Abdullah, R., Asdullah, A. & Hamid, S. A. (2015). Gender Equality, Islam, and Law. Journal of Oriental Studies, 25, ss. 20-36.
Tidskriftsartikel
Grenholm, C. (2017). Bortom humanismen : en studie i kristen etik. Första upplagan, print on demand. Stockholm: Verbum. ISBN: 9789152637562
Bok / Antologi
Hjärpe, J. (2014). Sharīʾa : gudomlig lag i en värld av förändring = [Al-sharīʾa]. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144096513
Bok / Antologi
Kymlicka, W. & Sullivan, W. M. (red.). (2007). globalization of ethics : religious and secular perspectives. 1 uppl. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN: 9780521873352
Bok / Antologi
Twiss, S. B. & Grelle, B. (1998). Explorations in global ethics : comparative religious ethics and interreligious dialogue. 1 uppl. Boulder, Colo: Westview. ISBN: 0-8133-2881-0
Läsanvisning:Läses i urval, ca 130 s.
Bok / Antologi
Artiklar (ca 130 s) tillkommer.
Text
2. Religionsvetenskaplig teori och metod
Eriksson, L. T. (2018). Kritiskt tänkande. Tredje upplagan. Stockholm: Liber. ISBN: 9789147113651
Bok / Antologi
Grenholm, C. (2014). Etisk teori : kritik av moralen. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144101781
Läsanvisning:Läses i urval, ca 150 s.
Bok / Antologi
Artiklar (ca 100 s) och kompendium (ca 100 s) tillkommer.
Text
3. Religionsdidaktik
Falkevall, B. (2010). Livsfrågor och religionskunskap : en belysning av ett centralt begrepp i svensk religionsdidaktik. 1 uppl. Stockholm: Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet. ISBN: 9789171559609
Läsanvisning:Läses i urval (ca 100 s).
Övrigt:Tillgänglig online.
Bok / Antologi
Jackson, R. (2008). Contextual religious education and the interpretive approach. British Journal of Religious Education, 30(1), ss. 13-24. DOI: 10.1080/01416200701711675
Tidskriftsartikel
Löfstedt, M. (red.). (2011). Religionsdidaktik : mångfald, livsfrågor och etik i skolan. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144057859
Bok / Antologi
Naeslund, L. (2009). The Young and the Other: Students' Voices About Encounters with Faith. Religious Education, 104(2), ss. 166-196. DOI: 10.1080/00344080902794657
Tidskriftsartikel
Osbeck, C., Franck, O., Lilja, A., et al. (2015). Challenges of Assessment in Ethics – Teachers’ reflections when assessing National Tests. Educare, 2015(2), ss. 19-47.
Övrigt:Tillgänglig online.
Tidskriftsartikel
Osbeck, C. & Schüllerqvist, B. (red.). (2009). Ämnesdidaktiska insikter och strategier : berättelser från gymnasielärare i samhällskunskap, geografi, historia och religionskunskap. 1 uppl. Karlstad: Karlstad University Press. ISBN: 9789185335930
Läsanvisning:Läses i urval (ca 100 s).
Övrigt:Tillgänglig online.
Bok / Antologi
Oscarsson, V. (2005). Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03) : samhällsorienterande ämnen. 1 uppl. Stockholm: Skolverket. ISBN: 9185009768
Övrigt:Tillgänglig online.
Bok / Antologi
Skolinspektionen. (2012). Mer än vad du kan tro: religionskunskap i gymnasieskolan. 1 uppl. Stockholm: Skolinspektionen.
Övrigt:Tillgänglig online.
Bok / Antologi
Skolverket. (2006). I enlighet med skolans värdegrund?: en granskning av hur etnisk tillhörighet, funktionshinder, kön, religion och sexuell läggning framställs i ett urval av läroböcker. 1 uppl. Stockholm: Skolverket.
Läsanvisning:Läses i urval (ca 25 s).
Övrigt:Tillgänglig online.
Bok / Antologi
Twiss, S. B. & Grelle, B. (1998). Explorations in global ethics : comparative religious ethics and interreligious dialogue. 1 uppl. Boulder, Colo: Westview. ISBN: 0-8133-2881-0
Bok / Antologi
Wright, A. (2008). Contextual religious education and the actuality of religions. British Journal of Religious Education, 30(1), ss. 3-12. DOI: 10.1080/01416200701711667
Tidskriftsartikel
Nationella Prov i Religionskunskap, 2013. Tillgängligt online.
Text
(2011). Special Issue: Religion Education Dialogue and Conflict. The RedCo project. British Journal of Religious Education, 33, ss. 1-172.
Tidskriftsartikel
Styrdokument och kommentarmaterial från Skolverket. (ca 100 s). Tillgängligt online.
Text
4. Uppsats
Litteratur väljs i samråd med handledaren.
Text
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.