Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- med ett personcentrerat förhållningssätt värdera och argumentera för konsekvenserna av ett handlings- respektive relationsetiskt förhållningssätt i relation till omvårdnadens utformning
- analysera, värdera och diskutera hur demenstillstånd kan drabba, hota och påverka livet för den drabbade själv, dennes anhöriga och vårdare
- förklara innebörden och reflektera över verbal och icke-verbal kommunikation och kommunikationssvårigheter för personer med demenssjukdom och hur personal kan stödja och kompensera funktionsnedsättningar vid demenssjukdom hos äldre
- identifiera och beskriva beteendemässiga och psykiska symtom vid demens (BPSD), analysera åtgärder och behandling, samt kritiskt granska eget och andras förhållningssätt vid möten med personer med demenssjukdom
- ur ett personcentrerat förhållningssätt beskriva, reflektera och diskutera innebörden av värdighet och rättssäkerhet för personer med demenssjukdom
- bedöma och värdera behov och planera för adekvata åtgärder för personer med demens i ett palliativt skede
- självständigt söka, värdera och presentera aktuell omvårdnadsforskning inom demensområdet.
Innehåll
Kursens innehåll:
- värdegrund och etik i relation till omvårdnaden av personer med demenssjukdom
- innebörden av olika demens- ohälsotillstånd för patienten själv, dennes anhöriga och vårdare
- verbal och icke verbal kommunikation och kommunikationssvårigheter
- värdighet och livskvalitet i relation till beteendemässiga och psykiska symtom vid demenssjukdom
- kritisk granskning och uppföljning av förhållningssätt, bemötande, åtgärder och behandling
- stödjande förhållningssätt, miljöer och metoder vid funktionsnedsättningar
- palliativ vård
- rättssäkerhet för personer med demenssjukdom
- aktuell omvårdnadsforskning inom området
Examinationsformer
En skriftlig individuell hemtentamen samt formativ bedömning i seminarier. Examination sker såväl individuellt som i grupp.
Arbetsformer
Arbetsformer är föreläsningar, obligatoriska seminarier och individuella uppgifter och syftar till att studenten aktivt skall söka kunskap genom diskussion och kritisk förhållningssätt enskilt och i grupp.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Seminarier, 3 hp
- Tentamen, 4,5 hp
Förkunskapskrav
- Examen på grundnivå omfattande 180 hp i vård, medicin, omsorg
Övrigt
Kursen är helt på distans och bedrivs via lärplattform. Detta innebär att inga fysiska träffar på campus förekommer.
Kursen kan inte tillgodoräknas i examen parallellt med VÅ3123 på grund av att
kursernas innehåll överlappar varandra.
Summary in English
.