Aronsson, P. (2004). Historiebruk: att använda det förflutna (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144036795
Läsanvisning:Valda delar, s. 77-85. Finns som pdf i kursrummet.
Bok / Antologi
Artzi-Pelossof, N. B. (1996). There are no birds in Auschwitz. I In the name of sorrow and hope ( ss. 97-113). Alfred A. Knopf Inc.
Läsanvisning:Finns som pdf i kursrummet
Kapitel i bok (antologi)
Bekerman, Z., & Zembylas, M. (2017). Mediating Collective Memories and Official Histories in Conflict-Affected Societies: Pedagogical Responses to “Individual” Narratives and Competing Collective Memories. I in International Perspectives on Teaching Rival Histories ( ss. 133-153). Palgrave Macmillan.
Läsanvisning:Finns som pdf i kursrummet. Sidor 133-153
Kapitel i bok (antologi)
Berg, M., & Persson, A. (2022). The Didactic Function of Narratives: Teacher discussions on the use of challenging, engaging, unifying, and complementing narratives in the history classroom. Historical Encounter, 9(3), 1-17.
Tidskriftsartikel
Clark, A., Vinterek, M., & Åström Elmersjö, H. (Red.). (2017). International perspectives on teaching rival histories: pedagogical responses to contested narratives and the history wars (1 uppl.). Basingstoke: Palgrave Macmillan. ISBN: 978-1-137-55431-4
Läsanvisning:Inledningen läses. Åström Elmersjö m fl. Introduction: Epistemology of Rival Histories. S. 1-17
Bok / Antologi
Deldén, M., & Törnegren, G. (2020). Identitet, etik och historiemedvetande: En analys av filmen Sameblod som potentiellt undervisningsmaterial i ämnena religionskunskap och historia. Utbildning och lärande, 14(1), 65-85. Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-35110.
Tidskriftsartikel
Nordgren, K. (2006). Vems är historien?: historia som medvetande, kultur och handling i det mångkulturella Sverige (1 uppl.). Umeå: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, Umeå universitet. ISBN: 9172641282
Läsanvisning:Valda delar, s. 13-51. Finns som länk i kursrummet.
Bok / Antologi
Nussbaum, M. C. (2008). Nationalism and Development: Can there be a Decent Patriotism?. Indian Journal of Human Development, 2(2), 259-278. DOI: 10.1177/0973703020080201
Övrigt:Länk i kursrummet
Tidskriftsartikel
Olofsson, H. (2014). Narrativa förkortningar i historieundervisningen: Några möjligheteroch problem. I Faglig kunnskap i skole og lærerutdanning: Nordiske bidrag til samfunnsfag- og historiedidaktikk ( ss. 152-172). Fagbokforlaget.
Kapitel i bok (antologi)
Persson, S. (2012). Palestinakonflikten (6 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144072296
Bok / Antologi
Porat, D. A. (2004). It's Not Written Here, but This Is What Happened: Students' Cultural Comprehension of Textbook Narratives on the Israeli-Arab Conflict. American Educational Research Journal, 41(4), 963-996.
Läsanvisning:Finns som pdf i kursrummet
Tidskriftsartikel
Stone-Mediatore, S. (2003). Reading across borders : storytelling and knowledges of resistance (1 uppl.). New York: Palgrave Macmillan. ISBN: 0312295669
Törnegren, G. (2022). I skuggan av en utopi: judiska identiteter och meningsskapande i en jerusalemitisk kvinnas livsberättelser. I Den nya människan: om mänsklighetens ständiga strävan att omskapa sig själv (1 uppl., ss. 101-126). Gidlunds förlag.
Kapitel i bok (antologi)
Törnegren, G. (2013). Utmaningen från andra berättelser: en studie om moraliskt omdöme, utvidgat tänkande och kritiskt reflekterande berättelser i dialogbaserad feministisk etik. (Doktorsavhandling, Uppsala universitet, Uppsala, Uppsala Studies in Social Ethics 42). Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-13460.
Läsanvisning:Valda delar s. 127-262
Avhandling
Tillkommer artiklar och annan litteratur på ca 200 sidor samt annan typ av media.
Text
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.