Storey, J. (2003). Inventing popular culture: from folklore to globalization. Oxford: Blackwell.
Läsanvisning:61 s. i urval, av totalt 120 s.
Bok / Antologi
Tillkommer förslag på valbar litteratur motsvarande 500–700 s. i samråd med läraren.
Text
2. Utbildningshistoria
Larsson, E & Westberg, J (red.) Utbildningshistoria. En introduktion. 3 uppl. Lund. Studentlitteratur.
Tillkommer förslag på valbar litteratur motsvarande 1100 s. i samråd med läraren.
Text
3. Förintelsen: Hjältar, bödlar och åskådare
Edgren, H. (red.). (2013). Looking at the onlookers and bystanders. Interdisciplinary approaches to the causes and consequenses of passivity. The Living History Forum.
Bok / Antologi
Gut Opdyke, I. (1999). In my hands. Memories of a holocaust rescuer. (Eller senare utgåva). New York: Anchor Books.
Bok / Antologi
Haffner, S. (2002). En tysk mans historia: minnen 1914-1933. (Eller senare utgåva). Stockholm: Norstedts.
Övrigt:Finns i svensk pocket.
Bok / Antologi
Lower, W. (2014). Hitlers furier. Tyska kvinnor i förintelsens tjänst. Stockholm: Fischer & Co.
Övrigt:Finns i svensk pocket.
Bok / Antologi
Neitzel, S. & Welzer, H. (2013). Soldater. Om kamp, dödande och död. Stockholm: Brombergs.
Welzer, H. (2007). Gärningsmän. Hur helt vanliga människor blir massmördare. Göteborg: Daidalos.
Bok / Antologi
4. Historiedidaktik III: Att undervisa i historia
Donnelly, D. (2014). “Using Feature Films in Teaching Historical Understanding: Research and Practice”. Agora 49, (no. 1), ss. 4-12.
Tidskriftsartikel
Johansson, C. (2014). Högstadieungdomar skriver historia på bloggen: Undervisning, literacy och historiemedvetande i ett nytt medielandskap. Umeå: Umeå universitet.
Bok / Antologi
Körber, A. (2015). “Historical Consciousness, Historical Competencies – and beyond? Some Conceptual Development within German History Didactics”. Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung.
Parkes, R. J. (2009). “Teaching History as Historiography: Engaging Narrative Diversity in the Curriculum”. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research 8, (2), ss. 118-132.
Övrigt:14 s.
Tidskriftsartikel
Porat, D. A. (2004). “It’s Not Written Here, but This Is What Happened: Students’ Cultural Com-prehension of Textbook Narratives on the Israeli-Arab Conflict.”. American Educational Research Journal 41, (no. 4 (December 1, 2004): 963-96), ss. 963-996.
Övrigt:33 s.
Tidskriftsartikel
Rantala, J. (2011). “Assessing Historical Empathy through Simulation - How Do Finnish Teacher Students Achieve Contextual Historical Empathy?”. Nordidactica - Journal of Hu-manities and Social Science Education, (no. 1), ss. 58-76.
Övrigt:18 s.
Tidskriftsartikel
Reisman, A. (2012). “The ‘Document-Based Lesson’: Bringing Disciplinary Inquiry into High School History Classrooms with Adolescent Struggling Readers”. Journal of Curriculum Studies 44, (no. 2), ss. 233-264.
Övrigt:31 s.
Tidskriftsartikel
Seixas, P. (1993). “Popular Film and Young People’s Understanding of the History of Native American-White Relations.”. The History Teacher 26, (no. 3 (May 1, 1993)), ss. 351-370. DOI: 10.2307/494666
Övrigt:29 s.
Tidskriftsartikel
Thorp, R. (2015). “Representation and Interpretation: Textbooks, Teachers, and Historical Culture”. IARTEM E-Journal 7, (no. 2 (September 2015)), ss. 73-99.
Övrigt:26 s.
Tidskriftsartikel
Åström Elmersjö, H. (2015). “Historical Culture and Peace Education: Some Issues for History Teaching as a Means of Conflict Resolution”. I Reynolds, R. & et al. (red.) Contesting and Constructing International Perspectives in Global Education. Rotterdam: Sense Publishers, ss. 161-172.
Övrigt:11 s.
Kapitel i bok (antologi)
Åström Elmersjö, H., Clark, A. & Vinterek, M. (2017). “Introduction: Epistemology of Rival Histories”. I Åström Elmersjö, H. & et al. (red.) International Perspectives on Teaching Rival Histories. Basingstoke: Palgrave Macmillan, ss. s. 1.
Övrigt:12 s.
Kapitel i bok (antologi)
Lgr11 och Gy11 (ämnesplaner i historia, elektroniskt tillgängliga via www:skolverket.se).
Text
Tillkommer förslag på valbar litteratur motsvarande 200 s. i samråd med läraren..
Text
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.