Gynne, A. (2016). Languaging and social positioning in multilingual school practices. Studies of Sweden Finnish middle school years. (Doktorsavhandling, Mälardalen University, Västerås, Västerås, Mälardalen Studies in Education Sciences No. 26 No 205).
Övrigt:163 s.
Avhandling
Halonen, M., Ihalainen, P., & Saarinen, T. (Red.). (2015). Language Policies in Finland and Sweden. Interdisciplinary and Multi-sited Comparisons Bristol: Multilingual Matters.
Läsanvisning:Valda delar, ca 100 s.
Bok / Antologi
Holmström, I., & Schönström, K. "Visuellt-orienterat transspråkande i högre utbildning". I B. Paulsrud, J. Rosén, B. Straszer, & Å. Wedin (Red.), Transspråkande i svenska utbildningssammanhang ( ss. 49-68). Lund: Studentlitteratur.
Övrigt:19 s.
Kapitel i bok (antologi)
Huss, L., & Nolan, J. S. (2011). "The Many Faces of Language Emancipation". Special Issue. International Journal of the Sociology of Language, (209), s. 1.
Läsanvisning:Valda delar, ca 40 s.
Tidskriftsartikel
Hyltenstam, K. (Red.). (1999). Sveriges sju inhemska språk – ett minoritetsspråksperspektiv Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Laakso, J., Sarhimaa, A., Spiliopoulou Åkermark, S., & Toivanen, R. (Red.). (2016). Towards Openly Multilingual Policies and Practices. Assessing Minority Language Maintentance Across Europe Bristol: Multilingual Matters.
Läsanvisning:Valda delar, ca 100 s.
Bok / Antologi
Lindahl, C. (2015). Tecken av betydelse. En studie av dialog i ett multimodalt, teckenspråkigt tvåspråkigt NO-klassrum (Doktorsavhandling). Stockholm: Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik. Stockholms universitet.
Bok / Antologi
Länsstyrelsen i Stockholms län. (2018). Nationella minoriteter och minoritetsspråk: Minoritetspolitikens utveckling 2017 (Rapport 2018:5). Stockholm och Giron.
Övrigt:112 s.
Myndighetspublikation
Länsstyrelsen Stockholm och Sametinget. (2018). Nationella minoriteter. Kultur, språk, identitet: bevara – utveckla. Stockholm och Giron.
Övrigt:27 s.
Myndighetspublikation
Melander, B. "Språkpolitik och språkvård". I E. Sundgren (Red.), Sociolingvistik ( ss. 325-352). Stockholm: Liber.
Övrigt:27 s.
Kapitel i bok (antologi)
Skolinspektionen. (2019). Rätten till modersmålsundervisning i nationella minoritetsspråk i årskurserna 7-9 - en tematisk tillsyn (Tematisk tillsyn 400-2018:10682). Stockholm: Skolinspektionen.
Myndighetspublikation
Statens offentliga utredningar. (2017). Nationella minoritetsspråk i skolan – förbättrade förutsättningar till undervisning och revitalisering. Betänkande av Utredningen förbättrade möjligheter för elever att utveckla sitt nationella minoritetsspråk (SOU 2017: 91). Stockholm.
Läsanvisning:Valda delar, ca 150 s.
Myndighetspublikation
Statens offentliga utredningar. (2017). Nästa steg? Del 2. Förslag för en stärkt minoritetspolitik. Slutbetänkande av Utredningen om en stärkt minoritetspolitik (SOU 2017: 88). Stockholm.
Läsanvisning:Valda delar, ca 50 s.
Myndighetspublikation
Statens offentliga utredningar. (2017). Nästa steg? Förslag för en stärkt minoritetspolitik. Delbetänkande av Utredningen om en stärkt minoritetspolitik (SOU 2017: 60). Stockholm.
Läsanvisning:Valda delar, ca 200 s.
Myndighetspublikation
Straszer, B. "Translanguaging space and spaces for translanguaging : A case study of a finnish-language pre-school in Sweden". I B. Paulsrud, J. Rosén, B. Straszer, & Å. Wedin (Red.), New Perspectives on Translanguaging and Education ( ss. 129-147). Bristol: Multilingual Matters.
Övrigt:18 s.
Kapitel i bok (antologi)
Svenska språknämnden. (2003). Sveriges officiella minoritetsspråk: finska, meänkieli, samiska, romani, jiddisch och teckenspråk: en kort presentation. Stockholm: Svenska språknämnden.
Övrigt:76 s.
Myndighetspublikation
Swedell, U. "Ortnamnens vittnesbörd om språkmöten i norra Norrland". I U. Börestam, S. Gröndahl, & B. Straszer (Red.), Revitalisera mera! En artikelsamling om den språkliga mångfalden i Norden tillägnad Leena Huss ( ss. 197-208). Uppsala Multiethnic Papers 50. Uppsala: Centrum för multietnisk forskning, Uppsala universitet.
Övrigt:11 s.
Kapitel i bok (antologi)
Toivanen, R., & Saarikivi, J. (Red.). (2016). Linguistic Genocide or Superdiversity? New and Old Language Diversities Bristol: Multilingual Matters.
Läsanvisning:Valda delar, ca 80 s.
Bok / Antologi
Westergren, E., & Åhl, H. (Red.). (2016). Mer än ett språk. En antologi om flerspråkigheten i norra Sverige Lund: Studentlitteratur.
Läsanvisning:Valda delar, ca 100 s.
Bok / Antologi
(2017). Multiethnica 36-37 (Tema: Minoriteter i nordisk kontext). Hugo Valentin-centrum. Uppsala: Uppsala universitet.
Bok / Antologi
Styrdokument samt annat material kan tillkomma max 100 s.
Text
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.