Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2019-12-15

Historia IV, inklusive examensarbete 2 för ämneslärarexamen, gy (HI3020)

V33RM (VT20, 100%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

Delkurser

1. Förintelsen: hjältar, bödlar och åskådare
  • Barnett, V. J. (1999). Bystanders. Conscience, and complicity during the holocaust. Praeger.
    Bok / Antologi
  • Edgren, H. Looking at the onlookers and bystanders. Interdisciplinary approaches to the causes and consequenses of passivity. I The Living History Forum., ss. s. 1.
    Övrigt:210 s. Finns som pdf på: http://www.levandehistoria.se/material/looking-onlookers-and-bystanders
    Kapitel i bok (antologi)
  • Gut Opdyke, I. (1999). In my hands. Memories of a holocaust rescuer. (Eller senare utgåva). Anchor Books.
    Bok / Antologi
  • Haffner, S. (2002). En tysk mans historia: minnen 1914-1933. (Eller senare utgåva). Norstedts.
    Övrigt:Finns i svensk pocket.
    Bok / Antologi
  • Lower, W. (2014). Hitlers furier. Tyska kvinnor i förintelsens tjänst. Fischer & Co.
    Övrigt:Finns i svensk pocket.
    Bok / Antologi
  • Neitzel, S. & Welzer, H. (2013). Soldater. Om kamp, dödande och död. Brombergs.
    Läsanvisning:s. 7-71 (64 s.)
    Övrigt:Finns i svensk storpocket.
    Bok / Antologi
  • Renwick Monroe, K. (2008). “Cracking the code of genocide: the moral psychology of rescuers, bystanders and nazis during the holocaust”. Political psychology, 29, ss. s. 1. Tillgänglig: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9221.2008.00661.x/pdf.
    Övrigt:33 s. Finns online på Google scholar.
    Tidskriftsartikel
  • Welzer, H. (2007). Gärningsmän. Hur helt vanliga människor blir massmördare. Daidalos.
    Bok / Antologi
2. Historiebruk: bruk och missbruk av historia
  • Eliasson, P., Alvén, F., Rosenlund, D., et al. "’Det är smart att använda historia i nya händelser...’ Historiebruk i skola och samhälle". I Eliasson, P., Hammarlund, K., Lund, E. & Nielsen, C. T. (red.) Historiedidaktik i Norden 9. Del 1: Historiemedvetande – historiebruk. Malmö: Malmö Högskola och Högskolan i Halmstad, ss. 257-278.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Horgby, B. & Lindström, D. (2002). ”Begreppet kulturarv – något för historievetenskapen”. Historisk tidskrift, 122(2), ss. s. 1.
    Läsanvisning:9 s.
    Tidskriftsartikel
  • Karlsson, K. & Zander, U. (red.). (2004). Historien är nu. En introduktion till historiedidaktiken. Lund: Studentlitteratur.
    Läsanvisning:s. 91-129, 153-253
    Bok / Antologi
  • Karlsson, K. & Zander, U. (red.). (2014). Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur.
    Läsanvisning:s. 7-247
    Bok / Antologi
  • Landsberg, A. (2015). Engaging the past. Mass culture and the production of historical knowledge. New York: Colombia University Press.
    Läsanvisning:Introduction + chapter 1
    Bok / Antologi
  • Nordbäck, C. “Kulturarven, skolan och museerna: Bidrag till en kritisk kulturpedagogik”. I Frank, O. & Thalén, P. (red.) Interkulturell religionsdidaktik – utmaningar och möjligheter. Lund: Studentlitteratur, ss. 293-321.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Nordgren. (2006). Vems är historien? Historia som medvetande, kultur och handling i det mångkulturella Sverige. Karlstad: Karlstad universitet.
    Bok / Antologi
  • Schüllerqvist, B. (2005). Svensk historiedidaktisk forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet.
    Bok / Antologi
  • Skolverket. (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Stockholm: Fritzes.
    Myndighetspublikation
  • Snickars, P. & Trenter, C. (2004). Det förflutna som film och vice versa. Om medierade historiebruk. Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi
  • Zander, U. (1600). Clio på bio. Om amerikansk film, historia och identitet. Lund: Historiska media.
    Läsanvisning:s 11-39
    Bok / Antologi
3. Examensarbete 2 för ämneslärarexamen för gymnasieskolan
  • Lämplig litteratur för examensarbetet väljs i samråd med handledare..
    Text

Referenslitteratur

Delkurser

1. Förintelsen: hjältar, bödlar och åskådare
2. Historiebruk: bruk och missbruk av historia
  • Anderson, S. F. (1600). Technologies of history. Visual media and the eccentricity of the past. Hanover, New Hampshire: Dartmouth College Press.
    Bok / Antologi
  • Aronsson, P. (2005). Historiebruk – att använda det förflutna. Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi
  • Eldelin, E. (2009). ”Essäisten som generalist. Författarroller och offentlig auktoritet hos tre samtida essäister”. Tidskrift för litteraturvetenskap, 39(3-4), ss. s. 1.
    Tidskriftsartikel
  • Englund, P. (2012). Brev från nollpunkten. Stockholm: Atlantis.
    Bok / Antologi
  • Englund, P. (1991). Förflutenhetens landskap. Stockholm: Atlantis.
    Bok / Antologi
  • Karlsson, K. (1600). Europeiska möten med historien. Historiekulturella perspektiv på andra världskriget, förintelsen, och den kommunistiska terrorn. Stockholm: Atlantis.
    Bok / Antologi
  • Stoddard, J., Marcus, A. S. & Hicks, D. (2017). Teaching difficult history through film. New York: Routledge.
    Bok / Antologi
3. Examensarbete 2 för ämneslärarexamen för gymnasieskolan