Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2019-12-10

Matematisk problemlösning i skolan (MD1103)

V346Q (VT20, 50%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Boaler, J. (2011). Elefanten i klassrummet : att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147099719
    Bok / Antologi
  • Dahl, J. (2014). The problem-solving citizen.. (Licentiatavhandling, Malmö, Malmö, Malmö Studies in Educational Sciences: Licentiate Dissertation series 2014:13). Hämtad från https://dspace.mah.se.
    Avhandling
  • Hagland, K., Hedrén, R., & Taflin, E. (2005). Rika matematiska problem : inspiration till variation (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9147051507
    Bok / Antologi
  • Ho, K. F., & Hedberg, J. G. (2005). Teachers’ pedagogies and their impact on students’ mathematical problem solving. The Journal of Mathematical Behavior, 24(3-4), 238-252. DOI: 10.1016/j.jmathb.2005.09.006
    Tidskriftsartikel
  • Nunokawa, K. (2005). Mathematical problem solving and learning mathematics: What we expect students to obtain. The Journal of Mathematical Behavior, 24(3-4), 325-340. DOI: 10.1016/j.jmathb.2005.09.002
    Tidskriftsartikel
  • Shimizu, Y. (1999). Aspects of mathematics teacher education in Japan: Focusing on teachers’ roles. Journal of Mathematics Teacher Education, 2, 107-116.
    Tidskriftsartikel
  • Silver, E. A. & Smith, M. S.(2002). Samtalsmiljöer. Göteborg: NCM (4 artiklar). Hämtad från: http://ncm.gu.se/nbas?Titel=samtalsmilj%C3%B6er&F%C3%B6rfattare=silver%20&%20smith.
    Text
  • Skolverket. (2019). Läroplaner och kursplaner i matematik med bedömningskriterier. Hämtad från https://www.skolverket.se/.
    Läsanvisning:Senaste utgåvorna
    Myndighetspublikation
  • Stein, M. K., Engle, R. A., Smith, M. S., et al. (2008). Orchestrating Productive Mathematical Discussions: Five Practices for Helping Teachers Move Beyond Show and Tell. Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 313-340. DOI: 10.1080/10986060802229675
    Tidskriftsartikel
  • Taflin, E. (2007). Matematikproblem i skolan - för att skapa tillfällen till lärande. (Doktorsavhandling, Umeå universitet, Umeå, Institutionen för matematik och matematisk statistik 1). Hämtad från https://www.skolporten.se/forskning/avhandling/matematikproblem-i-skolan-br-for-att-skapa-tillfallen-till-larande/.
    Läsanvisning:ISBN 978-91-7264-397-0, ISSN 1102-8300
    Avhandling
  • Länkar till artiklar.
    Text