Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2019-12-16

Matematikundervisning i ett specialpedagogiskt perspektiv (MD1085)

V346F (VT20, 25%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Bagger, A. (2015). Prövningen av en skola för alla. (Doktorsavhandling, Umeå universitet, Umeå, Doktorsavhandlingar i pedagogiskt arbete ISSN 1650-8858 ; 63). Hämtad från http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:855578/FULLTEXT01.pdf.
    Avhandling
  • Jess, K., Skott, J., & Hansen, H. C. (2011). Matematik för lärare (1 uppl.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140673985
    Bok / Antologi
  • Lindqvist, G., Nilholm, C., Almqvist, L., et al. (2011). Different agendas? The views of different occupational groups on special needs education. European Journal of Special Needs Education, 26(2), 143-157. DOI: 10.1080/08856257.2011.563604
    Tidskriftsartikel
  • Lindqvist, G., & Nilholm, C. (2013). Promoting inclusion? ‘Inclusive’ and effective head teachers’ descriptions of their work. European Journal of Special Needs Education, 29(1), 74-90. DOI: 10.1080/08856257.2013.849845
    Tidskriftsartikel
  • Lundberg, I., & Sterner, G. (2009). Dyskalkyli - finns det? : aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal (1 uppl.). Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet. ISBN: 9789185143146
    Bok / Antologi
  • Lunde, O. (2011). När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147100026
    Bok / Antologi
  • Nilholm, C. (2007). Perspektiv på specialpedagogik (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144026633
    Bok / Antologi
  • Sjöberg, G. (2006). Om det inte är dyskalkyli – vad är det då?. (Doktorsavhandling, Umeå universitet, Umeå, Pedagogiskt arbete 7).
    Avhandling
  • Skemp, R. (2006). Relational understanding and instrumental understanding. Mathematics Teaching in the Middle School, 12(2), 88-95.
    Övrigt:Artikeln kan laddas ned från Högskolan Dalarnas bibiliotek av registrerade studenter.
    Tidskriftsartikel
  • Skidmore, D. (2004). Inclusion: The Dynamic of School Development (1 uppl.). Open University Press. ISBN: 9780335204816
    Läsanvisning:kapitel 1
    Övrigt:Boken kan lånas som e-bok på Högskolan Dalarnas bibliotek av registrerade studenter.
    Bok / Antologi
  • Skolverket. (2014). Arbete med anpassningar och särskilt stöd (Allmänna råd ISBN : 978-91-7559-116-2). Stockholm. Hämtad från https://www.skolverket.se/publikationer?id=3299.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (reviderad 2019). Hämtad från https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2019). Läsa, skriva, räkna - en garanti för tidiga stödinsatser. Hämtad från https://www.skolverket.se/skolutveckling/leda-och-organisera-skolan/extra-stod-till-elever/lasa-skriva-rakna---garanti-for-tidiga-insatser.
    Myndighetspublikation
  • Rapporter och artiklar samt aktuella läroplaner och kursplaner tillkommer.
    Text