Darwin, C. (1871). Om arternas uppkomst genom naturligt urval eller de bäst utrustade rasernas bestånd i kampen för tillvaron (-). Stockholm: L. J. Hierta.
Läsanvisning:Kapitel 14
Bok / Antologi
Elfström, I. (2014). Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147114078
Bok / Antologi
Haglund, J., & Jeppsson, F. (Red.). (2013). Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144090009
Bok / Antologi
Helldén, G. (2015). Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskap i didaktisk belysning (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147114788
Bok / Antologi
Jackelén, A. (2009). Bråket om Darwin och vår herre – en onödig kontrovers. I H. Klein, & S. Edman (Red.), Darwin och Vår Herre. En festskrift (1 uppl., ss. 54-69). Stockholm: Verbum.
Kapitel i bok (antologi)
Miller, J. D., Scott, E. C., & Okamoto, S. (2006). Public Acceptance of Evolution. Science, 313(5788), 765-766.
Tidskriftsartikel
Persson, H., & Wickman, P. (2015). Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan : en ämnesdidaktisk vägledning (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122042
Bok / Antologi
Åkesson Nilsson, G. (2019). Våra byggstenar : grundläggande kemi för grundlärare f-6 (3 uppl.). Rödeby: Gunilla Åkesson Nilsson. ISBN: 9789151904993
Bok / Antologi
Östklint, O., Anderberg, E., & Johansson, S. (2012). Fysik för lärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144076652
Bok / Antologi
2. Naturvetenskapernas och teknikens didaktik
af Geijerstam, Å. (2006). Att skriva i naturorienterande ämnen i skolan. (Doktorsavhandling, Uppsala universitet, Uppsala, Att skriva i naturorienterande ämnen i skolan 1).
Avhandling
Black, P., & Harrison, C. (2014). Bedömning för lärande i NO-klassrummet : science inside the black box (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147114696
Bok / Antologi
Haglund, J., & Jeppsson, F. (Red.). (2013). Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144090009
Bok / Antologi
Johansson, A., & Wickman, P. (2011). A pragmatist approach to learning progressions. I B. Hudson, & M. Meyer (Red.), Beyond Fragmentation: Didactics, Learning and Teaching ( ss. 47-59). Leverkusen, Tyskland: Barbara Budrich Publishers.
Läsanvisning:Tillhandahålls av Högskolan Dalarna
Kapitel i bok (antologi)
Johansson, A., & Wickman, P. (2012). Vad ska elever lära sig angående naturvetenskaplig verksamhet? En analys av svenska läroplaner för grundskolan under 50 år. NorDiNa, 8(3), 197-212.
Orlander, A. A. (2011). Med kroppen som insats : Diskursiva spänningsfält i biologiundervisningen på högstadiet. (Doktorsavhandling, Stockholms universitet, Stockholm, Department of Mathematics and Science Education 6). Hämtad från http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:407686/FULLTEXT01.pdf.
Läsanvisning:Introduktion, kapitel 1 (s. 13-28), kapitel 5 och 6 (s. 63-76)
Åkesson Nilsson, G. (2019). Våra byggstenar : grundläggande kemi för grundlärare f-6 (3 uppl.). Rödeby: Gunilla Åkesson Nilsson. ISBN: 9789151904993
Bok / Antologi
5. Från idé till produkt
Bjurulf, V. (2013). Teknikdidaktik (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144100791
Bok / Antologi
Björneloo, I. (2011). Hållbar utveckling : att undervisa utifrån helheter och sammanhang (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147100385
Bok / Antologi
Sundin, B. (2006). Den kupade handen : historien om människan och tekniken (2 uppl.). Stockholm: Carlsson. ISBN: 9173310158
Bok / Antologi
Svensson, M. (2011). Att urskilja tekniska system – didaktiska dimensioner i grundskolan. (Doktorsavhandling, Linköpings universitet, Linköping, Studies in Science and Technology Education 33).
Läsanvisning:s. 19-26, s. 34, s. 42-56
Avhandling
6. Mångfald och kretslopp i naturen
Helldén, G. (2015). Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskap i didaktisk belysning (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147114788
Bok / Antologi
Nyberg, E. (2008). Om livets kontinuitet Undervisning och lärande om växters och djurs livscykler - en fallstudie i årskurs 5. (Doktorsavhandling, Göteborgs universitet, Göteborg, Studies in Educational Sciences 271). Hämtad från https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/18826/1/gupea_2077_18826_1.pdf.
Avhandling
Persson, C., & Persson, T. (2015). Hållbar utveckling : människa, miljö och samhälle (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144109442
Bok / Antologi
Wickman, P., & Persson, H. (2015). Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan : en ämnesdidaktisk vägledning (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122042
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.