Beswick, K. (2011). Teachers' beliefs about school mathematics and mathematicians' mathematics and their relationship to practice. Educational Studies in Mathematics, 79(1), 127-147. DOI: 10.1007/s10649-011-9333-2
Tidskriftsartikel
Hofmann, R., & Ruthven, K. (2018). Operational, interpersonal, discussional and ideational dimensions of classroom norms for dialogic practice in school mathematics. British Educational Research Journal, 44(3), 496-514.
Tidskriftsartikel
Jäder, J. (2015). Elevers möjligheter till lärande av matematiska resonemang. (Licentiatavhandling, Linköping, Uppsala).
Avhandling
Kihlhamn, C., Nyman, R., Knutsson, L., et al. (2019). Matematiska samtal i klassrummet : vägar till elevers lärande (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147129171
Bok / Antologi
Niss, M. (2003). Mathematical competencies and the learning of mathematics: The Danish KOM project. In 3rd Mediterranean conference on mathematical education, 115-124.
Övrigt:Finns i kursrummet
Tidskriftsartikel
Skemp, R. R. (2006). Relational understanding and instrumental understanding. Mathematics Teaching in the Middle School,, 12(2), 88-95.
Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., et al. (2010). Matematik för lärare (1 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9140671461
Bok / Antologi
Skovsmose, O. (2006). Research, practice, uncertainty and responsibility. The Journal of Mathematical Behavior, 25(4), 267-284. DOI: 10.1016/j.jmathb.2006.11.002
Tidskriftsartikel
Smith, M. S., & Stein, M. K. (1998). Reflections on practice: Selecting and creating mathematical tasks: From research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, (5), 344..
Text
Stein, M. K., Engle, R. A., Smith, M. S., et al. (2008). Orchestrating Productive Mathematical Discussions: Five Practices for Helping Teachers Move Beyond Show and Tell. Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 313-340. DOI: 10.1080/10986060802229675
Tidskriftsartikel
Svanteson Wester, J. (2014). Hur kan dubbelt så långt bli fyra gånger större (s. 34-41, 188-190).
Text
Wery, J., & Thomson, M. M. (2013). Motivational strategies to enhance effective learning in teaching struggling students. Support for Learning, 28(3), 103-108. DOI: 10.1111/1467-9604.12027
Tidskriftsartikel
Referenslitteratur
Digitala verktyg i matematikundervisningen. Skolverket:
Helenius, Lingefjärd, Palmér, Sollervall. Skolverket. Matematiklyftet. Gymnasiet. Modul.: Matematikundervisning med digitala verktyg. Del 1.
Text
Hall, Helenius, Lingefjärd. GU. Skolverket. Matematiklyftet. Gymnasiet. Modul: Matematikundervisning med digitala verktyg. Del 5..
Text
Klipp 1 inför seminarium 4. Språket i ämnet: Matematik är ett språk:
https://urskola.se/Produkter/201810-Spraket-i-amnet-Matematik-ar-ett-sprak.
Text
Klipp 2 inför seminarium 4. Lektion om division med tal i decimalform:
https://www.youtube.com/watch?v=JrlcCyIBipQ.
Text
Klipp 3 inför seminarium 4. Kommunikation och bedömning för lärande.
https://www.youtube.com/watch?v=M0e7IBw7d2I&feature=youtu.be.
Text
Lektionsplanering, Larsson, M. Skolverket: matematiklyftet. Åk.7-9. Modul: Problemlösning. Del 8.
Text
Lärarröster om IKT:
https://www.youtube.com/watch?v=pkOd9O18914.
Text
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.