Boyd, S., & Bredänge, G. (2013). "Attityder till brytning – exemplet utländska lärare i svenska skolor". I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 437-458). Lund: Studentlitteratur.
Övrigt:21 s.
Kapitel i bok (antologi)
Cazden, C. (2001). Classroom discourse: The language of teaching and learning Portsmouth, N H: Heineman.
Bok / Antologi
Fraurud, K., & Bivojet, E. (2013). "Rinkebysvenska och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 369-396). Lund: Studentlitteratur.
Övrigt:27 s.
Kapitel i bok (antologi)
Genesee, F., & Upshur, J. A. (1996). Classroom-based Evaluation in Second Language Education Cambridge: Cambridge University Press.
Bok / Antologi
Jonsson, R. (2013). "Inget tjafs och inget bråk – om skötsam svenskhet och ordningsstörande förortsslang". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 397-414). Lund: Studentlitteratur.
Läsanvisning:17 s
Kapitel i bok (antologi)
Lindberg, I. (2005). Språka samman: om samtal och samarbete i språkundervisning Stockholm: Natur och Kultur.
Bok / Antologi
Lindberg, I. (2013). "Samtal och interaktion i andraspråksforskning". I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 481-518). Lund: Studentlitteratur.
Läsanvisning:37 s
Kapitel i bok (antologi)
Normann Jørgensen, J. (2013). "Kodeskift i interaktionelt perspektiv". I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 415-436). Lund: Studentlitteratur.
Läsanvisning:21 s
Kapitel i bok (antologi)
Rosén, J., & Wedin, Å. (2015). Klassrumsinteraktion och flerspråkighet: ett kritiskt perspektiv (1 uppl.). Stockholm: Liber.
Bok / Antologi
Sahlström, F. (2008). Från lärare till elever, från undervisning till lärande: utvecklingslinjer i svensk, nordisk och internationell klassrumsforskning ((Elektronisk resurs)). Stockholm: Vetenskapsrådet.
Bok / Antologi
Annat material högst 100 s.
Text
Forskningsartiklar (en av följande forskningsartiklar, Cromdahl (2013) läses av samtliga)..
Text
Cekaite, A., & Björk-Willén, P. (2012). Peer group interactions in multilingual educational settings: Co-constructing social order and norms for language use. International Journal of Bilingualism, 17(2), 174-188. DOI: 10.1177/1367006912441417
Tidskriftsartikel
Cekaite, A., & Evaldsson, A. (2008). Staging Linguistic Identities and Negotiating Monolingual Norms in Multiethnic School Settings. International Journal of Multilingualism, 5(3), 177-196. DOI: 10.1080/14790710802387588
Tidskriftsartikel
Cromdal, J. (2013). Special Issue: Bilingual and Second-Language Interaction. International Journal of Bilingualism, 17(2), s. 1.
Övrigt:Elektronisk resurs.
Tidskriftsartikel
Lehti-Eklund, H. (2012). Code-switching to first language in repair – A resource for students’ problem solving in a foreign language classroom. International Journal of Bilingualism, 17(2), 132-152. DOI: 10.1177/1367006912441416
Tidskriftsartikel
Osvaldsson, K., Persson-Thunqvist, D., & Cromdal, J. (2012). Comprehension checks, clarifications, and corrections in an emergency call with a nonnative speaker of Swedish. International Journal of Bilingualism, 17(2), 205-220. DOI: 10.1177/1367006912441420
Tidskriftsartikel
Slotte-Lüttge, A., Pörn, M., & Sahlström, F. (2012). Learning how to be atähti: A case study of language development in everyday situations of a 7-year-old multilingual Finnish child. International Journal of Bilingualism, 17(2), 153-173. DOI: 10.1177/1367006912441418
Tidskriftsartikel
Referenslitteratur
Hutchby, I., & Wooffitt, R. (1998). Conversation analysis: principles, practices and applications Oxford: Polity.
Bok / Antologi
Norrby, C. (2014). Samtalsanalys: så gör vi när vi pratar med varandra (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.