Barnett, V. J. (1999). Bystanders. Conscience, and complicity during the holocaust. Praeger.
Bok / Antologi
Edgren, H. Looking at the onlookers and bystanders. Interdisciplinary approaches to the causes and consequenses of passivity. I The Living History Forum., ss. s. 1.
Övrigt:210 s. Finns som pdf på: http://www.levandehistoria.se/material/looking-onlookers-and-bystanders
Kapitel i bok (antologi)
Gut Opdyke, I. (1999). In my hands. Memories of a holocaust rescuer. (Eller senare utgåva). Anchor Books.
Bok / Antologi
Haffner, S. (2002). En tysk mans historia: minnen 1914-1933. (Eller senare utgåva). Norstedts.
Övrigt:Finns i svensk pocket.
Bok / Antologi
Lower, W. (2014). Hitlers furier. Tyska kvinnor i förintelsens tjänst. Fischer & Co.
Övrigt:Finns i svensk pocket.
Bok / Antologi
Neitzel, S. & Welzer, H. (2013). Soldater. Om kamp, dödande och död. Brombergs.
Welzer, H. (2007). Gärningsmän. Hur helt vanliga människor blir massmördare. Daidalos.
Bok / Antologi
2. Historiebruk: bruk och missbruk av historia
Eliasson, P., Alvén, F., Rosenlund, D., et al. "’Det är smart att använda historia i nya händelser...’ Historiebruk i skola och samhälle". I Eliasson, P., Hammarlund, K., Lund, E. & Nielsen, C. T. (red.) Historiedidaktik i Norden 9. Del 1: Historiemedvetande – historiebruk. Malmö: Malmö Högskola och Högskolan i Halmstad, ss. 257-278.
Kapitel i bok (antologi)
Horgby, B. & Lindström, D. (2002). ”Begreppet kulturarv – något för historievetenskapen”. Historisk tidskrift, 122(2), ss. s. 1.
Läsanvisning:9 s.
Tidskriftsartikel
Karlsson, K. & Zander, U. (red.). (2004). Historien är nu. En introduktion till historiedidaktiken. Lund: Studentlitteratur.
Läsanvisning:s. 91-129, 153-253
Bok / Antologi
Karlsson, K. & Zander, U. (red.). (2014). Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur.
Läsanvisning:s. 7-247
Bok / Antologi
Landsberg, A. (2015). Engaging the past. Mass culture and the production of historical knowledge. New York: Colombia University Press.
Läsanvisning:Introduction + chapter 1
Bok / Antologi
Nordbäck, C. “Kulturarven, skolan och museerna: Bidrag till en kritisk kulturpedagogik”. I Frank, O. & Thalén, P. (red.) Interkulturell religionsdidaktik – utmaningar och möjligheter. Lund: Studentlitteratur, ss. 293-321.
Kapitel i bok (antologi)
Nordgren. (2006). Vems är historien? Historia som medvetande, kultur och handling i det mångkulturella Sverige. Karlstad: Karlstad universitet.
Bok / Antologi
Schüllerqvist, B. (2005). Svensk historiedidaktisk forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet.
Bok / Antologi
Skolverket. (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes.
Myndighetspublikation
Skolverket. (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Stockholm: Fritzes.
Myndighetspublikation
Snickars, P. & Trenter, C. (2004). Det förflutna som film och vice versa. Om medierade historiebruk. Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Zander, U. (1600). Clio på bio. Om amerikansk film, historia och identitet. Lund: Historiska media.
Läsanvisning:s 11-39
Bok / Antologi
3. Examensarbete 2 för ämneslärarexamen för gymnasieskolan
Lämplig litteratur för examensarbetet väljs i samråd med handledare..
Text
Referenslitteratur
Delkurser
1. Förintelsen: hjältar, bödlar och åskådare
2. Historiebruk: bruk och missbruk av historia
Anderson, S. F. (1600). Technologies of history. Visual media and the eccentricity of the past. Hanover, New Hampshire: Dartmouth College Press.
Bok / Antologi
Aronsson, P. (2005). Historiebruk – att använda det förflutna. Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Eldelin, E. (2009). ”Essäisten som generalist. Författarroller och offentlig auktoritet hos tre samtida essäister”. Tidskrift för litteraturvetenskap, 39(3-4), ss. s. 1.
Tidskriftsartikel
Englund, P. (2012). Brev från nollpunkten. Stockholm: Atlantis.
Bok / Antologi
Englund, P. (1991). Förflutenhetens landskap. Stockholm: Atlantis.
Bok / Antologi
Karlsson, K. (1600). Europeiska möten med historien. Historiekulturella perspektiv på andra världskriget, förintelsen, och den kommunistiska terrorn. Stockholm: Atlantis.
Bok / Antologi
Stoddard, J., Marcus, A. S. & Hicks, D. (2017). Teaching difficult history through film. New York: Routledge.
Bok / Antologi
3. Examensarbete 2 för ämneslärarexamen för gymnasieskolan
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.