Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2020-01-22

Matematik 2b för grundlärare 4-6 (MD2018)

V34KL (VT20, 100%, Dag, Normal, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Billstein, R., Libeskind, S., & Lott, J. (2015). A Problem Solving Approach to Mathematics for Elementary School Teachers (Scandinavian Edition) (12 uppl.). Harlow: Pearson. ISBN: 9781784480431
    Bok / Antologi
  • Boaler, J. (2011). Elefanten i klassrummet : att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147099719
    Bok / Antologi
  • Jess, K., Skott, J., & Hansen, H. C. (2011). Matematik för lärare (2011). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140673985
    Bok / Antologi
  • Lindqvist, G., & Nilholm, C. (2013). Promoting inclusion? ‘Inclusive’ and effective head teachers’ descriptions of their work. European Journal of Special Needs Education, 29(1), 74-90. DOI: 10.1080/08856257.2013.849845
    Tidskriftsartikel
  • Pettersson, E. (2011). Studiesituationen för elever med särskilda matematiska förmågor. (Doktorsavhandling, Linnéuniversitetet, Göteborg, 48 2011). Hämtad från http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:414912/FULLTEXT01.
    Avhandling
  • Röda korsets högskola. (2014). Guide till referenshantering enligt APA-systemet: Svensk tolkning av APA – systemet för Röda Korsets Högskola [Elektronisk resurs]. Stockholm: Röda korsets högskola. Hämtad från https://www.oru.se/contentassets/5010f865f2404ce2b5e319fd8e36020c/apa-referenser-2015.pdf.
    E-bok eller PDF
  • Sjöberg, G. (2006). Om det inte är dyskalkyli – vad är det då? En multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv. (Doktorsavhandling, Umeå Universitet, Umeå, Doktorsavhandling i Pedagogiskt arbete Nr 7). Hämtad från http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:144488/FULLTEXT01.
    Avhandling
  • Skolverket. (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: reviderad 2019.. Stockholm: Skolverket. Hämtad från https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2019/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2019.
    Myndighetspublikation

Referenslitteratur

  • Nilholm, C. (2005). Specialpedagogik - Vilka är de grundläggande perspektiven?. Pedagogisk Forskning i Sverige, 10(2), 124-138. Hämtad från https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1279/1124. ISSN: 1401-6788
    Tidskriftsartikel
  • Persson, R. S. (2014). The Needs of the Highly Able and the Needs of Society: A Multidisciplinary Analysis of Talent Differentiation and Its Significance to Gifted Education and Issues of Societal Inequality. Roeper Review, 36(1), 43-59. DOI: 10.1080/02783193.2013.856830
    Tidskriftsartikel