Derwing, T. M., & Munro, M. J. (2005). Second Language Accent and Pronunciation Teaching: A Research-Based Approach. TESOL Quarterly, 39(3), 379-397.
Läsanvisning:18 s
Tidskriftsartikel
Ekberg, L. (2013). Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 259-279). Lund: Studentlitteratur.
Läsanvisning:20 s
Kapitel i bok (antologi)
Enström, I. (2010). Ordens värld. Svenska ord: struktur och inlärning Stockholm: Hallgren & Fallgren.
Bok / Antologi
Enström, I. (2013). Ordförråd och ordinlärning: med särskilt fokus på avancerade inlärare. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 169-195). Lund: Studentlitteratur.
Läsanvisning:26 s
Kapitel i bok (antologi)
Flymann Mattsson, A., & Håkansson, G. (2010). Bedömning av svenska som andraspråk: en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Ganuza, N. (2008). "Ordföljdsvariation som språklig strategi bland ungdomar i flerspråkiga storstadsmiljöer". Nordand, (2), 57-81.
Övrigt:24 s. Scannad med tillstånd och ligger i kursrummet.
Tidskriftsartikel
Håkansson, G. (2013). "Utveckling och variation: en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 151-167). Lund: Studentlitteratur.
Övrigt:16 s.
Kapitel i bok (antologi)
Kjellin, O. (2002). Uttalet, språket och hjärnan: teori och metodik för språkundervisningen Stockholm: Hallgren & Fallgren.
Bok / Antologi
Källström, R. (1992). "Hennes nyai bilarihennes. Om kongruens i svenska som andra språk". I G. Widmark (Red.), Svenska i harmoni: fyra uppsatser om kongruens ( ss. 31-59). Uppsala: Hallgren & Fallgren.
Läsanvisning:28 s
Övrigt:(Scannad med tillstånd och ligger på Fronter)
Kapitel i bok (antologi)
Philipsson, A. (2013). "Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 121-150). Lund: Studentlitteratur.
Läsanvisning:29 s
Kapitel i bok (antologi)
Prentice, J., & Sköldberg, E. (2013). "Flerordsenheter: ur ett andraspråksperspektiv". I Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle ( ss. 197-220). Lund: Studentlitteratur.
Övrigt:23 s.
Kapitel i bok (antologi)
Annat material om högst 100 s distribueras i kursrummet.
Text
Referenslitteratur
Garlén, C. (1988). Svenskans fonologi Lund: Studentlitteratur.
Övrigt:Hämtas från http://www.skolverket.se/kursplaner-och-betyg/laroplaner-kursplaner-amnesplaner eller se i Fronter/Kursmaterial.
Bok / Antologi
Viberg, Å., Ballardini, K., & Stjärnlöf, S. (1986). Mål: Svensk grammatik på svenska Stockholm: Natur och Kultur.
Övrigt:Boken finns på flera språk.
Bok / Antologi
Viberg, Å., Ballardini, K., & Stjärnlöf, S. (1991). Swedish: Essentials of Grammar Chicago: Passport Books.
Bok / Antologi
Kursplaner i svenska som andraspråk. Hämtas från: http://www.skolverket.se/kursplaner-och-betyg/laroplaner-kursplaner-amnesplaner eller se i mappen Kursmaterial i kursrummet.
Text
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.