Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2019-12-20

Matematik I med didaktisk inriktning (GMD2AR)

V34KF (VT20, 100%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

Delkurser

1. Matematikdidaktik I
  • Beswick, K. (2011). Teachers' beliefs about school mathematics and mathematicians' mathematics and their relationship to practice. Educational Studies in Mathematics, 79(1), 127-147. DOI: 10.1007/s10649-011-9333-2
    Tidskriftsartikel
  • Jäder, J. (2015). Elevers möjligheter till lärande av matematiska resonemang. (Licentiatavhandling, Linköping, Uppsala).
    Avhandling
  • Wery, J., & Thomson, M. M. (2013). Motivational strategies to enhance effective learning in teaching struggling students. Support for Learning, 28(3), 103-108. DOI: 10.1111/1467-9604.12027
    Tidskriftsartikel
  • Hofmann, R., & Ruthven, K. (2018). Operational, interpersonal, discussional and ideational dimensions of classroom norms for dialogic practice in school mathematics. British Educational Research Journal, 44(3), 496-514. DOI: 10.1002/berj.3444
    Tidskriftsartikel
  • Kihlhamn, C., Nyman, R., Knutsson, L., et al. (2019). Matematiska samtal i klassrummet : vägar till elevers lärande (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147129171
    Bok / Antologi
  • Niss, M. (2003, January). Mathematical competencies and the learning of mathematics: The Danish KOM project. In 3rd Mediterranean conference on mathematical education (pp. 115-124). Finns i kursrummet.
    Text
  • Skemp, R. R. (1976). Relational understanding and instrumental understanding. Mathematics teaching, 77(1), 20-26.
    Tidskriftsartikel
  • Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., et al. (2010). Matematik för lärare (1 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9140671461
    Bok / Antologi
  • Skolverket. (2019). Läroplaner och kursplaner i matematik med bedömningskriterier.. Hämtad från http://www.skolverket.se.
    Myndighetspublikation
  • Skovsmose, O. (2006). Research, practice, uncertainty and responsibility. The Journal of Mathematical Behavior, 25(4), 267-284. DOI: 10.1016/j.jmathb.2006.11.002
    Tidskriftsartikel
  • Smith, M. S., & Stein, M. K. (1998). Reflections on practice: Selecting and creating mathematical tasks: From research to practic. Mathematics Teaching in the Middle School, 3(5), 344-350.
    Tidskriftsartikel
  • Stein, M. K., Engle, R. A., Smith, M. S., et al. (2008). Orchestrating Productive Mathematical Discussions: Five Practices for Helping Teachers Move Beyond Show and Tell. Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 313-340. DOI: 10.1080/10986060802229675
    Tidskriftsartikel
  • Svantesson Wester, J. (2014). Hur kan dubbelt så långt bli fyra gånger större?. (Licentiatavhandling, Göteborgs Universitet, Göteborg, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession).
    Avhandling
2. Algebra
  • Vretblad, A., & Ekstig, K. (2006). Algebra och geometri (2 uppl.). Malmö: Gleerup. ISBN: 9140647579
    Bok / Antologi
3. Geometri
  • Carlsson, P. (2016). Kompendium till kursen Geometri 7,5 hp (2 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
    Bok / Antologi
  • Parhizgar, D. (2018). Analytisk geometri (1 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
    Bok / Antologi
  • Parhizgar, D. (2018). Geometriska konstruktioner (1 uppl.). Falun: Högskolan Dalarna.
    Bok / Antologi
  • Tengstrand, A. (2005). Åtta kapitel om geometri (1:3). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144038798
    Bok / Antologi
  • Litteraturen av Carlsson samt Parhizgar tillhandahålles i kursrummet. Ytterligare litteratur kan tillkomma.
    Text
4. Matematisk problemlösning i skolan
  • Boaler, J. (2011). Elefanten i klassrummet : att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147099719
    Bok / Antologi
  • Dahl, J. (2014). The problem-solving citizen.. (Licentiatavhandling, Malmö, Malmö, Malmö Studies in Educational Sciences: Licentiate Dissertation series 2014:13). Hämtad från https://dspace.mah.se.
    Avhandling
  • Hagland, K., Hedrén, R., & Taflin, E. (2005). Rika matematiska problem : inspiration till variation (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9147051507
    Bok / Antologi
  • Ho, K. F., & Hedberg, J. G. (2005). Teachers’ pedagogies and their impact on students’ mathematical problem solving. The Journal of Mathematical Behavior, 24(3-4), 238-252. DOI: 10.1016/j.jmathb.2005.09.006
    Tidskriftsartikel
  • Nunokawa, K. (2005). Mathematical problem solving and learning mathematics: What we expect students to obtain. The Journal of Mathematical Behavior, 24(3-4), 325-340. DOI: 10.1016/j.jmathb.2005.09.002
    Tidskriftsartikel
  • Shimizu, Y. (1999). Aspects of mathematics teacher education in Japan: Focusing on teachers’ roles. Journal of Mathematics Teacher Education, 2, 107-116.
    Tidskriftsartikel
  • Silver, E. A. & Smith, M. S.(2002). Samtalsmiljöer. Göteborg: NCM (4 artiklar). Hämtad från: http://ncm.gu.se/nbas?Titel=samtalsmilj%C3%B6er&F%C3%B6rfattare=silver%20&%20smith.
    Text
  • Skolverket. (2019). Läroplaner och kursplaner i matematik med bedömningskriterier. Hämtad från https://www.skolverket.se/.
    Läsanvisning:Senaste utgåvorna
    Myndighetspublikation
  • Stein, M. K., Engle, R. A., Smith, M. S., et al. (2008). Orchestrating Productive Mathematical Discussions: Five Practices for Helping Teachers Move Beyond Show and Tell. Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 313-340. DOI: 10.1080/10986060802229675
    Tidskriftsartikel
  • Taflin, E. (2007). Matematikproblem i skolan - för att skapa tillfällen till lärande. (Doktorsavhandling, Umeå universitet, Umeå, Institutionen för matematik och matematisk statistik 1). Hämtad från https://www.skolporten.se/forskning/avhandling/matematikproblem-i-skolan-br-for-att-skapa-tillfallen-till-larande/.
    Läsanvisning:ISBN 978-91-7264-397-0, ISSN 1102-8300
    Avhandling

Referenslitteratur

Delkurser

1. Matematikdidaktik I
  • Digitala verktyg i matematikundervisningen. Skolverket: Helenius, Lingefjärd, Palmér, Sollervall. Skolverket. Matematiklyftet. Gymnasiet. Modul.: Matematikundervisning med digitala verktyg. Del 1.
    Text
  • Hall, Helenius, Lingefjärd. GU. Skolverket. Matematiklyftet. Gymnasiet. Modul: Matematikundervisning med digitala verktyg. Del 5.
    Text
  • Klipp 1 inför seminarium 4. Språket i ämnet: Matematik är ett språk: https://urskola.se/Produkter/201810-Spraket-i-amnet-Matematik-ar-ett-sprak.
    Text
  • Klipp 2 inför seminarium 4. Lektion om division med tal i decimalform: https://www.youtube.com/watch?v=JrlcCyIBipQ.
    Text
  • Klipp 3 inför seminarium 4. Kommunikation och bedömning för lärande. https://www.youtube.com/watch?v=M0e7IBw7d2I&feature=youtu.be.
    Text
  • Lektionsplanering, Larsson, M. Skolverket: matematiklyftet. Åk.7-9. Modul: Problemlösning. Del 8.
    Text
  • Lärarröster om IKT: https://www.youtube.com/watch?v=pkOd9O18914.
    Text
2. Algebra
3. Geometri
  • Kiselman, C. O., & Mouwitz, L. (2008). Matematiktermer för skolan (1 uppl.). Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet. ISBN: 9789185143122
    Bok / Antologi
4. Matematisk problemlösning i skolan