Karlsson, O. (red.). (2017). Svenska skrivregler. 4 uppl. Stockholm: Liber. ISBN: 9789147111497
Läsanvisning:Valda delar läses
Bok / Antologi
Liberg, C., af Geijerstam, Å. & Folkeryd, J. W. (2010). Utmana, utforska, utveckla! Om läs- och skrivprocessen i skolan. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144055909
Bok / Antologi
Skolverket. (2017). Nya Språket lyfter! Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk. (2 uppl.). Stockholm: Skolverket.
Läsanvisning:Valda delar läses
Övrigt:Tillgänglig på internet
Myndighetspublikation
Skolverket. (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2019. Stockholm: Skolverket.
Läsanvisning:Valda delar läses
Övrigt:Tillgänglig på internet
Myndighetspublikation
Wolf, L. (2004). Till dig en blå tussilago: att läsa och skriva lyrik i skolan. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144034296
Gibbons, P. (2016). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. 4 uppl. Stockholm: Hallgren & Fallgren. ISBN: 9789173828772
Ingvar, M. (2008). En liten bok om dyslexi. 1 uppl. Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127117389
Bok / Antologi
Myndigheten för skolutveckling. (2007). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. ISBN: 9789185589364.
Övrigt:Tillgänglig på internet
Myndighetspublikation
Stenlund, K. (2011). Läsning på mellanstadiet. En studie med fokus på elevers läsförmåga. Lic. Stockholms universitet. Institutionen för pedagogik och didaktik. Stockholm. Tillgänglig: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-82054.
Avhandling
Thor, A. (2005). En ö i havet. 1 uppl. Stockholm: Bonnier Carlsen.
Bok / Antologi
Westlund, B. (2015). Aktiv läskraft: att undervisa i lässtrategier för förståelse: mellanstadiet. 1 uppl. Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127135987
Läsanvisning:Kap. 3-5
Bok / Antologi
Aktuell forskning i form av artiklar eller delar av uppsatser tillkommer, ca 100 sidor.
Text
Filmer och annat material om läs- och skrivutveckling och bedömning från Skolverket.
Text
Valfri självbiografisk bok om dyslexi väljs i samråd med bibliotekarie.
Text
2. Skrivutveckling och skrivundervisning
Alatalo, T. (2011). Skicklig läs- och skrivundervisning i åk 1-3. Om lärares möjligheter och hinder. Diss. Göteborgs universitet. Göteborg. Tillgänglig: http://hdl.handle.net/2077/25658.
Läsanvisning:Kap. 8
Avhandling
Gibbons, P. (2016). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. 4 uppl. Stockholm: Hallgren & Fallgren. ISBN: 9789173828772
Josephson, O., Oliv, T. & Melin, L. (1990). Elevtext: analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144302614
Bok / Antologi
Lorentzen, R. T. & Smidt, J. (red.). (2009). Det nödvändiga skrivandet: om att skriva i förskolan och skolans alla ämnen. 1 uppl. Stockholm: Liber. ISBN: 9789147093793
Läsanvisning:Läses enligt anvisningar
Övrigt:Alternativt 1 uppl. (2010) (dvs. samma upplaga men med annat tryckår)
Bok / Antologi
Aktuell forskning i form av artiklar eller delar av uppsatser tillkommer, ca 100 sidor.
Text
Valfri skönlitterär barn- och ungdomsbok.
Text
Referenslitteratur
Delkurser
1. Läsutveckling och läsundervisning
Doverborg, E. & Pramling Samuelsson, I. (2000). Att förstå barns tankar: Metodik för barnintervjuer. 3 uppl. Stockholm: Liber. ISBN: 9147049685
Bok / Antologi
Lundberg, I. (2007). Bornholmsmodellen: Vägen till läsning: Språklekar i förskoleklass. 1 uppl. Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127723009
Berg, E. (2011). Läs- och skrivundervisning: Teorier, trender och tradition. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144069067
Bok / Antologi
Ivanič, R. (2004). Discourses of Writing and Learning to Write. Language and Education, 18(3), ss. 220-245. DOI: 10.1080/09500780408666877
Tidskriftsartikel
Svenska språknämnden. (2016). Språkriktighetsboken. 2 uppl. Malmö: NE. ISBN: 9789175130682
Bok / Antologi
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.