Beswick, K. (2011). Teachers' beliefs about school mathematics and mathematicians' mathematics and their relationship to practice. Educational Studies in Mathematics, 79(1), 127-147. DOI: 10.1007/s10649-011-9333-2
Tidskriftsartikel
Jäder, J. (2015). Elevers möjligheter till lärande av matematiska resonemang. (Licentiatavhandling, Linköping, Uppsala).
Avhandling
Wery, J., & Thomson, M. M. (2013). Motivational strategies to enhance effective learning in teaching struggling students. Support for Learning, 28(3), 103-108. DOI: 10.1111/1467-9604.12027
Tidskriftsartikel
Hofmann, R., & Ruthven, K. (2018). Operational, interpersonal, discussional and ideational dimensions of classroom norms for dialogic practice in school mathematics. British Educational Research Journal, 44(3), 496-514. DOI: 10.1002/berj.3444
Tidskriftsartikel
Kihlhamn, C., Nyman, R., Knutsson, L., et al. (2019). Matematiska samtal i klassrummet : vägar till elevers lärande (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147129171
Bok / Antologi
Niss, M. (2003, January). Mathematical competencies and the learning of mathematics: The Danish KOM project. In 3rd Mediterranean conference on mathematical education (pp. 115-124). Finns i kursrummet.
Text
Skemp, R. R. (1976). Relational understanding and instrumental understanding. Mathematics teaching, 77(1), 20-26.
Tidskriftsartikel
Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., et al. (2010). Matematik för lärare (1 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9140671461
Bok / Antologi
Skolverket. (2019). Läroplaner och kursplaner i matematik med bedömningskriterier.. Hämtad från http://www.skolverket.se.
Myndighetspublikation
Skovsmose, O. (2006). Research, practice, uncertainty and responsibility. The Journal of Mathematical Behavior, 25(4), 267-284. DOI: 10.1016/j.jmathb.2006.11.002
Tidskriftsartikel
Smith, M. S., & Stein, M. K. (1998). Reflections on practice: Selecting and creating mathematical tasks: From research to practic. Mathematics Teaching in the Middle School, 3(5), 344-350.
Tidskriftsartikel
Stein, M. K., Engle, R. A., Smith, M. S., et al. (2008). Orchestrating Productive Mathematical Discussions: Five Practices for Helping Teachers Move Beyond Show and Tell. Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 313-340. DOI: 10.1080/10986060802229675
Tidskriftsartikel
Svantesson Wester, J. (2014). Hur kan dubbelt så långt bli fyra gånger större?. (Licentiatavhandling, Göteborgs Universitet, Göteborg, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession).
Avhandling
2. Algebra
Vretblad, A., & Ekstig, K. (2006). Algebra och geometri (2 uppl.). Malmö: Gleerup. ISBN: 9140647579
Bok / Antologi
3. Geometri
Carlsson, P. (2016). Kompendium till kursen Geometri 7,5 hp (2 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
Bok / Antologi
Parhizgar, D. (2018). Analytisk geometri (1 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
Bok / Antologi
Parhizgar, D. (2018). Geometriska konstruktioner (1 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
Bok / Antologi
Tengstrand, A. (2005). Åtta kapitel om geometri (1:3). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144038798
Bok / Antologi
Litteraturen av Carlsson samt Parhizgar tillhandahålles i kursrummet. Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Text
4. Matematisk problemlösning i skolan
Boaler, J. (2011). Elefanten i klassrummet : att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147099719
Bok / Antologi
Dahl, J. (2014). The problem-solving citizen.. (Licentiatavhandling, Malmö, Malmö, Malmö Studies in Educational Sciences: Licentiate Dissertation series 2014:13). Hämtad från https://dspace.mah.se.
Avhandling
Hagland, K., Hedrén, R., & Taflin, E. (2005). Rika matematiska problem : inspiration till variation (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9147051507
Bok / Antologi
Ho, K. F., & Hedberg, J. G. (2005). Teachers’ pedagogies and their impact on students’ mathematical problem solving. The Journal of Mathematical Behavior, 24(3-4), 238-252. DOI: 10.1016/j.jmathb.2005.09.006
Tidskriftsartikel
Nunokawa, K. (2005). Mathematical problem solving and learning mathematics: What we expect students to obtain. The Journal of Mathematical Behavior, 24(3-4), 325-340. DOI: 10.1016/j.jmathb.2005.09.002
Tidskriftsartikel
Shimizu, Y. (1999). Aspects of mathematics teacher education in Japan: Focusing on teachers’ roles. Journal of Mathematics Teacher Education, 2, 107-116.
Tidskriftsartikel
Silver, E. A. & Smith, M. S.(2002). Samtalsmiljöer. Göteborg: NCM (4 artiklar). Hämtad från: http://ncm.gu.se/nbas?Titel=samtalsmilj%C3%B6er&F%C3%B6rfattare=silver%20&%20smith.
Text
Skolverket. (2019). Läroplaner och kursplaner i matematik med bedömningskriterier. Hämtad från https://www.skolverket.se/.
Läsanvisning:Senaste utgåvorna
Myndighetspublikation
Stein, M. K., Engle, R. A., Smith, M. S., et al. (2008). Orchestrating Productive Mathematical Discussions: Five Practices for Helping Teachers Move Beyond Show and Tell. Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 313-340. DOI: 10.1080/10986060802229675
Digitala verktyg i matematikundervisningen. Skolverket:
Helenius, Lingefjärd, Palmér, Sollervall. Skolverket. Matematiklyftet. Gymnasiet. Modul.: Matematikundervisning med digitala verktyg. Del 1.
Text
Hall, Helenius, Lingefjärd. GU. Skolverket. Matematiklyftet. Gymnasiet. Modul: Matematikundervisning med digitala verktyg. Del 5.
Text
Klipp 1 inför seminarium 4. Språket i ämnet: Matematik är ett språk:
https://urskola.se/Produkter/201810-Spraket-i-amnet-Matematik-ar-ett-sprak.
Text
Klipp 2 inför seminarium 4. Lektion om division med tal i decimalform:
https://www.youtube.com/watch?v=JrlcCyIBipQ.
Text
Klipp 3 inför seminarium 4. Kommunikation och bedömning för lärande.
https://www.youtube.com/watch?v=M0e7IBw7d2I&feature=youtu.be.
Text
Lektionsplanering, Larsson, M. Skolverket: matematiklyftet. Åk.7-9. Modul: Problemlösning. Del 8.
Text
Lärarröster om IKT:
https://www.youtube.com/watch?v=pkOd9O18914.
Text
2. Algebra
3. Geometri
Kiselman, C. O., & Mouwitz, L. (2008). Matematiktermer för skolan (1 uppl.). Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet. ISBN: 9789185143122
Bok / Antologi
4. Matematisk problemlösning i skolan
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.