Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2023-06-28

Specialpedagogik, pedagogisk dokumentation och bedömning för grundlärare 4-6 (PG3025)

H3FB5 (HT23, 100%, Dag, Normal, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • von Ahlefeld Nisser, D. (2021). Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144142593
    Bok / Antologi
  • Black-Hawkins, K. (2014). Researching Inclusive Classroom Practices: The Framework for Participation. I L. Florian (Red.), The SAGE Handbook of Special Education: Two Volume Set ( ss. 389-403). London: SAGE Publications Ltd. ISBN: 9781446282236
    Övrigt:Finns på Learn
    Kapitel i bok (antologi)
  • Liberg, C., Lundgren, U. P., & Säljö, R. (Red.). (2020). Lärande, skola, bildning (Femte utgåvan, reviderad). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127818408
    Läsanvisning:Tidigare utgåvor kan användas kurshandboken anger vilka kapitel som läses
    Övrigt:Kapitel 16, 17, 20
    Bok / Antologi
  • Lindqvist, G., & Rodell, A. (2015). Stöd och anpassningar : att organisera särskilda insatser (Första upplagan). Stockholm: Gothia Fortbildning. ISBN: 9789188099136
    Bok / Antologi
  • Lindqvist, G. (2013). Who should do What to Whom? Occupational Groups´ Views on Special Needs. (Doktorsavhandling, Jönköping, Jönköping).
    Avhandling
  • Nilholm, C., & Göransson, K. (2014). Inkluderande undervisning – vad kan man lära av forskningen? (1 uppl.).
    Läsanvisning:kap. 3,4,5,6 läses
    Bok / Antologi
  • Persson, B. (2019). Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap (4 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147129751
    Bok / Antologi
  • Pettersson, A. (2010). Bedömning av kunskap för lärande och undervisning. I S. Eklund (Red.), Bedömning för lärande – en grund för ökat kunnande. ( ss. 6-19). Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet.
    Övrigt:Finns på Learn
    Kapitel i bok (antologi)
  • Pramling Samuelsson, I., & Pramling, N. (2010). Vad betyder barns perspektiv för utvärdering och utveckling?. I S. Eklund (Red.), Bedömning för lärande - en grund för ökat kunnande ( ss. 31-43). Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet.
    Övrigt:Finns på Learn
    Kapitel i bok (antologi)
  • Ridderlind, I. (2010). Bedömning och betyg ur en lärares perspektiv. I Bedömning för lärande - en grund för ökat kunnande ( ss. 70-76). Stiftelsen SAF i samverkan med Lärarförbundet.
    Övrigt:Finns på Learn
    Kapitel i bok (antologi)
  • Skolverket. (2022). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram (Skolverkets allmänna råd med kommentarer). Stockholm. Hämtad från https://www.skolverket.se/publikationer?id=10021.
    Läsanvisning:Hämtas på Skolverkets hemsida
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2022). Betyg och betygsättning (Skolverkets allmänna råd med kommentarer). Stockholm. Hämtad från https://www.skolverket.se/publikationer?id=10020.
    Läsanvisning:Hämtas från Skolverkets hemsida. I länken finns även ändringar i hur betyg ska sättas från 1 juli och nya allmänna råd
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm.
    Läsanvisning:Hämtas på Skolverket hemsida från juli
    Myndighetspublikation
  • Sverige. (2017). Skollagen (2010:800) : med lagen om införande av skollagen (2010:801) (Åttonde upplagan). Stockholm: Wolters Kluwer. ISBN: 9789139115694
    Bok / Antologi
  • Tinglev, I. (2014). Specialpedagogisk överblick (Femte utgåvan, reviderad). Stockholm: Skolverket. ISBN: 978-91-7559-029-5
    Övrigt:Finns på Learn
    Bok / Antologi

Referenslitteratur

  • von Ahlefeld Nisser, D. (2017). Can collaborative consultation, based on communicative theory, promote an inclusive school culture?. Issues in Educational Research, 27(4), 874-891.
    Läsanvisning:Alternativ till Ahlefeld Nisser, D. von (2011). Kunskapande samtal i (special)pedagogisk verksamhet. I Bartholdsson, Å. & Hultin, E. (2011). Praktiknära utbildningsforskning vid Högskolan Dalarna. Nr: 2011:2
    Tidskriftsartikel
  • von Ahlefeld Nisser, D. (2011). Kunskapande samtal i (special)pedagogisk verksamhet. I Praktiknära utbildningsforskning vid Högskolan Dalarna. Nr: 2011:2 ( ss. 1-21).
    Kapitel i bok (antologi)
  • von Ahlefeld Nisser, D. (2009). Vad kommunikation vill säga – en iscensättande studie om specialpedagogers yrkesroll och kunskapande samtal.. (Doktorsavhandling, Stockholm, Stockholm).
    Läsanvisning:s. 15-32, 81-90
    Avhandling
  • Grettve, A., Israelsson, M., & Jönsson, A. (2014). Att bedöma och sätta betyg : tio utmaningar i lärarens vardag (1 uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127137066
    Bok / Antologi
  • Lundahl, C. (2014). Bedömning för lärande (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144101491
    Bok / Antologi
  • Lundahl, C., Hultén, M., Klapp, A., et al. (2015). BETYGENS GEOGRAFI Forskning om betyg och summativa bedömningar i Sverige och internationellt (1 uppl.).
    Bok / Antologi
  • Nilholm, C. (2020). Perspektiv på specialpedagogik (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144026633
    Bok / Antologi
  • (2014). Stödinsatser i utbildningen : Om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd (1 uppl.). Stockholm: Skolverket. ISBN: 9789175591315
    Bok / Antologi