Engström, L. (2002). Idrottspedagogik. I L. Engström, & K. Redelius (Red.), Pedagogiska perspektiv på idrott ( ss. 15-26). Stockholm: HLS Förlag.
Övrigt:Finns som PDF
Kapitel i bok (antologi)
Jönsson, K. (2016). Idrottsfilosofi. I S. Hedenborg (Red.), Idrottsvetenskap. En introduktion. ( ss. 145-164). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Larsson, H. (2013). Idrottsvetenskap-läran om...idrott. I H. Bolling, & L. Yttergren (Red.), 200 år av kroppsbildning. Gymnastiska centralinstitutet/Gymnastik-och Idrottshögskolan 1813-2013 ( ss. 239-261). Stockholm.
Övrigt:Finns som PDF
Kapitel i bok (antologi)
Larsson, H. (2002). Vetenskapliga perspektiv. I L. Engström, & K. Redelius (Red.), Pedagogiska perspektiv på idrott ( ss. 27-50). Stockholm: HLS Förlag.
Övrigt:Finns som PDF
Kapitel i bok (antologi)
Redelius, K. (2016). Idrottens barn och ungdomsledare och ledarskapets villkor. I S. Hedenborg (Red.), Idrottsvetenskap. En introduktion. ( ss. 279-300). Lund: Studentlitteratur.
Backman, E. (2009). Vad har idrottslärare för bild av ”riktigt” friluftsliv? – ett bidrag till diskussionen om friluftsundervisning och tolkningen av kursplanens mål. Tidskrift i idrott och hälsa, (5), 1-20.
Övrigt:Finns som PDF
Tidskriftsartikel
Brugge, B., Glantz, M., & Svenning, S. (2011). Planera för friluftsliv. I B. Brugge, M. Glantz, & K. Sandell (Red.), Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet (4 uppl., ss. 1-20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Brugge, B. (2011). Varm, torr, mätt och glad. I B. Brugge, M. Glantz, & K. Sandell (Red.), Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet (4 uppl., ss. 1-20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Kraepelien-Strid, E. (2012). Simkunnighet är viktigt eller...?. I H. Larsson, & J. Meckbach (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2 uppl., ss. 164-175). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Nilsson, J., Kraepelien-Strid, E., & Seger, J. (2012). Friluftsliv och naturmiljöaktivitet i skolan. I H. Larsson, & J. Meckbach (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2 uppl., ss. 1-20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Nyberg, G., & Larsson, H. (2016). Rörelseförmåga i idrott och hälsa : en bok om rörelse, kunskap och lärande (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144111629
Bok / Antologi
Quennerstedt, M., Öhman, M., & Öhman, J. (2011). Friluftsliv, hälsa och livskvalitet. I Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet (4 uppl., ss. 1-20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Sandell, K. (2011). Naturnära friluftsliv - en miljöpedagogik. I B. Brugge, M. Glantz, & K. Sandell (Red.), Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet (4 uppl., ss. 1-20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Sjödin, C. (2016). Simlärarboken (3 uppl.). Stockholm: SISU idrottsböcker. ISBN: 9789187745911
Bok / Antologi
Wehlin, A. (2015). Orientera i skolan : gör det enkelt, roligt och pedagogiskt (Tredje upplagan). Stockholm: SISU idrottsböcker. ISBN: 9789187745492
Bok / Antologi
3. Humanbiologi med didaktisk inriktning
Ekblom, B., & Nilsson, J. (2000). Kondition och konditionsträning (1 uppl.).
Övrigt:Utdrag. Finns som PDF
Bok / Antologi
Quennerstedt, M. (2007). Hälsa eller inte hälsa - är det frågan?. Utbildning och demokrati, 16(2), 37-56.
Övrigt:Finns som PDF
Tidskriftsartikel
Tinning, R. (2010). Pedagogy and human movement : theory, practice, research (1 uppl.). London: Routledge. ISBN: 978-0-415-42844-6
Övrigt:Utdrag, s. 83-125. Finns som PDF.
Bok / Antologi
Wirhed, R. (2007). Anatomi med rörelselära och styrketräning (4 uppl.). Bjursås: Harpoon publication.
Larsson, H. (2012). Att förstå barns rörelse – ett sociokulturellt perspektiv. I K. Helander (Red.), ”Huvud, axlar, knä och tå” – om barn, kultur och kropp ( ss. 11-28). Stockholm: Centrum för barnkulturforskning vid Stockholms universitet.
Övrigt:Finns som PDF
Kapitel i bok (antologi)
Lundvall, S., & Meckbach, J. (2012). Tid för dans. I H. Larsson, & J. Meckbach (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2 uppl., ss. 1-20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Nilsson, J. (2012). Motoriskt lärande och motoriska lekmiljöer. I H. Larsson, & J. Meckbach (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2 uppl., ss. 1-20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Nyberg, M., & Tidén, A. (2012). Allsidig rörelsekompetens – ett kroppsligt abc. I H. Larsson, & J. Meckbach (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2 uppl., ss. 1-20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Nyberg, M., & Sterner, T. (2012). Gymnastik som redskap. I H. Larsson, & J. Meckbach (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2 uppl., ss. 1-20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Nyberg, G., & Larsson, H. (2016). Rörelseförmåga i idrott och hälsa : en bok om rörelse, kunskap och lärande (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144111629
Bok / Antologi
Sigmundsson, H., & Pedersen, A. V. (2004). Motorisk utveckling : nyare perspektiv på barns motorik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144029667
Bok / Antologi
Øksnes, M. (2019). Lekens flertydighet : barns lek i en institusjonalisert barndom (1 uppl.). Cappelen Damm. ISBN: 9788202640613
Bok / Antologi
5. Idrott som samhällsfenomen
Engström, L. (2014). Smak för motion : fysisk aktivitet som livsstil och social markör (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147114610
Bok / Antologi
Engström, L. (2008). Who is physically active? Cultural capital and sports participation from adolescence to middle age—a 38-year follow-up study. Physical Education & Sport Pedagogy, 13(4), 319-343. DOI: 10.1080/17408980802400510
Övrigt:Finns som PDF
Tidskriftsartikel
Larsson, H. (2012). Skolans rörelseuppdrag. I H. Larsson, & J. Meckbach (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2 uppl., ss. 1-20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Larsson, H. (2012). Idrott och hälsa, en del av idrottskulturen. I H. Larsson, & J. Meckbach (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar (2 uppl., ss. 1-20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Ljunggren, J. (2016). Idrottshistoria. I S. Hedenborg (Red.), Idrottsvetenskap. En introduktion. (1 uppl., ss. 39-65). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Lundvall, S. (2009). Idrott, mångfald och genus. Svensk idrottsforskning, (1), 1-20.
Övrigt:Finns som PDF
Tidskriftsartikel
Patel, R., & Davidson, B. (2019). Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning (Femte upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144126050
Bok / Antologi
Peterson, T., & Hedenborg, S. (2016). Den svenska idrottsmodellen. I S. Hedenborg (Red.), Idrottsvetenskap. En introduktion. ( ss. 1-20).
Brugge, B., Glantz, M., & Svenning, S. (2011). Planera för friluftsliv. I B. Brugge, M. Glantz, & K. Sandell (Red.), Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet (4 uppl., ss. 1-20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Brugge, B. (2011). Varm, torr, mätt och glad. I B. Brugge, M. Glantz, & K. Sandell (Red.), Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet (4 uppl., ss. 1-20). Stockholm: Liber.
Kapitel i bok (antologi)
Carlsson, T. (2012). Skidor för barn (2 uppl.). Stockholm: SISU idrottsböcker. ISBN: 9789186323400
Bok / Antologi
Johansson, A. (2005). Utrustning och vallning i längdskidåkning (1 uppl.). Stockholm: SISU idrottsböcker. ISBN: 9185138363
Bok / Antologi
Ljung, L. (2015). Grunder i längdskidåkning : klassiskt och skejt (2 uppl.). Stockholm: SISU idrottsböcker.
Bok / Antologi
Lönnquist, H., & Wallin, C. (1998). Innebandy, ishockey, och rinkbandy (Idrotteket 14). Stockholm: Gymnastik och idrottshögskolan.
Övrigt:Finns som PDF
Myndighetspublikation
Ravald, C. (2008). Skridskoskolan : skoj på is (1 uppl.). Stockholm: SISU idrottsböcker. ISBN: 9789185433360
Bok / Antologi
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.