Litteraturlistor
Här kan du se vilken kurslitteratur som ingår i din utbildning.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Litteraturlista för:
Fastställd 2022-06-21
Svenska som andraspråk III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan (GSS2MP)
H3CJC (HT22, 100%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)
Litteratur
Delkurser
1. Andraspråksforskning
-
Athanasopoulos, P., Burnand, J., Dmjanovic, L., et al. (2015). "Learning to Think in a Second Language: Effects of Proficiency and Length of Exposure in English Learners of German". Modern Language Journal, (99), 128-153.Tidskriftsartikel
-
Denscombe, M. (2016). Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna Lund: Studentlitteratur.Läsanvisning:Valda delar 150 s.Bok / Antologi
-
Ganuza, N., & Hedman, C. (2019). "The impact of mother tongue instruction on the development of biliteracy: Evidence from Somali–Swedish bilinguals". Applied Linguistics, 40(1), 108-131. Hämtad från https://doi-org.www.bibproxy.du.se/10.1093/applin/amx010.Övrigt:25 s.Tidskriftsartikel
-
Glahn, E., Håkansson, G., Hammarberg, B., et al. (2001). "Processability in Scandinavian second language acquisition". Studies in Second Language Acquisition, 23(3), 389-416.Övrigt:27 s.Tidskriftsartikel
-
Jaspers, J. (2015). "Modelling linguistic diversity at school: the excluding impact of inclusive multilingualism". Language Policy, 14(2), 109-129.Tidskriftsartikel
-
Karrebaek, M. S. (2013). ‘Don't speak like that to her!’: Linguistic minority children's socialization into an ideology of monolingualism. Journal of Sociolinguistics, 17(3), 355-375. DOI: 10.1111/josl.12035Tidskriftsartikel
-
Kaushanskaya, M. (2016). "What can errors tell us about differences between monolingual and bilingual vocabulary learning?". International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 21(4), 389-404. DOI: 10.1080/13670050.2016.1170760Övrigt:15 s.Tidskriftsartikel
-
King, K. A., Lai, Y., & May, S. (2017). Research Methods in Language and Education ((E-bok)). Springer International Publishing.Läsanvisning:Valda delar 150 s.Bok / Antologi
-
Ortega, L. (2018). "Ontologies of language, Second Language Acquisition, and World Englishes". World Englishes, (37), 64-79.Tidskriftsartikel
-
Pekarek, S. D., & Berger, E. (2018). "L2 Interactional Competence as Increased Ability for Context-sensitive Conduct: A Longitudinal Study of Story openings". Applied Linguistics, 39(4), 555-578.Tidskriftsartikel
-
Shohamy, E. (2011). "Assessing Multilingual Competencies: Adopting Construct Valid Assessment Policies". The Modern Language Journal, 95(3), 418-429. Hämtad från https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2011.01210.x.Tidskriftsartikel
-
Tillkommer en avhandling inom forskningsområdet som väljs i samråd med undervisande lärare. Dessutom kan ca 50 sidor tillkomma enligt lärarens anvisningar.Text
2. Lärande genom fiktionstext i gymnasieskolan
-
Dewilde, J. (2017). "Translation and translingual remixing: A young person developing as a writer". International Journal of Bilingualism, 1-12. Hämtad från https://doi-org.www.bibproxy.du.se/10.1177/1367006917740975.Övrigt:12 s.Tidskriftsartikel
-
Khan, M. S. R., & Alasmari, A. M. (2018). "Literary texts in the EFL classrooms: Applications, benefits and approaches". International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 7(5), 167-179.Tidskriftsartikel
-
Landmark, D., & Wiklund, I. (2014). Litteraturen, språket och världen – andraspråksperspektiv på litteraturundervisning Lund: Studentlitteratur.Bok / Antologi
-
Liao, F. (2017). The relationship between L2 students’ writing experiences and their perceived poetry writing ability. Studies in Second Language Learning and Teaching, 7(4), 619-647. DOI: 10.14746/ssllt.2017.7.4.4Tidskriftsartikel
-
Markstedt, C., & Sandberg, M. (2019). Romanläsning i praktiken : samtala och skriva om litteratur i skolan (Första upplagan). Stockholm: Gothia Fortbildning. ISBN: 9789177410829Bok / Antologi
-
Paesani, K., & Allen, H. W. (2012). "Beyond the language-content divide: Research on advanced foreign language instruction at the postsecondary level". Foreign Language Annals, 45(1), 54-75.Tidskriftsartikel
-
Paran, A. (2008). "The role of literature in instructed foreign language learning and teaching: An evidence-based survey". Language Teaching, 41(4), 465-496.Tidskriftsartikel
-
Petersson, M. (Red.). (2011). Världens litteraturer: en gränsöverskridande historia (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur.Läsanvisning:Enligt anvisning 100 sidorBok / Antologi
-
Stefanova, S., Bobkina, J., & Pérez, F. J. S. V. (2017). "The effectiveness of teaching critical thinking skills through literature in EFL context: A case study in Spain". International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 6(6), 252-266.Tidskriftsartikel
-
Tillkommer ca 500 sidor skönlitterär text som annonseras på Learn innan kursstart och/eller väljs i samråd med läraren..Text
3. Ämnesspecifikt språk
-
De Oliveira, L. C., & Schleppegrell, M. J. (2015). Focus on Grammar and Meaning (1 uppl.). Oxford: Oxford University Press.Bok / Antologi
-
Gibbons, P. (2018). Lyft språket: lyft tänkandet (3 uppl.). Uppsala: Hallgren & Fallgren.Bok / Antologi
-
Martin, J. R. (2009). "Genre and language learning: A social semiotic perspective". Linguistics and Education, (20), 10-21.Tidskriftsartikel
-
Olofsson, M. (Red.). (2010). Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik (1 uppl.). Stockholm: Stockholms universitets förlag. ISBN: 9789176566626Läsanvisning:valda delar, 2 artiklar väljs i samråd med lärarenBok / Antologi
-
Schleppegrell, M. J. (2004). The Language of Schooling: A Functional Lingusitics Perspective (1 uppl.). New Jersey: New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.Bok / Antologi
-
Sellgren, M. (2011). Den dubbla uppgiften: Tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO ((Ph Diss)). Stockholm: Stockholms universitet.Bok / Antologi
-
Skolforskningsinstitutet. (2018). Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet: Med fokus på naturvetenskap (Skolforskningsinstitutets systematiska översikter).Övrigt:96 s. Elektronisk resurs.Myndighetspublikation
-
Ett urval forskningsartiklar i samråd med läraren:.Text
-
Derewianka, B., & Carter, R. "Rocks in the head: Children and the language of geology". I R. Carter (Red.), Knowledge about language and the curriculum ( ss. 197-215). London: Hodder & Stoughton.Kapitel i bok (antologi)
-
Hammond, J. (2006). "High challenge, high support: Integrating language and content instruction for diverse learners in an English literature classroom". Journal of English for Academic Purposes, (5), 269-283.Övrigt:London: Elsevier.Tidskriftsartikel
-
Hansson, Å. (2012). "The meaning of mathematics instruction in multilingual classrooms: Analyzing the importance of responsibility for learning". Educational Studies in Mathematics, (81), 103-125. DOI: 10.1007/s 10649-012-93 85-yTidskriftsartikel
-
Kramer-Dahl, A., Teo, P., & Chia, A. (2007). "Supporting knowledge construction and literate talk in secondary school studies". Linguistics and Education, 18(2), 167-199.Tidskriftsartikel
-
Lange, T., & Meaney, T. (2018). "Talking about mathematics in two languages: Can parental views inform the development of digital games for young children?". Nordic Studies in Mathematics Education, 23(3-4), 203-223.Tidskriftsartikel
-
Moschkovich, J. N. (2007). "Using two languages while learning mathematics". Educational Studies in Mathematics, 64(2), 121-144.Tidskriftsartikel
-
Norén, E. (2015). "Agency and positioning in a multilingual mathematics classroom". Educational Studies in Mathematics, (89), 167-184.Tidskriftsartikel
-
Norén, E., & Svensson Källberg, P. (2018). "Fabrication of newly-arrived students as mathematical learners". Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD [Nordic Studies in Mathematics Education], 23(3-4), 15-37.Tidskriftsartikel
-
Petersson, J., & Norén, E. (2017). "To halve a fraction: An issue for second language learners". Education Inquiry, 8(3), 173-191.Tidskriftsartikel
-
Schleppegrell, M. J. (2007). "The linguistic challenges of mathematics teaching and learning: A research review". Reading & Writing Quarterly, (23), 139-159. DOI: 10.1080/10573560601158461Tidskriftsartikel
-
Schleppegrell, M., & Oliviera, L. C. (2006). "An integrated language and content approach for history teachers". Journal of English for Academic Purposes, (5), 254-268.Övrigt:London: Elsevier.Tidskriftsartikel
-
Wedin, Å., & Bomström Aho, E. (u.å.). "Agency in science learning in a second language setting: Multimodal and multilingual strategies and practices among recently arrived students in upper secondary school in Sweden". International Electronic Journal of Elementary Education, (accepted), s. 1.Tidskriftsartikel
-
Övrigt material om högst 200 s. kan tillkomma.Text
4. Bedömning och utveckling av språkfärdigheter på avancerad nivå
-
Antón, M. (2015). "Shifting trends in the Assessment of Classroom Interaction". I Markee (Red.), The Handbook of Classroom Discourse and Interaction ( ss. 74-89). West Sussex, UK: John Wiley & Sons.Kapitel i bok (antologi)
-
Bachman, L., & Damböck, B. (2017). Language Assessment for Classroom Teachers (Oxford Handbook for Language Teachers). Oxford: Oxford University Press.Bok / Antologi
-
Blommaert, J., & Backus, A. (2013). "Superdiverse repertoires and the individual". I de Saint-Georges, & Weber (Red.), Multilingualism and multimodality: Current challenges for educational studies ( ss. 11-32).Kapitel i bok (antologi)
-
Borgström, E. (2012). "Vad räknas som belägg för skrivförmåga?: Ett textuellt perspektiv på skrivuppgifter i den svenska gymnasieskolans nationella prov". Sakprosa, 6(1), 1-34.Tidskriftsartikel
-
Eckes, T., Müller-Karabil, A., & Zimmerman, S. (2016). Assessing speaking. I D. Tsagari, & J. Banerjee (Red.), Handbook of Second Language Assessment (1 uppl., ss. 147-159). De Gruyter.Kapitel i bok (antologi)
-
Brunfaut, T. (2016). Assessing listening. I D. Tsagari, & J. Banerjee (Red.), Handbook of Second Language Assessment ( ss. 97-109). De Gruyter.Läsanvisning:97-109Kapitel i bok (antologi)
-
Ekström, L., Appelgren, A., Hafsteinsdóttir, E., et al. (2019). Läsförståelse och undervisning om lässtrategier ([Elektronisk resurs]). Solna: Skolforskningsinstitutet. Systematisk översikt 2019:02.Bok / Antologi
-
Isaacs, T. (2016). Assessing speaking. I D. Tsagari, & J. Banerjee (Red.), Handbook of Second Language Assessment (1 uppl., ss. 131-141). De Gruyter.Läsanvisning:(Intro, ss.131-132; intelligibility ss.135 -136; 137-141)Kapitel i bok (antologi)
-
Jakobson, L. (2022). A Model for Analyzing Teachers’ Written Feedback on Adult Beginners’ Writing in Swedish as a Second Language. Languages, 7(2), s. 74. DOI: 10.3390/languages7020074Tidskriftsartikel
-
Lee, I. (2017). Classroom Writing Assessment and Feedback in L2 School Contexts (1 uppl.). Singapore: Springer. ISBN: 978-981-10-3924-9Bok / Antologi
-
MacMillan, F. (2016). Assessing reading. I N. Tsagari, & J. Banerjee (Red.), Handbook of Second Language Assessment (1 uppl., ss. 1-324). De Gruyter.Läsanvisning:Avsnitt 1-3, 113-117Kapitel i bok (antologi)
-
Mark, M., & Palmér, A. (2017). Utvecklande tolkningsgemenskap? : matrisanvändning, interaktion och kontext i bedömningssamtal om ett nationellt prov i muntlig framställning (1 uppl.). Uppsala: Uppsala universitet.Bok / Antologi
-
McNamara, T. (2012). "Language Assessments as Shibboleths: A Poststructuralist Perspective". Applied Linguistics, 33(5), 564-581.Tidskriftsartikel
-
Sahlée, A. (2016). "Hur löser de uppgiften? En studie av underkända och högt betygsatta provtexter i svenska och svenska som andraspråk". Språk & Stil, (26), 195-229.Tidskriftsartikel
-
Tengberg, M. (2016). Rätt mätt?. Kapet, 12(1), 21-37.Tidskriftsartikel
Referenslitteratur
Delkurser
1. Andraspråksforskning
2. Lärande genom fiktionstext i gymnasieskolan
3. Ämnesspecifikt språk
4. Bedömning och utveckling av språkfärdigheter på avancerad nivå
-
(u.å.). Exempel på nationella prov. Hämtad 2020-12-10 från https://www.natprov.nordiska.uu.se/.Webbsida