Lärandemål
Delkurser
Den studerande ska i delkursen förvärva vidgade insikter i den moderna tyska språkvetenskapens utveckling. Delkursen ska också ge den studerande möjlighet att stifta bekantskap med några centrala språkvetenskapliga forskningsområden. Detta innebär att den studerande efter avslutad delkurs ska kunna:
- göra teoretiskt medvetna analyser och tolkningar av komplexa språkvetenskapliga texter och problemställningar
- tillämpa sina kunskaper i tysk grammatik och syntax på ett stilistiskt säkert sätt i egen skriftlig produktion
- visa kunskaper om några utvalda aktuella forskningsfrågor inom den tyskspråkiga lingvistikens utveckling
- använda en omfattande praktisk och teoretisk kunskap inom tysk lingvistik för att med hjälp av vedertagna lingvistiska metoder bedöma och analysera olika typer av språkvetenskapligt material samt på ett övertygande sätt argumentera för en egen tolkning eller en egenhändigt sammanställd analys
- visa en hög grad av självständighet och problemlösningsförmåga i umgänget med olika typer av komplexa praktiska och teoretiska problem
- kritiskt utvärdera det egna lärandet, och noggrant identifiera eventuella ytterligare kompetensbehov i ämnet
- samarbeta med lärare och studenter med olika bakgrund.
Delkursen syftar till att den studerande
tillägnar sig fördjupad litteraturvetenskaplig kunskap i den tyskspråkiga
litteraturen. Detta innebär att den studerande efter genomgången delkurs på god
tyska ska kunna:
- kritiskt analysera litterära och litteraturvetenskapliga texter
- utifrån goda teoretiska kunskaper göra analyser och tolkningar av komplexa litterära texter
- visa goda kunskaper om några utvalda aktuella litteraturvetenskapliga forskningsfrågor
- visa prov på mycket hög grad av självständighet och problemlösningsförmåga samt förtrogenhet med olika typer av litterära texter.
Delkursens syfte är att den studerande ytterligare ska uppöva sin förmåga till vetenskapligt arbete.
Detta innebär att den studerande efter genomgången delkurs på god tyska ska kunna:
- utifrån goda teoretiska kunskaper göra analyser och tolkningar av språkvetenskapliga eller litterära texter av olika komplexitet
- samla kunskaper om några utvalda aktuella forskningsfrågor samt genom författandet av ett skriftligt teoretiskt arbete visa prov på duglighet i användandet av för arbetet tillämpliga metoder, i att söka och kritiskt tolka relevanta källor samt analysera, sammanställa, redigera och försvara erhållna resultat
- medvetet använda en omfattande praktisk och teoretisk kunskap inom antingen tysk språkvetenskap eller tysk litteraturvetenskap för att med hjälp av vedertagna lingvistiska eller litteraturvetenskapliga metoder kunna bedöma och analysera olika typer av material samt på ett övertygande sätt argumentera för en egen tolkning eller en egenhändigt sammanställd analys
- visa prov på hög grad av självständighet och problemlösningsförmåga i umgänget med olika typer av praktiska och teoretiska problem
- kritiskt utvärdera det egna lärandet, noggrant identifiera eventuella ytterligare kompetensbehov i ämnet samt effektivt kunna samarbeta med lärare och studenter med olika bakgrund, där hänsyn ska tas till förståelse för och solidaritet med andra
- ge konstruktiv kritik på medstuderandes skriftliga arbete.
Innehåll
Kursen består av tre delkurser.
Delkurser
I delkursen studeras centrala områden inom den moderna tyskspråkiga lingvistiken från ca 1900 och fram till idag. Den studerande förvärvar inblickar i några centrala forskningsområden, t.ex. syntax och semantik, inom modern lingvistik.
Inom delkursen studeras och analyseras litterära texter med tonvikt på verk av tyskspråkiga nobelpristagare i litteratur samt andra texter, som är betydelsefulla för den tyskspråkiga litteraturen. Vid den litterära analysen läggs stor vikt på genreteoretiska och narratologiska perspektiv och aspekter som intertextualitet och genus. Inom delkursens ram övas förmågan att kritiskt läsa och förstå vetenskaplig litteratur, att bli förtrogen med olika litteraturvetenskapliga metoder samt att analysera och förstå sambandet mellan samhälle och litteratur samt litteraturproduktion och -reception.
Uppsatsen kan ha antingen språk- eller litteraturvetenskaplig inriktning. Inriktning och ämne väljs i samråd med examinator. Delkursen inleds med ett kort metodavsnitt som anpassas till den inriktning studenterna har valt. Den studerande ska inom delkursens ram författa en uppsats om 8000-10 000 ord, där för godkännande förutom metodkunskap även krav på vetenskaplig formalia ska vara uppfyllda. Uppsatsen ska försvaras vid offentligt eller nätbaserat seminarium.
Examinationsformer
Delkurs 1: Delkursen examineras genom fortlöpande bedömning av seminarieinsatserna och genom ett antal skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 2: Delkursen examineras genom fortlöpande bedömning av seminarieinsatserna samt genom skriftliga prov.
Delkurs 3: Delkursen examineras i form av en vetenskaplig uppsats om 8000-10 000 ord som den studerande presenterar och försvarar vid ett särskilt ventileringsseminarium, vid vilket den studerande också opponerar på en medstuderandes uppsats.
Arbetsformer
All undervisning sker på tyska i samtliga delkurser.
Delkurs 1: Obligatoriska seminarier och gruppövningar.
Delkurs 2: Föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Delkurs 3: Föreläsningar samt obligatoriska seminarier och obligatorisk handleding, individuellt och i grupp.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För VG på hela kursen krävs VG i delkurs 3 samt en av delkurserna 1 eller 2.
Betygsrapportering:
Moment 1: Den moderna tyskspråkiga lingvistikens utveckling - 7,5 hp
Moment 2: Tyskspråkig litteratur och litteraturvetenskap - 7,5 hp
Moment 3: Uppsats med inriktning mot språk- eller litteraturvetenskap - 15 hp
Förkunskapskrav
- Tyska I med didaktisk inriktning 30 hp och Tyska II med didaktisk inriktning 30 hp