Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2022-05-06

Jerusalem som religiöst, historiskt och politiskt konfliktfylld plats. Berättelser ur ämnesdidaktiska perspektiv (Nivå 3) (GRK2L3)

H3CEJ (ST22, 25%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Aronsson, P. (2004). Historiebruk: att använda det förflutna (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144036795
    Läsanvisning:Valda delar, s. 77-85. Finns som pdf i kursrummet.
    Bok / Antologi
  • Artzi-Pelossof, N. B. (1996). There are no birds in Auschwitz. I In the name of sorrow and hope ( ss. 97-113). Alfred A. Knopf Inc.
    Läsanvisning:Finns som pdf i kursrummet
    Kapitel i bok (antologi)
  • Bekerman, Z., & Zembylas, M. (2017). Mediating Collective Memories and Official Histories in Conflict-Affected Societies: Pedagogical Responses to “Individual” Narratives and Competing Collective Memories. I in International Perspectives on Teaching Rival Histories ( ss. 133-153). Palgrave Macmillan.
    Läsanvisning:Finns som pdf i kursrummet. Sidor 133-153
    Kapitel i bok (antologi)
  • Berg, M., & Persson, A. (2022). The Didactic Function of Narratives: Teacher discussions on the use of challenging, engaging, unifying, and complementing narratives in the history classroom. Historical Encounter, 9(3), 1-17.
    Tidskriftsartikel
  • Clark, A., Vinterek, M., & Åström Elmersjö, H. (Red.). (2017). International perspectives on teaching rival histories: pedagogical responses to contested narratives and the history wars (1 uppl.). Basingstoke: Palgrave Macmillan. ISBN: 978-1-137-55431-4
    Läsanvisning:Inledningen läses. Åström Elmersjö m fl. Introduction: Epistemology of Rival Histories. S. 1-17
    Bok / Antologi
  • Deldén, M., & Törnegren, G. (2020). Identitet, etik och historiemedvetande: En analys av filmen Sameblod som potentiellt undervisningsmaterial i ämnena religionskunskap och historia. Utbildning och lärande, 14(1), 65-85. Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-35110.
    Tidskriftsartikel
  • Nordgren, K. (2006). Vems är historien?: historia som medvetande, kultur och handling i det mångkulturella Sverige (1 uppl.). Umeå: Fakultetsnämnden för lärarutbildning, Umeå universitet. ISBN: 9172641282
    Läsanvisning:Valda delar, s. 13-51. Finns som länk i kursrummet.
    Bok / Antologi
  • Nussbaum, M. C. (2008). Nationalism and Development: Can there be a Decent Patriotism?. Indian Journal of Human Development, 2(2), 259-278. DOI: 10.1177/0973703020080201
    Övrigt:Länk i kursrummet
    Tidskriftsartikel
  • Olofsson, H. (2014). Narrativa förkortningar i historieundervisningen: Några möjligheteroch problem. I Faglig kunnskap i skole og lærerutdanning: Nordiske bidrag til samfunnsfag- og historiedidaktikk ( ss. 152-172). Fagbokforlaget.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Persson, S. (2012). Palestinakonflikten (6 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144072296
    Bok / Antologi
  • Porat, D. A. (2004). It's Not Written Here, but This Is What Happened: Students' Cultural Comprehension of Textbook Narratives on the Israeli-Arab Conflict. American Educational Research Journal, 41(4), 963-996.
    Läsanvisning:Finns som pdf i kursrummet
    Tidskriftsartikel
  • Stone-Mediatore, S. (2003). Reading across borders : storytelling and knowledges of resistance (1 uppl.). New York: Palgrave Macmillan. ISBN: 0312295669
    Läsanvisning:ss. 1-65.
    Övrigt:Finns som pdf i kursrummet
    Bok / Antologi
  • Styrman, A. (2018). Palestina - landet som icke är. Världspolitikens dagsfrågor. Utrikespolitiska institutet, 1-34. Hämtad från https://www.ui.se/butiken/varldspolitikens-dagsfragor/2018/palestina---landet-som-icke-ar/.
    Tidskriftsartikel
  • Törnegren, G. (2022). I skuggan av en utopi: judiska identiteter och meningsskapande i en jerusalemitisk kvinnas livsberättelser. I Den nya människan: om mänsklighetens ständiga strävan att omskapa sig själv (1 uppl., ss. 101-126). Gidlunds förlag.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Törnegren, G. (2013). Utmaningen från andra berättelser: en studie om moraliskt omdöme, utvidgat tänkande och kritiskt reflekterande berättelser i dialogbaserad feministisk etik. (Doktorsavhandling, Uppsala universitet, Uppsala, Uppsala Studies in Social Ethics 42). Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:du-13460.
    Läsanvisning:Valda delar s. 127-262
    Avhandling
  • Tillkommer artiklar och annan litteratur på ca 200 sidor samt annan typ av media.
    Text