Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2023-09-26

Utvärdering och utvecklingsarbete i förskoleklass och grundskolans åk 1-3 (varav 7,5 hp VFU) (APG275)

H3FBC (HT23, 100%, Dag, Normal, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Berg, G., Sundh, F., & Wede, C. (Red.). (2020). Lärare som ledare : i och utanför klassrummet (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144133423
    Bok / Antologi
  • Carlgren, I. (Red.). (2017). Undervisningsutvecklande forskning : exemplet learning study (Första upplagan). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140695888
    Övrigt:Till Modul 1: Utveckling av undervisning
    Bok / Antologi
  • Frisk, A. (2016). Från orsak till mening – att kunna relatera ritualer till centrala tankegångar inom olika religioner. Forskning om undervisning och lärande, 1(4), 50-72.
    Övrigt:(PDF finns i Learn)
    Tidskriftsartikel
  • Frohagen, J. (2016). Att kunna såga rakt. Om manuell bildning i skolämnet slöjd. Techne serien-Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 23(2), 1-10.
    Övrigt:PDF finns i Learn
    Tidskriftsartikel
  • Håkansson, J., & Sundberg, D. (2016). Utmärkt skolutveckling : forskning om skolförbättring och måluppfyllelse (Första utgåvan, första tryckningen). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127141940
    Övrigt:Till Modul 2: En skolas utvecklingsarbete
    Bok / Antologi
  • Högberg, S. (2015). Om lärarskapets moraliska dimension: ett perspektiv och en studie av lärarstuderandes nätbaserade seminariesamtal. (Doktorsavhandling, Örebro universitet, Örebro, Örebro studies in education 51).
    Läsanvisning:s. 37-67
    Övrigt:PDF finns i Learn
    Avhandling
  • Larsson, P., & Löwstedt, J. (2020). Strategier och förändringsmyter : ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144137490
    Övrigt:Till Modul 2: En skolas utvecklingsarbete
    Bok / Antologi
  • Selander, S., & Kress, G. R. (2021). Design för lärande : ett multimodalt perspektiv (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144155951
    Övrigt:till Modul 1: Utveckling av undervisning
    Bok / Antologi
  • Webbsida

Referenslitteratur

  • Appel, C., & Ernestam, Å. (2017). Olika är normen: att skapa inkluderande lärmiljöer i skolan. Sveriges kommuner och landsting.
    Övrigt:PDF finns i Learn
    Myndighetspublikation
  • Eriksson, I. (2021). Att identifiera problem i undervisningen - en grund för didaktisk skolutveckling. I N. Rönnström, & O. Johansson (Red.), Att förbättra skolor med stöd i forskning ( ss. 355-371).
    Övrigt:PDF finns i Learn
    Kapitel i bok (antologi)
  • Forssten Seiser, A., & Karlefjärd, A. (2014). Aktionsforskning som förhållningssätt i en föränderlig omvärld. KAPET, 10(1), 58-73.
    Övrigt:PDF finns i Learn
    Tidskriftsartikel
  • Lundahl, C. (2014). Bedömning för lärande (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144101491
    Övrigt:Till Modul 1: Utveckling av undervisning
    Bok / Antologi
  • Lundgren, M., Embretsen, E. L., Nytell, U., et al. (2021). Transformering av en masterplan till åtgärdsplaner i svenska skolor: En kvalitativ explorativ fallstudie av Samverkan för Bästa skola (SBS). Pedagogisk forskning i Sverige, 26(1), 94-117.
    Övrigt:PDF finns i Learn
    Tidskriftsartikel
  • Lundström, U. (2018). Lärares professionella autonomi under New Public Managementepoken. Utbildning och demokrati, 27(1), 33-59.
    Övrigt:PDF finns i Learn
    Tidskriftsartikel