Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska kunna genomföra en kvalificerad och
självständig vetenskaplig undersökning med utgångspunkt i någon av svenskämnets
didaktiska frågeställningar. Studenten förväntas vidare kunna bidra till
kunskapsutveckling inom ett avgränsat svenskdidaktiskt område.
Efter avslutad delkurs ska den studerande
kunna:
- visa väsentligen fördjupade kunskaper inom ett avgränsat svenskdidaktiskt område och fördjupad insikt i områdets aktuella forsknings- och utvecklingsarbete
- med utgångspunkt i resultaten från examensarbete 1 formulera en fördjupad ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- genomföra ett självständigt problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning, relevant empiri, teori och metodanvändning, samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund
- visa fördjupad förmåga att, med krav på skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga, presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- visa fördjupad förmåga att analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden
- bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat svenskdidaktiskt område av betydelse för yrkesutövningen.
Innehåll
I kursen
genomför den studerande en kvalificerad och självständig vetenskaplig undersökning
med utgångspunkt i någon av svenskämnets didaktiska frågeställningar. Den studerande
förväntas vidare kunna bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat svenskdidaktiskt
område.
Examinationsformer
Kursen examineras i form av en vetenskaplig uppsats som den studerande presenterar och
försvarar vid ett särskilt ventileringsseminarium, vid vilket den studerande
också opponerar på en medstuderandes examensarbete. Examensarbetet kan också
redovisas som vetenskaplig uppsats (med tillhörande ventileringsseminarium och
opposition av medstuderandes
examensarbete) i kombination med annan gestaltande form.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är föreläsningar samt obligatorisk handledning, som kan ske såväl
individuellt som i grupp.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Svenska III, examensarbete 1 för ämneslärarexamen, åk 7-9, 15 hp grundnivå 2 samt Bedömning, betygssättning och specialpedagogik för ämneslärare åk 7-9, 7,5 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i grundskolans årskurs 7-9, 7,5 hp på avancerad nivå, eller motsvarande kunskaper.
Summary in English
The
overall objective of the course is that the student shall be able to conduct
a qualified and independent
scientific investigation based on one
didactical problem in the subject of Swedish. Students are further expected to contribute
to knowledge development
within a defined didactic area
in the subject of Swedish.