Bijvoet, E., & Fraurud, K. (2013). Rinkebysvenska och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige.. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle. (2 uppl., ss. 369-396). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144070650
Kapitel i bok (antologi)
Boyd, S., & Bredänge, G. (2013). Attidtyder till brytning - exemplet utländska lärare i svenska skolor. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle. (2 uppl., ss. 437-457). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144070650
Kapitel i bok (antologi)
García, O. (2009). Bilingual education in the 21st century : a global perspective (1 uppl.). Malden, MA: Blackwell Pub.. ISBN: 9781405119948
Josephson, O. (2018). Språkpolitik (Första upplagan). Stockholm: Morfem. ISBN: 9789188419019
Bok / Antologi
Lindberg, I. (2013). Samtal och interaktion i språkforskning. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle. (2 uppl., ss. 481-518). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144070650
Kapitel i bok (antologi)
Lindberg, I. (2005). Språka samman : om samtal och samarbete i språkundervisning (2 uppl.). Stockholm: Natur och kultur. ISBN: 9127504964
Läsanvisning:Kapitel 7-8
Bok / Antologi
Normann Jørgensen, J. (2013). Kodeskift i interaktionelt perspektiv. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle. (2 uppl., ss. 415-435). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144070650
Kapitel i bok (antologi)
Norrby, C. (2014). Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144088884
Läsanvisning:Kapitel 6 + 14 samt ett urval à maximalt 50 sidor i samråd med läraren.
Rosén, J., & Wedin, Å. (2015). Klassrumsinteraktion och flerspråkighet : ett kritiskt perspektiv (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147112081
Bok / Antologi
Forskningsartiklar (en av följande forskningsartiklar läses, Cromdahl (2013) läses av samtliga).
Text
Cekaite, A., & Björk-Willén, P. (2012). Peer group interactions in multilingual educational settings: Co-constructing social order and norms for language use. International Journal of Bilingualism, 17(2), 174-188. DOI: 10.1177/1367006912441417
Tidskriftsartikel
Cromdal, J. (2013). Bilingual and second language interactions: Views from Scandinavia. International Journal of Bilingualism, 17(2), 121-131. DOI: 10.1177/1367006912441415
Läsanvisning:Läses av samtliga
Tidskriftsartikel
Lehti-Eklund, H. (2012). Code-switching to first language in repair – A resource for students’ problem solving in a foreign language classroom. International Journal of Bilingualism, 17(2), 132-152. DOI: 10.1177/1367006912441416
Tidskriftsartikel
Osvaldsson, K., Persson-Thunqvist, D., & Cromdal, J. (2012). Comprehension checks, clarifications, and corrections in an emergency call with a nonnative speaker of Swedish. International Journal of Bilingualism, 17(2), 205-220. DOI: 10.1177/1367006912441420
Tidskriftsartikel
Slotte-Lüttge, A., Pörn, M., & Sahlström, F. (2012). Learning how to be atähti: A case study of language development in everyday situations of a 7-year-old multilingual Finnish child. International Journal of Bilingualism, 17(2), 153-173. DOI: 10.1177/1367006912441418
Tidskriftsartikel
Wedin, Å., & Shaswar, A. (2019). Whole class interaction in the adult L2-classroom. Apples - Journal of Applied Language Studies, 13(2), 45-63. DOI: 10.17011/apples/urn.201903251959
Tidskriftsartikel
Referenslitteratur
Horner, K., & Weber, J. J. (2018). Introducing multilingualism : a social approach (Second edition.). Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge. ISBN: 9781138244498
Bok / Antologi
Hutchby, I., & Wooffitt, R. (1998). Conversation analysis : principles, practices and applications (1 uppl.). Oxford: Polity. ISBN: 0745615481
Bok / Antologi
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.