Barton, C. (2018). Hjärnan i matematikundervisningen : erfarenhet, vetenskap, klassrumspraktik (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127823716
Bok / Antologi
Boesen, J., Helenius, O., Bergqvist, E., et al. (2014). Developing mathematical competence: From the intended to the enacted curriculum. The Journal of Mathematical Behavior, 33, 72-87. DOI: 10.1016/j.jmathb.2013.10.001
Tidskriftsartikel
Booth, J. L., Barbieri, C., Eyer, F., et al. (2014). Persistent and Pernicious Errors in Algebraic Problem Solving. The Journal of Problem Solving, 7(1), 10-23. DOI: 10.7771/1932-6246.1161
Tidskriftsartikel
Skolverket-Lärportalen. (2015). Bedömning av elevers matematiska kunskaper (Modul:Högskoleförberedande matematikundervisning Del 7: Bedömning).
Myndighetspublikation
Gamlem, S. M., & Smith, K. (2013). Student perceptions of classroom feedback. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 20(2), 150-169. DOI: 10.1080/0969594x.2012.749212
Tidskriftsartikel
Green, J. (2014). Elevers användande av formativ återkoppling i matematik. (Doktorsavhandling, Kristianstad, Linköping).
Avhandling
Helenius, O. (2006). Kompetenser och matematik. Nämnaren, 2006(3), 11-15.
Tidskriftsartikel
Skolverket-Lärportalen. (2015). Bedömning för undervisning och lärande (Modul: Bedömning för lärande och undervisning i matematik Del 1: Bedömning för undervisning och lärande). Stockholm.
Myndighetspublikation
Skolverket-Lärportalen. (2015). Bedömning av elevers visade kunskaper (Modul: Samband och förändring Del 3: Bedömning av elevers visade kunskaper). Stockholm.
Myndighetspublikation
Skolverket-Lärportalen. (2015). Bedömning som en del av undervisningen (Modul: Bedömning för lärande och undervisning i matematik. Del 4: Bedömning som en del av undervisningen). Stockholm.
Myndighetspublikation
Skolverket-Lärportalen. (2015). Digitala verktyg (Modul:Bedömning för lärande och undervisning i matematik Del 4: Bedömning som en del av undervisningen). Stockholm.
Myndighetspublikation
Lithner, J., Bergqvist, E., Bergqvist, T., et al. (2010). Mathematical Competencies: a Research Framework.. Proceedings MADIF 7: Mathematics and mathematics education: Cultural and social dimensions, 157-167.
Övrigt:Artikeln finns i kursrummet
Tidskriftsartikel
Morgan, C., & Watson, A. (2002). The Interpretative Nature of Teachers' Assessment of Students' Mathematics: Issues for Equity. Journal for Research in Mathematics Education, 33(2), 78-110. DOI: 10.2307/749645
Tidskriftsartikel
Newton, P. E. (2007). Clarifying the purposes of educational assessment. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 14(2), 149-170. DOI: 10.1080/09695940701478321
Tidskriftsartikel
Skolverket-Lärportalen. (2016). IKT och bedömning i matematikklassrummet (Modul: Matematikundervisning med digitala verktyg. Del 4: Formativ klassrumspraktik med responssystem). Stockholm.
Myndighetspublikation
Pettersson, A. (2010). Bedömning av kunskap för lärande och undervisning: En grund för ökat kunnande. Forskning om undervisning och lärande, 3(7), 6-19.
Tidskriftsartikel
Skolverket. (2018). Betyg och betygsättning (Allmänna råd med kommentarer).
Myndighetspublikation
Skolverket. (2011). Kunskapsbedömning i skolan– praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm.
Myndighetspublikation
Skott, J., Jess, K., Hansen, H. C., et al. (2010). Matematik för lärare (1 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9140671461
Bok / Antologi
Smith, M., & Stein, M. (1998). Reflections on practice: Selecting and creating mathematical tasks: From research to practice: From research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, 3(5), 343-350.
Tidskriftsartikel
Dweck, C. S. (2014). Mindsets and math/science achievement.
Text
2. Matematikens historia för lärare
Fauvel, J. (1991). Using history in mathematics education. For the learning of mathematics, 11(2), 3-6.
Tidskriftsartikel
Fried, M. (2001). Can mathematics education and history of mathematics coexist?. Science and education, 10(4), 391-408.
Tidskriftsartikel
Jankvist, U. T. (2009). A categorization of the “whys” and “hows” of using history in mathematics education. Educational Studies in Mathematics, 71(3), 235-261. DOI: 10.1007/s10649-008-9174-9
Tidskriftsartikel
Skolverket. (2019). Läroplaner och kursplaner i matematik med bedömningskriterier. Hämtad från https://www.skolverket.se/.
Läsanvisning:Senaste utgåvorna
Myndighetspublikation
3. Statistik och sannolikhetslära
Britton, T., & Garmo, H. (2002). Sannolikhetslära och statistik för lärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 914402326X
Bok / Antologi
4. Envariabelanalys
Rodhe, S., & Sigstam, I. (2006). Naturlig matematik (4 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144020309
Bok / Antologi
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.