Athanasopoulos, P., Burnand, J., Dmjanovic, L., et al. (2015). "Learning to Think in a Second Language: Effects of Proficiency and Length of Exposure in English Learners of German". Modern Language Journal, (99), 128-153.
Tidskriftsartikel
Denscombe, M. (2016). Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna Lund: Studentlitteratur.
Ganuza, N., & Hedman, C. (2019). "The impact of mother tongue instruction on the development of biliteracy: Evidence from Somali–Swedish bilinguals". Applied Linguistics, 40(1), 108-131. Hämtad från https://doi-org.www.bibproxy.du.se/10.1093/applin/amx010.
Övrigt:25 s.
Tidskriftsartikel
Glahn, E., Håkansson, G., Hammarberg, B., et al. (2001). "Processability in Scandinavian second language acquisition". Studies in Second Language Acquisition, 23(3), 389-416.
Övrigt:27 s.
Tidskriftsartikel
Jaspers, J. (2015). "Modelling linguistic diversity at school: the excluding impact of inclusive multilingualism". Language Policy, 14(2), 109-129.
Tidskriftsartikel
Karrebæk, M. (2013). "Don’t speak like that to her!: Linguistic Minority Children’s socialization into an ideology of monolingualism". Journal of Sociolinguistics, 17(3), 355-375.
Tidskriftsartikel
Karrebaek, M. S. (2013). ‘Don't speak like that to her!’: Linguistic minority children's socialization into an ideology of monolingualism. Journal of Sociolinguistics, 17(3), 355-375. DOI: 10.1111/josl.12035
Tidskriftsartikel
Kaushanskaya, M. (2016). "What can errors tell us about differences between monolingual and bilingual vocabulary learning?". International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 21(4), 389-404. DOI: 10.1080/13670050.2016.1170760
Övrigt:15 s.
Tidskriftsartikel
King, K. A., Lai, Y., & May, S. (2017). Research Methods in Language and Education ((E-bok)). Springer International Publishing.
Läsanvisning:Valda delar 150 s.
Bok / Antologi
Ortega, L. (2018). "Ontologies of language, Second Language Acquisition, and World Englishes". World Englishes, (37), 64-79.
Tidskriftsartikel
Pekarek, S. D., & Berger, E. (2018). "L2 Interactional Competence as Increased Ability for Context-sensitive Conduct: A Longitudinal Study of Story openings". Applied Linguistics, 39(4), 555-578.
Tidskriftsartikel
Shohamy, E. (2011). "Assessing Multilingual Competencies: Adopting Construct Valid Assessment Policies". The Modern Language Journal, 95(3), 418-429. Hämtad från https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2011.01210.x.
Tidskriftsartikel
Tillkommer en avhandling inom forskningsområdet som väljs i samråd med undervisande lärare. Dessutom kan ca 50 sidor tillkomma enligt lärarens anvisningar.
Text
2. Lärande genom fiktionstext i gymnasieskolan
Burman, A. (Red.). (2014). Konst och lärande: Essäer om estetiska lärprocesser Huddinge: Södertörns högskola.
Läsanvisning:Valda delar 200 s.
Bok / Antologi
Khan, M. S. R., & Alasmari, A. M. (2018). "Literary texts in the EFL classrooms: Applications, benefits and approaches". International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 7(5), 167-179.
Tidskriftsartikel
Landmark, D., & Wiklund, I. (2014). Litteraturen, språket och världen – andraspråksperspektiv på litteraturundervisning Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Paesani, K., & Allen, H. W. (2012). "Beyond the language-content divide: Research on advanced foreign language instruction at the postsecondary level". Foreign Language Annals, 45(1), 54-75.
Tidskriftsartikel
Paran, A. (2008). "The role of literature in instructed foreign language learning and teaching: An evidence-based survey". Language Teaching, 41(4), 465-496.
Tidskriftsartikel
Petersson, M. (Red.). (2011). Världens litteraturer: en gränsöverskridande historia (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Rejan, A. (2017). "Reconciling Rosenblatt and the new critics: The quest for an 'experienced understanding' of literature". English Education, 50(1), 10-41.
Tidskriftsartikel
Stefanova, S., Bobkina, J., & Pérez, F. J. S. V. (2017). "The effectiveness of teaching critical thinking skills through literature in EFL context: A case study in Spain". International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 6(6), 252-266.
Tidskriftsartikel
Östman, C. (2015). Det skönlitterära språket: Tolv texter om stil (1 uppl.). Stockholm: Morfem.
Läsanvisning:Valda delar ca 100 s.
Bok / Antologi
Tillkommer ca 500 s. fiktionstext som väljs i samråd med läraren.
Text
3. Ämnesspecifikt språk
de Oliveira, L. C., & Schleppegrell, M. J. (2015). Focus on Grammar and Meaning Oxford: Oxford University Press.
Halliday, M. A. K. "Grammar and the construction of educational knowledge". I R. Berry, B. Asker, K. Hyland, & M. Lam (Red.), Language Analysis, Description and Pedagogy ( ss. 70-87). Hong Kong: The Hong Kong University of Science and Technology.
Kapitel i bok (antologi)
Martin, J. R. (2009). "Genre and language learning: A social semiotic perspective". Linguistics and Education, (20), 10-21.
Tidskriftsartikel
Schleppegrell, M. J. (2004). The Language of Schooling: A Functional Lingusitics Perspective New Jersey: New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Bok / Antologi
Sellgren, M. (2011). Den dubbla uppgiften: Tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO ((Ph Diss)). Stockholm: Stockholms universitet.
Bok / Antologi
Skolforskningsinstitutet. (2018). Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet: Med fokus på naturvetenskap (Skolforskningsinstitutets systematiska översikter).
Övrigt:96 s. Elektronisk resurs.
Myndighetspublikation
Ett urval forskningsartiklar i samråd med läraren:.
Text
Derewianka, B., & Carter, R. "Rocks in the head: Children and the language of geology". I R. Carter (Red.), Knowledge about language and the curriculum ( ss. 197-215). London: Hodder & Stoughton.
Kapitel i bok (antologi)
Hammond, J. (2006). "High challenge, high support: Integrating language and content instruction for diverse learners in an English literature classroom". Journal of English for Academic Purposes, (5), 269-283.
Övrigt:London: Elsevier.
Tidskriftsartikel
Hansson, Å. (2012). "The meaning of mathematics instruction in multilingual classrooms: Analyzing the importance of responsibility for learning". Educational Studies in Mathematics, (81), 103-125. DOI: 10.1007/s 10649-012-93 85-y
Tidskriftsartikel
Kramer-Dahl, A., Teo, P., & Chia, A. (2007). "Supporting knowledge construction and literate talk in secondary school studies". Linguistics and Education, 18(2), 167-199.
Tidskriftsartikel
Lange, T., & Meaney, T. (2018). "Talking about mathematics in two languages: Can parental views inform the development of digital games for young children?". Nordic Studies in Mathematics Education, 23(3-4), 203-223.
Tidskriftsartikel
Moschkovich, J. N. (2007). "Using two languages while learning mathematics". Educational Studies in Mathematics, 64(2), 121-144.
Tidskriftsartikel
Norén, E. (2015). "Agency and positioning in a multilingual mathematics classroom". Educational Studies in Mathematics, (89), 167-184.
Tidskriftsartikel
Norén, E., & Svensson Källberg, P. (2018). "Fabrication of newly-arrived students as mathematical learners". Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD [Nordic Studies in Mathematics Education], 23(3-4), 15-37.
Tidskriftsartikel
Petersson, J., & Norén, E. (2017). "To halve a fraction: An issue for second language learners". Education Inquiry, 8(3), 173-191.
Tidskriftsartikel
Schleppegrell, M. J. (2007). "The linguistic challenges of mathematics teaching and learning: A research review". Reading & Writing Quarterly, (23), 139-159. DOI: 10.1080/10573560601158461
Tidskriftsartikel
Schleppegrell, M., & Oliviera, L. C. (2006). "An integrated language and content approach for history teachers". Journal of English for Academic Purposes, (5), 254-268.
Övrigt:London: Elsevier.
Tidskriftsartikel
Wedin, Å., & Bomström Aho, E. (u.å.). "Agency in science learning in a second language setting: Multimodal and multilingual strategies and practices among recently arrived students in upper secondary school in Sweden". International Electronic Journal of Elementary Education, (accepted), s. 1.
Tidskriftsartikel
Övrigt material om högst 200 s. kan tillkomma.
Text
4. Bedömning och utveckling av språkfärdigheter på avancerad nivå
Antón, M. (2015). "Shifting trends in the Assessment of Classroom Interaction". I Markee (Red.), The Handbook of Classroom Discourse and Interaction ( ss. 74-89). West Sussex, UK: John Wiley & Sons.
Kapitel i bok (antologi)
Bachman, L., & Damböck, B. (2017). Language Assessment for Classroom Teachers (Oxford Handbook for Language Teachers). Oxford: Oxford University Press.
Bok / Antologi
Blommaert, J., & Backus, A. (2013). "Superdiverse repertoires and the individual". I de Saint-Georges, & Weber (Red.), Multilingualism and multimodality: Current challenges for educational studies ( ss. 11-32).
Kapitel i bok (antologi)
Borgström, E. (2012). "Vad räknas som belägg för skrivförmåga?: Ett textuellt perspektiv på skrivuppgifter i den svenska gymnasieskolans nationella prov". Sakprosa, 6(1), 1-34.
Tidskriftsartikel
Ekström, L., Appelgren, A., Hafsteinsdóttir, E., et al. (2019). Läsförståelse och undervisning om lässtrategier ([Elektronisk resurs]). Solna: Skolforskningsinstitutet. Systematisk översikt 2019:02.
Bok / Antologi
Lee, I. (2017). Classroom Writing Assessment and Feedback in L2 School Contexts (1 uppl.). Singapore: Springer. ISBN: 978-981-10-3924-9
Bok / Antologi
Mark, M., & Palmér, A. (2017). Utvecklande tolkningsgemenskap? : matrisanvändning, interaktion och kontext i bedömningssamtal om ett nationellt prov i muntlig framställning (1 uppl.). Uppsala: Uppsala universitet.
Bok / Antologi
McNamara, T. (2012). "Language Assessments as Shibboleths: A Poststructuralist Perspective". Applied Linguistics, 33(5), 564-581.
Tidskriftsartikel
Sahlée, A. (2016). "Hur löser de uppgiften? En studie av underkända och högt betygsatta provtexter i svenska och svenska som andraspråk". Språk & Stil, (26), 195-229.
Tidskriftsartikel
Tengberg, M. (2016). Rätt mätt?. Kapet, 12(1), 21-37.
Tidskriftsartikel
Ca 200 sidor kan tillkomma enligt lärares anvisningar.
Text
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.