Kursplan

Det globala klassrummet - introduktionskurs svenska som andraspråk, för undervisning i kommunal vuxenutbildning

Kurskod
SS1098
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska som andraspråk (SSA)
Ämnesgrupp
Svenska som andraspråk
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Svenska som andraspråk1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2018-03-07.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-03-07.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa grundläggande förståelse för faktorer som på samhälls- och utbildningsnivå påverkar vuxnas lärande, identitet och utveckling
  • redogöra för och diskutera hur språkliga samt kulturella mönster och hierarkier i skola och samhälle påverkar vuxna elevers villkor för lärande
  • visa grundläggande förståelse för frågor om identitet och lärande av ett andraspråk i en migrationskontext
  • redogöra för och diskutera pedagogiska förhållningssätt såsom ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i undervisning av vuxna elever utifrån ett andraspråks- och flerspråkighetsperspektiv
  • visa förståelse för relationen mellan lärande av ett andraspråk, arbetsliv och integration.

Innehåll

I denna kurs behandlas faktorer på samhälls- och utbildningsnivå som påverkar vuxna elevers lärande, andraspråksutveckling och identitet i en migrationskontext. Särskilt uppmärksammas och diskuteras hur språkideologier, normer, hierarkier, värderingar och förhållningssätt i skola och samhälle påverkar vuxna elevers villkor för lärande av svenska som andraspråk specifikt och integration generellt. I kursen diskuteras frågor om interkulturalitet och identitet i relation till lärande av ett andraspråk. Vidare behandlas frågor om globalisering, migrationsprocesser och flyktingskap samt dess betydelse för individens lärande och utveckling.
Kursen genomsyras av ett didaktiskt perspektiv med den vuxnes lärande i centrum, där betydelsen av att utgå från elevens språkliga och yrkesmässiga erfarenheter som resurser i undervisningen uppmärksammas. Även språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt behandlas. Vidare belyses relationer mellan skola och arbetsliv med särskilt fokus på lärandet av ett andraspråk i vuxen ålder.

Examinationsformer

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier i form av muntliga redovisningar, skriftliga inlämningsuppgifter samt en hemtentamen.

Arbetsformer

Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och diskussionsforum.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Förkunskapskrav

  • Lärarexamen eller motsvarande examen.

Övrigt

Kursen ges på distans med fem obligatoriska träffar. Högskolans lärplattform Learn samt Adobe Connect används.

Kursen är en uppdragsutbildning och erbjuds inom ramen för Skolverkets nationella skolutvecklingsprogram. Se: http://www.skolverket.se/kompetens-och-fortbildning/larare/introduktionskurs-i-svenska-som-andraspråk.
Den sökande ska vara anställd hos huvudman inom skolväsendet, huvudman för utbildning i LVU-hem, huvudman för utbildning inom kriminalvårdsanstalt, någon som genom avtal med huvudman utför uppgifter inom utbildning enligt ovan (entreprenad), eller folkhögskola.
Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta.

Summary in English

Upon completion of the course, students shall be able to:

  • show a basic understanding of factors at a societal and educational level that affect adults‘ learning, identity and development
  • explain and discuss how linguistic and cultural patterns and hierarchies in school and society affect the conditions for learning for adult students
  • demonstrate a basic understanding of issues of identity and learning of a second language in the context of migration
  • explain and discuss educational approaches, such as a work methodology on language and knowledge development, in the instruction of adult students based on a second-language and multilingualism perspective
  • demonstrate an understanding of the relationship between learning a second language, working life and integration.