Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2019-12-17

Svenska som andraspråk med didaktisk inriktning II (SS1054)

V345Z (VT20, 100%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

Delkurser

1. Text och bedömning i ett andraspråksperspektiv
  • Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning I en utmanande tid Stockholm: Natur och Kultur.
    Läsanvisning:Del 1:kap 1-2
    Bok / Antologi
  • Garcia, O. (2009). Bilingual Education in the 21st Century: a global perspective UK: Wiley-Blackwell.
    Läsanvisning:s 366-380
    Bok / Antologi
  • Genesee, F., & Upshur, J. A. (1996). Classroom-based Evaluation in Second Language Education Cambridge: Cambridge University Press.
    Bok / Antologi
  • Jakobson, L. (2019). Lärares uppfattningar om responsfokus och responssätt för vuxna nybörjarstuderandes texter i svenska som andraspråk.. Nordand - Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, (1), 1-23.
    Tidskriftsartikel
  • Josephson, O. (1991). Varför en lätt text kan vara svår att förstå. I E. Wijk-Andersson (Red.), Kultur - text - språk: det finns mer i en text än ord ( ss. 1-1). Uppsala: Hallgren & Fallgren i samarbete med Kurssekretariatet, Uppsala univ.
    Läsanvisning:12 s
    Kapitel i bok (antologi)
  • Kuyumcu, E. (2013). Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 605-631). Lund: Studentlitteratur.
    Läsanvisning:24 s
    Kapitel i bok (antologi)
  • Kuyumcu, E. (2009). Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv. I Symposium 2009 Genrer och funktionellt språk i teori och praktik ( ss. 1-1). Stockholm: Stockholm universitets förlag.
    Läsanvisning:24 s
    Kapitel i bok (antologi)
  • Liberg, C. (2000). Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv: möjligheter och begränsningar. I K. Nauclér (Red.), Symposium 2000 Ett andraspråksperspektiv på lärande ( ss. 1-1). Stockholm: Sigma.
    Läsanvisning:13 s
    Kapitel i bok (antologi)
  • Schleppegrell, M. (2004). The Language of Schooling London: Lawrence Erlbaum.
    Bok / Antologi
  • Shohamy, E. (2001). Democratic assessment as an alternative. Language Testing, 18(4), 373-391.
    Tidskriftsartikel
  • Wedin, Å. (2010). Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år. Pedagogisk forskning i Sverige, 15(2/3), 219-231.
    Tidskriftsartikel
  • Tillkommer material om högst 100 s.
    Text
2. Lärande i flerspråkiga sammanhang
  • Axelsson, M., & Magnusson, U. "Forskning om flerspråkighet och kunskapsutveckling under skolåren". I K. Hyltenstam, M. Axelsson, & I. Lindberg (Red.), Flerspråkighet: En forskningsöversikt ( ss. 247-367). Stockholm: Vetenskapsrådet.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Axelsson, M. "Flerspråkighet och lärande". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle ( ss. 547-577). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning i en utmanande tid Stockholm: Natur & Kultur.
    Bok / Antologi
  • Garcia, O. (2009). Bilingual education in the 21st century: A global perspective UK: Wiley-Blackwell.
    Läsanvisning:s 19-41, 109-158, 287-336
    Bok / Antologi
  • Nauclér, K. (2004). "Barns språkliga socialisation före skolstarten". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle ( ss. 459-480). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Stier, J., & Sandström Kjellin, M. (2009). Interkulturellt samspel i skolan Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi
  • Wedin, Å. (Red.). (2017). Språklig mångfald i klassrummet Stockholm: Lärarförlaget.
    Bok / Antologi
  • Annat material enligt lärares anvisning kan tillkomma (max 100 s).
    Text
  • En av följande böcker:.
    Text
  • Gibbons, P. (2013). Lyft språket: Lyft tänkandet Stockholm: Hallgren & Fallgren.
    Bok / Antologi
  • Gibbons, P. (2016). Stärk språket: Stärk lärandet Uppsala: Hallgren & Fallgren.
    Bok / Antologi
  • Hajer, M., & Meestringa, T. (2014). Språkinriktad undervisning Stockholm: Hallgren & Fallgren.
    Bok / Antologi
  • Forskningsartiklar på engelska tillkommer (ca 150 s).
    Text
3. Svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv II
  • Derwing, T. M., & Munro, M. J. (2005). Second Language Accent and Pronouncation Teaching: A Research-Based Approach. TESOL Quarterly, 39(3), 379-397.
    Läsanvisning:18 s
    Tidskriftsartikel
  • Ekberg, L. (2013). Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 259-279). Lund: Studentlitteratur.
    Läsanvisning:20 s
    Kapitel i bok (antologi)
  • Enström, I. (2010). Ordens värld. Svenska ord: struktur och inlärning Stockholm: Hallgren & Fallgren.
    Bok / Antologi
  • Enström, I. (2013). Ordförråd och ordinlärning: med särskilt fokus på avancerade inlärare. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 169-195). Lund: Studentlitteratur.
    Läsanvisning:26 s
    Kapitel i bok (antologi)
  • Flyman Mattsson, A., & Håkansson, G. (2010). Bedömning av svenska som andraspråk: en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi
  • Ganuza, N. (2008). "Ordföljdsvariation som språklig strategi bland ungdomar i flerspråkiga storstadsmiljöer". Nordand, (2), 57-81.
    Övrigt:24 s. Scannad med tillstånd och ligger i kursrummet.
    Tidskriftsartikel
  • Håkansson, G. (2013). "Utveckling och variation: en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 151-167). Lund: Studentlitteratur.
    Övrigt:16 s.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Kjellin, O. (2002). Uttalet, språket och hjärnan: teori och metodik för språkundervisningen Stockholm: Hallgren & Fallgren.
    Bok / Antologi
  • Källström, R. (1992). Hennes nyai bilarihennes. Om kongruens i svenska som andraspråk.. I G. Widmark (Red.), Svenska i harmoni: fyra uppsatser om kongruens ( ss. 31-59). Uppsala: Hallgren & Fallgren.
    Läsanvisning:28 s
    Övrigt:(Scannad med tillstånd och ligger på Fronter)
    Kapitel i bok (antologi)
  • Philipsson, A. (2013). "Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 121-150). Lund: Studentlitteratur.
    Läsanvisning:29 s
    Kapitel i bok (antologi)
  • Prentice, J., & Sköldberg, E. (2013). "Flerordsenheter: ur ett andraspråksperspektiv". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 197-220). Lund: Studentlitteratur.
    Övrigt:23 s.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Annat material om högst 100 s distribueras i kursrummet.
    Text
4. Interaktion och lärande i flerspråkiga sammanhang
  • Boyd, S., & Bredänge, G. (2013). "Attityder till brytning – exemplet utländska lärare i svenska skolor". I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 437-458). Lund: Studentlitteratur.
    Övrigt:21 s.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Cazden, C. (2001). Classroom discourse: The language of teaching and learning Portsmouth, N H: Heineman.
    Bok / Antologi
  • Cekaite, A., & Evaldsson, A. (2008). “Staging Multilingual Identities and Negotiating Monolingual Norms in Multiethnic School Settings”. Special issue Poly-Lingual Languaging Around and Among Children and Adolescents. International journal of multilingualism, 5(3), 177-196.
    Läsanvisning:19 s
    Tidskriftsartikel
  • Fraurud, K., & Bivojet, E. (2013). "Rinkebysvenska och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 369-396). Lund: Studentlitteratur.
    Övrigt:27 s.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Jonsson, R. (2013). "Inget tjafs och inget bråk – om skötsam svenskhet och ordningsstörande förortsslang". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 397-414). Lund: Studentlitteratur.
    Läsanvisning:17 s
    Kapitel i bok (antologi)
  • Genesee, F., & Upshur, J. A. (1996). Classroom-based Evaluation in Second Language Education Cambridge: Cambridge University Press.
    Bok / Antologi
  • Lindberg, I. (2005). Språka samman: om samtal och samarbete i språkundervisning Stockholm: Natur och Kultur.
    Bok / Antologi
  • Lindberg, I. (2013). "Samtal och interaktion i andraspråksforskning". I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 481-518). Lund: Studentlitteratur.
    Läsanvisning:37 s
    Kapitel i bok (antologi)
  • Normann Jørgensen, J. (2013). "Kodeskift i interaktionelt perspektiv". I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 415-436). Lund: Studentlitteratur.
    Läsanvisning:21 s
    Kapitel i bok (antologi)
  • Rosén, J., & Wedin, Å. (2015). Klassrumsinteraktion och flerspråkighet: ett kritiskt perspektiv (1 uppl.). Stockholm: Liber.
    Bok / Antologi
  • Sahlström, F. (2008). Från lärare till elever, från undervisning till lärande: utvecklingslinjer i svensk, nordisk och internationell klassrumsforskning ((Elektronisk resurs)). Stockholm: Vetenskapsrådet.
    Bok / Antologi
  • Annat material högst 100 s.
    Text
  • Cromdal, J. (2013). Special Issue: Bilingual and Second-Language Interaction. International Journal of Bilingualism, 17(2), 1-80.
    Läsanvisning:Ca 80 s.
    Övrigt:Elektronisk resurs.
    Tidskriftsartikel

Referenslitteratur

Delkurser

1. Text och bedömning i ett andraspråksperspektiv
2. Lärande i flerspråkiga sammanhang
3. Svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv II
  • Garlén, C. (1988). Svenskans fonologi Lund: Studentlitteratur.
    Övrigt:Hämtas från http://www.skolverket.se/kursplaner-och-betyg/laroplaner-kursplaner-amnesplaner eller se i Fronter/Kursmaterial.
    Bok / Antologi
  • Viberg, Å., Ballardini, K., & Stjärnlöf, S. (1986). Mål: Svensk grammatik på svenska Stockholm: Natur och Kultur.
    Övrigt:Boken finns på flera språk.
    Bok / Antologi
  • Viberg, Å., Ballardini, K., & Stjärnlöf, S. (1991). Swedish: Essentials of Grammar Chicago: Passport Books.
    Bok / Antologi
  • Kursplaner i svenska som andraspråk. Hämtas från: http://www.skolverket.se/kursplaner-och-betyg/laroplaner-kursplaner-amnesplaner eller se i mappen Kursmaterial i kursrummet.
    Text
4. Interaktion och lärande i flerspråkiga sammanhang
  • Hutchby, I., & Wooffitt, R. (1998). Conversation analysis: principles, practices and applications Oxford: Polity.
    Bok / Antologi
  • Norrby, C. (2014). Samtalsanalys: så gör vi när vi pratar med varandra (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi