Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2023-06-30

Utveckling och lärande i förskoleklass och grundskolans åk 1-3 (varav 7,5 hp VFU) (GPG2Y5)

H3FC4 (HT23, 75%, Dag, Normal, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Appelgren, A. (2021). Nya perspektiv på lärande: kognitionsvetenskap för lärare (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147139934
    Bok / Antologi
  • Bie, K. (2014). Reflektionshandboken för pedagoger Malmö: Gleerups.
    Bok / Antologi
  • Boo, S., Forslund Frykedal, K., & Thorsten, A. (2017). Att anpassa undervisning : till individ och grupp i klassrummet Stockholm: Natur & Kultur.
    Bok / Antologi
  • Davidsson, B., & Dimenäs, J. (Red.). (2007). Lära till lärare: att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik (1 uppl.). Stockholm: Liber.
    Läsanvisning:sid. 10-20, 47-69
    Bok / Antologi
  • Dimenäs, J., & Taflin, E. (2018). Teaching in action: A model to understand the complexity of teachers´decisions in teaching mathematics. International Journal of Advanced Research in Education and Literature, 4(1), 10-24.
    Tidskriftsartikel
  • Jensen, M. (Red.). (2011). Lärandets grunder: teorier och perspektiv (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi
  • Nordicom. Carlsson, U. (red). (2018). Medie- och informationskunnighet (MIK) i den digitala tidsåldern. En demokratifråga Kartläggning, analys, reflektioner. Göteborg: Nordicom. Hämtad från https://www.nordicom.gu.se/sv/publikationer.
    Läsanvisning:valda delar.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2021). Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stöd för undervisning. Stockholm: Skolverket.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2020). Att ställa frågor och söka svar – samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (Forskning för skolan). Stockholm: Skolverket.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2010). Barndomens förändrade villkor: förutsättningar för barns lärande i en ny tid (Forskning för skolan). Stockholm: Skolverket.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2018). Digitaliseringen i skolan – möjligheter och utmaningar (Forskning för skolan). Stockholm: Skolverket.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2019). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning (Forskning för skolan). Stockholm: Skolverket.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2019). Hälsa för lärande - lärande för hälsa (Forskning för skolan). Stockholm: Skolverket.
    Myndighetspublikation
  • Sund, P., & Sund, L. (2017). Hållbar utveckling: ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan (Första upplagan). Stockholm: Liber.
    Bok / Antologi
  • Säljö, R. (2015). Lärande: en introduktion till perspektiv och metaforer (1 uppl.). Malmö: Gleerup.
    Bok / Antologi
  • Vetenskapsrådet. (2017). God forskningsed. Stockholm: Vetenskapsrådet.
    Läsanvisning:valda delar.
    Myndighetspublikation
  • Tillkommer aktuella styrdokument samt artiklar (ca 200 sid.), multimodala texter och ämnesdidaktisk litteratur från tidigare kurser eller motsvarande.
    Text