Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2020-08-10

Utveckling och lärande i grundskolans åk 4-6 (varav 7,5 hp VFU) (GPG28R)

H36GK (HT20, 75%, Dag, Normal, Falun, Omg. 1, ORD)

Litteratur

  • Bie, K. (2014). Reflektionshandboken för pedagoger Malmö: Gleerups.
    Bok / Antologi
  • Boo, S., Forslund Frykedal, K., & Thorsten, A. (2017). Att anpassa undervisning : till individ och grupp i klassrummet Stockholm: Natur & Kultur.
    Bok / Antologi
  • Carlsson, U. (Red.). (2018). Medie- och informationskunnighet (MIK) i den digitala tidsåldern : en demokratifråga : kartläggning, analys, reflektioner Göteborg: Nordicom.
    Läsanvisning:Valda delar.
    Övrigt:Se https://www.nordicom.gu.se/sv
    Bok / Antologi
  • Davidsson, B., & Dimenäs, J. (Red.). (2007). Lära till lärare : att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik (1 uppl.). Stockholm: Liber.
    Läsanvisning:Valda delar.
    Bok / Antologi
  • Dimenäs, J., & Taflin, E. (2018). Teaching in action: A model to understand the complexity of teachers´decisions in teaching mathematics. International Journal of Advanced Research in Education and Literature, 4(1), 10-24.
    Tidskriftsartikel
  • Eilard, A. (2010). Barndomens förändrade villkor : förutsättningar för barns lärande i en ny tid Stockholm: Skolverket (Forskning för skolan).
    Övrigt:Se www.skolverket.se
    Bok / Antologi
  • Ekborg, M., Ideland, M., & Malmberg, C. (2009). Science for life – a conceptual framework for construction and analysis of socio-scientific cases. Nordic Studies in Science Education, 5(1), 35-46. DOI: 10.5617/nordina.277
    Tidskriftsartikel
  • Harlen, W. (2015). Working with Big Ideas of Science Education [Elektronisk resurs]. IAP. Hämtad från https://www.interacademies.org.
    E-bok eller PDF
  • Jensen, M. (Red.). (2011). Lärandets grunder : teorier och perspektiv Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi
  • Kjällander, S. (2011). Designs for Learning in an Extended Digital Environment. (Doktorsavhandling, Stockholms Universitet, Stockholm, Institutionen för pedagogik och didaktik). Hämtad från http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:402495/FULLTEXT01.pdf.
    Läsanvisning:Valda delar.
    Avhandling
  • Magnusson, P. (2014). Meningsskapandets möjligheter : multimodal teoribildning och multiliteracies i skolan. (Doktorsavhandling, Malmö Högskola, Malmö, Fakulteten för lärande och samhälle). Hämtad från http://muep.mau.se/handle/2043/17212.
    Läsanvisning:Valda delar.
    Avhandling
  • Minten, E. (2013). Forskning för klassrummet : vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken Stockholm: Skolverket.
    Övrigt:se www.skolverket.se
    Bok / Antologi
  • Nilsson, P. (2012). Att se helheter i undervisningen : naturvetenskapligt perspektiv Stockholm: Skolverket (Forskning för skolan).
    Övrigt:Se www.skolverket.se
    Bok / Antologi
  • Ott. (2018). Mobile Phones in School: From disturbing objects to infrastructure for learning. (Doktorsavhandling, Göteborgs Universitet, Göteborg, IT-fakulteten Institutionen för tillämpad informationsteknologi). Hämtad från https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/53361.
    Läsanvisning:Valda delar.
    Avhandling
  • Partanen, P. (2019). Hälsa för lärande - lärande för hälsa Stockholm: Skolverket (Forskning för skolan).
    Övrigt:Se www.skolverket.se
    Bok / Antologi
  • Skolverket. (2010). Barndomens förändrade villkor. Förutsättningar för barns lärande i en ny tid.
    Övrigt:Se www.skolverket.se
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2015). Delaktighet för lärande Stockholm: Skolverket (Forskning för skolan).
    Övrigt:Se www.skolverket.se
    Bok / Antologi
  • Skolverket. (2018). Digitaliseringen i skolan – möjligheter och utmaningar Stockholm: Skolverket (Forskning för skolan).
    Övrigt:Se www.skolverket.se
    Bok / Antologi
  • Sund, P., & Sund, L. (2017). Hållbar utveckling : ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan Stockholm: Liber.
    Bok / Antologi
  • Svensson, G. (2019). Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och undervisning Stockholm: Skolverket (Forskning för skolan).
    Övrigt:Se www.skolverket.se
    Bok / Antologi
  • Säljö, R. (2015). Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer Malmö: Gleerup.
    Bok / Antologi
  • Tillkommer aktuella styrdokument samt artiklar (ca 200 sid.), multimodala texter och ämnesdidaktisk litteratur från tidigare kurser eller motsvarande.
    Text

Referenslitteratur

  • Forssell, A. (Red.). (2011). Boken om pedagogerna (6 uppl.). Stockholm: Liber.
    Bok / Antologi
  • Karlsson, O. (Red.). (2017). Svenska skrivregler (4 uppl.). Stockholm: Liber.
    Bok / Antologi
  • Schött, K. (2015). Studentens skrivhandbok (3 uppl.). Stockholm: Liber.
    Bok / Antologi
  • Skolverket. (2012). Perspektiv på barndom och barns lärande. En kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år.
    Myndighetspublikation