Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2020-06-25

Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare, åk 4-6 (NV1035)

H35DM (HT20, 100%, Dag, Distans, Falun, Omg. 2, ORD)

Litteratur

Delkurser

1. Den naturvetenskapliga världsbilden
  • Darwin, C. (1871). Om arternas uppkomst genom naturligt urval eller de bäst utrustade rasernas bestånd i kampen för tillvaron (-). Stockholm: L. J. Hierta.
    Läsanvisning:Kapitel 14
    Bok / Antologi
  • Elfström, I. (2014). Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147114078
    Bok / Antologi
  • Haglund, J., & Jeppsson, F. (Red.). (2013). Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144090009
    Bok / Antologi
  • Helldén, G. (2015). Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskap i didaktisk belysning (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147114788
    Bok / Antologi
  • Jackelén, A. (2009). Bråket om Darwin och vår herre – en onödig kontrovers. I H. Klein, & S. Edman (Red.), Darwin och Vår Herre. En festskrift (1 uppl., ss. 54-69). Stockholm: Verbum.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Miller, J. D., Scott, E. C., & Okamoto, S. (2006). Public Acceptance of Evolution. Science, 313(5788), 765-766.
    Tidskriftsartikel
  • Persson, H., & Wickman, P. (2015). Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan : en ämnesdidaktisk vägledning (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122042
    Bok / Antologi
  • Östklint, O., Anderberg, E., & Johansson, S. (2012). Fysik för lärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144076652
    Bok / Antologi
2. Naturvetenskapernas och teknikens didaktik
  • af Geijerstam, Å. (2006). Att skriva i naturorienterande ämnen i skolan. (Doktorsavhandling, Uppsala universitet, Uppsala, Att skriva i naturorienterande ämnen i skolan 1).
    Avhandling
  • Black, P., & Harrison, C. (2014). Bedömning för lärande i NO-klassrummet : science inside the black box (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147114696
    Bok / Antologi
  • Haglund, J., & Jeppsson, F. (Red.). (2013). Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144090009
    Bok / Antologi
  • Johansson, A., & Wickman, P. (2011). A pragmatist approach to learning progressions. I B. Hudson, & M. Meyer (Red.), Beyond Fragmentation: Didactics, Learning and Teaching ( ss. 47-59). Leverkusen, Tyskland: Barbara Budrich Publishers.
    Läsanvisning:Tillhandahålls av Högskolan Dalarna
    Kapitel i bok (antologi)
  • Johansson, A., & Wickman, P. (2012). Vad ska elever lära sig angående naturvetenskaplig verksamhet? En analys av svenska läroplaner för grundskolan under 50 år. NorDiNa, 8(3), 197-212.
    Tidskriftsartikel
  • Skolverket. (2012). Att se helheter i undervisningen. Naturvetenskapligt perspektiv. Hämtad från https://www.skolverket.se/getFile?file=2790.
    Myndighetspublikation
  • Skolverket. (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. (Reviderad 2018). Hämtad från https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d48d/1553968042333/pdf3975.pdf.
    Myndighetspublikation
  • Tibell, L., Höst, G. E., Schönborn, K. J., et al. (2012). Att inSe – Om visualisering i biologi­undervisningen. Bi-lagan, 2012(3), 12-17. Hämtad från https://bioresurs.uu.se/wp-content/uploads/2016/09/bilagan2012_3_attinseomvisualiseringibiologiundervisningen.pdf.
    Tidskriftsartikel
  • Wickman, P., & Persson, H. (2015). Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan : en ämnesdidaktisk vägledning (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122042
    Bok / Antologi
3. Naturvetenskap och teknik i vardag och samhälle
  • Bjurulf, V. (2013). Teknikdidaktik (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144100791
    Bok / Antologi
  • Haglund, J., & Jeppsson, F. (Red.). (2013). Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144090009
    Bok / Antologi
  • Helldén, G. (2015). Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskap i didaktisk belysning (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147114788
    Bok / Antologi
  • Jakobsson, G. (2003). Vardagskemi (-). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144026374
    Bok / Antologi
  • Persson, C., & Persson, T. (2015). Hållbar utveckling : människa, miljö och samhälle (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144109442
    Bok / Antologi
  • SIDA. (2006). Jämställdhet gör världen rikare! En inspirationsskrift för skolans alla lärare om jämställdhet för hållbar utveckling i ett globalt perspektiv. Hämtad från https://www.sida.se/Svenska/Publikationer-och-bilder/publikationer/2006/juni/j228mst228lldhet-g246r-v228rlden-rikare/.
    Myndighetspublikation
  • Sundin, B. (2006). Den kupade handen : historien om människan och tekniken (2 uppl.). Stockholm: Carlsson.
    Bok / Antologi
  • Östklint, O., Johansson, S., & Anderberg, E. (2012). Fysik för lärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144076652
    Bok / Antologi
4. Människa, kropp och hälsa
5. Från idé till produkt
  • Bjurulf, V. (2013). Teknikdidaktik (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144100791
    Bok / Antologi
  • Björneloo, I. (2011). Hållbar utveckling : att undervisa utifrån helheter och sammanhang (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147100385
    Bok / Antologi
  • Sundin, B. (2006). Den kupade handen : historien om människan och tekniken (2 uppl.). Stockholm: Carlsson. ISBN: 9173310158
    Bok / Antologi
  • Svensson, M. (2011). Att urskilja tekniska system – didaktiska dimensioner i grundskolan. (Doktorsavhandling, Linköpings universitet, Linköping, Studies in Science and Technology Education 33).
    Läsanvisning:s. 19-26, s. 34, s. 42-56
    Avhandling
6. Mångfald och kretslopp i naturen
  • Helldén, G. (2015). Vägar till naturvetenskapens värld : ämneskunskap i didaktisk belysning (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147114788
    Bok / Antologi
  • Nyberg, E. (2008). Om livets kontinuitet Undervisning och lärande om växters och djurs livscykler - en fallstudie i årskurs 5. (Doktorsavhandling, Göteborgs universitet, Göteborg, Studies in Educational Sciences 271). Hämtad från https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/18826/1/gupea_2077_18826_1.pdf.
    Avhandling
  • Persson, C., & Persson, T. (2015). Hållbar utveckling : människa, miljö och samhälle (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144109442
    Bok / Antologi
  • Wickman, P., & Persson, H. (2015). Naturvetenskap och naturorienterande ämnen i grundskolan : en ämnesdidaktisk vägledning (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122042
    Bok / Antologi
  • (2008). Efter Linné. Linnélektioner - idéhäfte 6 [Elektronisk resurs]. Uppsala: Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik. Hämtad från https://bioresurs.uu.se/wp-content/uploads/2016/03/Linnelektioner_idehafte6.pdf.
    E-bok eller PDF
  • Artiklar tillkommer i alla delkurser.
    Text