Biesta, G. (2022). World-centred education: a view for the present (1 uppl.). New York: Routledge. ISBN: 9780367565527
Bok / Antologi
Bornemark, J. (2018). Det omätbaras renässans: en uppgörelse med pedanternas världsherravälde (1 uppl.). Stockholm: Volante. ISBN: 9789188659170
Läsanvisning:s. 27-102, s. 261-279
Bok / Antologi
Cederberg, C. (2016). Om pedagogens ansvar bortom förskolans läroplan. I L. Alsterdal, & M. Pröckl (Red.), Inifrån och utifrån ( ss. 367-390). Södertörns Högskola. Hämtad från http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1033328/FULLTEXT01.pdf. ISBN: 978-91-87843-56-3
Josefsson, M. (2018). Det ansvarsfulla mötet. En närhetsetisk analys av omsorgens innebörder i förskolan. (Doktorsavhandling, Stockholms universitet, Stockholm, Barn och ungdomsvetenskapliga institutionen ISBN 9789177970057). Hämtad från https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1164117/FULLTEXT01.pdf.
Läsanvisning:s. 150-168
Avhandling
Noddings, N. (2012). The caring relation in teaching. Oxford Review of Education, 38(6), 771-781. DOI: 10.1080/03054985.2012.745047
Tidskriftsartikel
Pramling Samuelsson, I., Ärlemalm-Hagsér, E., Engdahl, I., et al. (2021). Förskolans arbete med hållbarhet (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144152059
Sjöstrand Öhrfelt, M. (2019). Export och import av den svenska förskolemodellen via transnationell utbildningspolicy. Utbildning & Demokrati – tidskrift för didaktik och utbildningspolitk, 28(1), 29-53. DOI: 10.48059/uod.v28i1.1114
Tidskriftsartikel
Skawonius, C. (2005). Välja eller hamna - Det praktiska sinnet, familjers val och elevers spridning på grundskolor. (Doktorsavhandling, Stockholms universitet, Stockholm). Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-691.
Läsanvisning:s. 3–22, 321–338.
Avhandling
Skeggs, B. (2000). Att bli respektabel: konstruktioner av klass och kön (1 uppl.). Göteborg: Daidalos. ISBN: 917173113X
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.