Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2019-12-20

Svenska som andraspråk med didaktisk inriktning IIa (SS1078)

V346E (VT20, 100%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

Delkurser

1. Text och bedömning i ett andraspråksperspektiv
  • Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning I en utmanande tid Stockholm: Natur och Kultur.
    Läsanvisning:Del 1:kap 1-2
    Bok / Antologi
  • Garcia, O. (2009). Bilingual Education in the 21st Century: a global perspective UK: Wiley-Blackwell.
    Läsanvisning:s 366-380
    Bok / Antologi
  • Genesee, F., & Upshur, J. A. (1996). Classroom-based Evaluation in Second Language Education Cambridge: Cambridge University Press.
    Bok / Antologi
  • Jakobson, L. (2019). Lärares uppfattningar om responsfokus och responssätt för vuxna nybörjarstuderandes texter i svenska som andraspråk.. Nordand - Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, (1), 1-23.
    Tidskriftsartikel
  • Josephson, O. (1991). Varför en lätt text kan vara svår att förstå. I E. Wijk-Andersson (Red.), Kultur - text - språk: det finns mer i en text än ord ( ss. 1-1). Uppsala: Hallgren & Fallgren i samarbete med Kurssekretariatet, Uppsala univ.
    Läsanvisning:12 s
    Kapitel i bok (antologi)
  • Kuyumcu, E. (2013). Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 605-631). Lund: Studentlitteratur.
    Läsanvisning:24 s
    Kapitel i bok (antologi)
  • Kuyumcu, E. (2009). Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv. I Symposium 2009 Genrer och funktionellt språk i teori och praktik ( ss. 1-1). Stockholm: Stockholm universitets förlag.
    Läsanvisning:24 s
    Kapitel i bok (antologi)
  • Liberg, C. (2000). Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv: möjligheter och begränsningar. I K. Nauclér (Red.), Symposium 2000 Ett andraspråksperspektiv på lärande ( ss. 1-1). Stockholm: Sigma.
    Läsanvisning:13 s
    Kapitel i bok (antologi)
  • Schleppegrell, M. (2004). The Language of Schooling London: Lawrence Erlbaum.
    Bok / Antologi
  • Shohamy, E. (2001). Democratic assessment as an alternative. Language Testing, 18(4), 373-391.
    Tidskriftsartikel
  • Wedin, Å. (2010). Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år. Pedagogisk forskning i Sverige, 15(2/3), 219-231.
    Tidskriftsartikel
  • Tillkommer material om högst 100 s.
    Text
2. Lärande i flerspråkiga sammanhang
  • Axelsson, M., & Magnusson, U. "Forskning om flerspråkighet och kunskapsutveckling under skolåren". I K. Hyltenstam, M. Axelsson, & I. Lindberg (Red.), Flerspråkighet: En forskningsöversikt ( ss. 247-367). Stockholm: Vetenskapsrådet.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Axelsson, M. "Flerspråkighet och lärande". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle ( ss. 547-577). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning i en utmanande tid Stockholm: Natur & Kultur.
    Bok / Antologi
  • Garcia, O. (2009). Bilingual education in the 21st century: A global perspective UK: Wiley-Blackwell.
    Läsanvisning:s 19-41, 109-158, 287-336
    Bok / Antologi
  • Nauclér, K. (2004). "Barns språkliga socialisation före skolstarten". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle ( ss. 459-480). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Stier, J., & Sandström Kjellin, M. (2009). Interkulturellt samspel i skolan Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi
  • Wedin, Å. (Red.). (2017). Språklig mångfald i klassrummet Stockholm: Lärarförlaget.
    Bok / Antologi
  • Annat material enligt lärares anvisning kan tillkomma (max 100 s).
    Text
  • En av följande böcker:.
    Text
  • Gibbons, P. (2013). Lyft språket: Lyft tänkandet Stockholm: Hallgren & Fallgren.
    Bok / Antologi
  • Gibbons, P. (2016). Stärk språket: Stärk lärandet Uppsala: Hallgren & Fallgren.
    Bok / Antologi
  • Hajer, M., & Meestringa, T. (2014). Språkinriktad undervisning Stockholm: Hallgren & Fallgren.
    Bok / Antologi
  • Forskningsartiklar på engelska tillkommer (ca 150 s).
    Text