Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2019-12-20

Matematikdidaktik I (GMD2BH)

V34PP (VT20, 50%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Beswick, K. (2011). Teachers' beliefs about school mathematics and mathematicians' mathematics and their relationship to practice. Educational Studies in Mathematics, 79(1), 127-147. DOI: 10.1007/s10649-011-9333-2
    Tidskriftsartikel
  • Hofmann, R., & Ruthven, K. (2018). Operational, interpersonal, discussional and ideational dimensions of classroom norms for dialogic practice in school mathematics. British Educational Research Journal, 44(3), 496-514.
    Tidskriftsartikel
  • Jäder, J. (2015). Elevers möjligheter till lärande av matematiska resonemang. (Licentiatavhandling, Linköping, Uppsala).
    Avhandling
  • Kihlhamn, C., Nyman, R., Knutsson, L., et al. (2019). Matematiska samtal i klassrummet : vägar till elevers lärande (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147129171
    Bok / Antologi
  • Niss, M. (2003). Mathematical competencies and the learning of mathematics: The Danish KOM project. In 3rd Mediterranean conference on mathematical education, 115-124.
    Övrigt:Finns i kursrummet
    Tidskriftsartikel
  • Skemp, R. R. (2006). Relational understanding and instrumental understanding. Mathematics Teaching in the Middle School,, 12(2), 88-95.
    Tidskriftsartikel
  • Skolverket. (2011). Läroplan för grundskolan åk 7-9 eller gymnasiet. Hämtad från https://www.skolverket.se/sok#query/l%C3%A4roplan.
    Läsanvisning:senaste utgåvorna
    Myndighetspublikation
  • Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., et al. (2010). Matematik för lärare (1 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9140671461
    Bok / Antologi
  • Skovsmose, O. (2006). Research, practice, uncertainty and responsibility. The Journal of Mathematical Behavior, 25(4), 267-284. DOI: 10.1016/j.jmathb.2006.11.002
    Tidskriftsartikel
  • Smith, M. S., & Stein, M. K. (1998). Reflections on practice: Selecting and creating mathematical tasks: From research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, (5), 344..
    Text
  • Stein, M. K., Engle, R. A., Smith, M. S., et al. (2008). Orchestrating Productive Mathematical Discussions: Five Practices for Helping Teachers Move Beyond Show and Tell. Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 313-340. DOI: 10.1080/10986060802229675
    Tidskriftsartikel
  • Svanteson Wester, J. (2014). Hur kan dubbelt så långt bli fyra gånger större (s. 34-41, 188-190).
    Text
  • Wery, J., & Thomson, M. M. (2013). Motivational strategies to enhance effective learning in teaching struggling students. Support for Learning, 28(3), 103-108. DOI: 10.1111/1467-9604.12027
    Tidskriftsartikel

Referenslitteratur

  • Digitala verktyg i matematikundervisningen. Skolverket: Helenius, Lingefjärd, Palmér, Sollervall. Skolverket. Matematiklyftet. Gymnasiet. Modul.: Matematikundervisning med digitala verktyg. Del 1.
    Text
  • Hall, Helenius, Lingefjärd. GU. Skolverket. Matematiklyftet. Gymnasiet. Modul: Matematikundervisning med digitala verktyg. Del 5..
    Text
  • Klipp 1 inför seminarium 4. Språket i ämnet: Matematik är ett språk: https://urskola.se/Produkter/201810-Spraket-i-amnet-Matematik-ar-ett-sprak.
    Text
  • Klipp 2 inför seminarium 4. Lektion om division med tal i decimalform: https://www.youtube.com/watch?v=JrlcCyIBipQ.
    Text
  • Klipp 3 inför seminarium 4. Kommunikation och bedömning för lärande. https://www.youtube.com/watch?v=M0e7IBw7d2I&feature=youtu.be.
    Text
  • Lektionsplanering, Larsson, M. Skolverket: matematiklyftet. Åk.7-9. Modul: Problemlösning. Del 8.
    Text
  • Lärarröster om IKT: https://www.youtube.com/watch?v=pkOd9O18914.
    Text