Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2023-06-21

Sociala relationer, konflikter och makt i grundskolan åk 4-6 (varav 7,5 hp VFU) (GPG2LZ)

H3FB3 (HT23, 100%, Dag, Normal, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Aspelin, J. (2010). Sociala relationer och pedagogiskt ansvar (1 uppl.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140668882
    Läsanvisning:Kapitel 1-9
    Bok / Antologi
  • Börjesson, M., & Rehn, A. (2009). Makt (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147087464
    Bok / Antologi
  • Cummins, J. (2015). Intercultural education and academic achievement: a framework for school-based policies in multilingual schools. Intercultural Education, 26(6), 455-468. DOI: 10.1080/14675986.2015.1103539
    Tidskriftsartikel
  • Cummins, J., Hu, S., Markus, P., et al. (2015). Identity Texts and Academic Achievement: Connecting the Dots in Multilingual School Contexts. TESOL Quarterly, 49(3), 555-581. DOI: 10.1002/tesq.241
    Tidskriftsartikel
  • Foucault, M. (2017). Övervakning och straff: fängelsets födelse (4 uppl.). Lund: Arkiv. ISBN: 9179241697
    Läsanvisning:s. 180- 200 Konsten att fördela och Kontroll av verksamheten
    Övrigt:Finns som pdf i kursrummet
    Bok / Antologi
  • Friends. (2020). Friendsrapporten. Hämtad 2022-05-25 från https://friends.se/en/friendsrapporten-2020/.
    Webbsida
  • Gruber, S. (2007). Skolan gör skillnad: Etnicitet och institutionell praktik. (Doktorsavhandling, Linköping universitet, Linköping, Linköping Studies in Arts and Science 387). Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-8775.
    Läsanvisning:Valda delar från länken i kursrummet
    Avhandling
  • Hakvoort, I., & Lundström, A. (2019). Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus (1 uppl.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789151100821
    Bok / Antologi
  • Lorentz, H. (2018). Interkulturell pedagogisk kompetens : integration i dagens skola (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144124063
    Bok / Antologi
  • Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. Stockholm: Skolverket.
    Läsanvisning:Valda delar läses
    Övrigt:Tillgänglig på internet
    Myndighetspublikation
  • Thornberg, R., Pozzoli, T., & Gini, G. (2021). Defending or Remaining Passive as a Bystander of School Bullying in Sweden: The Role of Moral Disengagement and Antibullying Class Norms. Journal of Interpersonal Violence, 1-24. DOI: 10.1177/08862605211037427
    Tidskriftsartikel
  • Tillkommer: Artiklar, FN:s konvention om barnets rättig­heter samt relevanta nationella och lokala styrdokument.
    Text