Lärandemål
Det övergripande målet med kursen är att den studerande utvecklar och fördjupar kunskaper om barns tal- och skriftspråksutveckling utifrån ett första- och andraspråksperspektiv. Den studerande ska också utveckla färdigheter i hur tal- och skriftspråksutveckling kan stimuleras.
Delkurser
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskaper om och kritiskt granska teorier om barns språkutveckling såväl i tal som i skrift i ett första- och andraspråksperspektiv
- visa kunskaper om barns villkor för tal- och skriftspråksutveckling
- visa kunskaper om det svenska språkets grundläggande struktur när det gäller grammatik och fonetik
- visa förmåga att beskriva, analysera och kritiskt granska förskolans och förskoleklassens verksamhet och miljö utifrån ett tal- och skriftspråksperspektiv
- visa förmåga att sammanställa och diskutera kursinnehållet utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskaper om tal- och skriftspråksstimulering i förskola och förskoleklass i ett första- och andraspråksperspektiv
- visa kunskaper om lekens och fantasins betydelse för tal- och skriftspråksutveckling
- visa förmåga att använda multimodala medier för att stimulera barns tal- och skriftspråksutveckling samt visa teoretisk insikt om mediernas didaktiska betydelse
- visa förmåga att beskriva och analysera barns tal- och skriftspråk
- visa förmåga att sammanställa och diskutera kursinnehållet utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
Innehåll
Delkurser
I delkursen fokuseras på teorier om barns tal- och skriftspråksutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv. I samband med detta diskuteras och problematiseras barns olika villkor för språklig utveckling och hur det påverkar barns kommunikativa kompetens. I kursen behandlas det svenska språkets grundläggande strukturer som utgångspunkt för beskrivning av barns tal- och skriftspråksutveckling. Förskolans och förskoleklassens verksamhet och miljö undersöks, beskrivs och granskas utifrån ett tal- och skriftspråksutvecklande perspektiv.
I delkursen behandlas möjligheter att stimulera barns tal- och skriftspråksutveckling i förskola och förskoleklass, t.ex. genom lek, skapande verksamhet, musik, rim och ramsor. Vidare ges den studerande tillfälle att, med stöd i aktuell forskning, planera, genomföra och utvärdera ett arbete där digitala verktyg används för att stimulera barns kommunikativa utveckling. I kursen genomförs analys och beskrivning av barns tal- och skriftspråk som grund för planering och genomförande av språkstimulerande arbete.
Examinationsformer
Delkurs 1 examineras genom aktivt deltagande i seminarier och grupparbeten samt genom skriftliga uppgifter och en rapport.
Delkurs 2 examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och grupparbeten, redovisning av en analysuppgift samt en skriftlig hemtentamen.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att erhålla väl godkänt på hela kursen krävs väl godkänt i både delkurs 1 och 2.
Betygsrapportering:
Moment 1: Skriftspråksutveckling - 7,5 hp
Moment 2: Språkstimulering - 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Naturvetenskap och teknik för lärare i förskola och förskoleklass, 15 hp, Utveckling och lärande i förskolan och förskoleklass (inklusive 7,5 hp VFU), 15 hp, Barns utveckling och lärande i matematik, 15 hp och Bild i förskolan och förskoleklassen, 15 hp på grundnivå 1, eller motsvarande kunskaper.
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande. Dessutom ingår obligatoriska campus- och fältdagar om max tre dagar vardera.
Ersätter SV2014.