Lärandemål
Delkurser
Efter
avslutad delkurs ska de studerande kunna:
- visa grundläggande kunskaper i sociolingvistikens forskningsinriktningar och dess mål
- tillämpa sociolingvistiska och sociopragmatiska teorier och metoder i analysen av forskningsproblem tillhörande det spanskspråkiga forskningsområdet
- visa fördjupade kunskaper om sociopragmatikens centrala teoribildningar, inbegripet en djupare förståelse av vissa grundläggande begrepp inom disciplinen.
Efter
avslutad delkurs ska de studerande kunna:
- reflektera över, värdera och kritiskt granska vetenskapliga artiklar och texttolkningar, samt förmedla artiklarnas innehåll och sina egna reflektioner både muntligt och skriftligt på ett välargumenterat sätt
- analysera spanskspråkig klassisk litteratur både ur historisk och litterär synvinkel
- relatera det litterära verket till sitt respektive estetiska, sociokulturella och politiska sammanhang samt påvisa såväl kännetecknande drag av som avvikelser från epokens litterära praxis.
- reflektera över litteraturens roll i språkundervisningen.
Efter genomgången delkurs, ska den studerande kunna:
- reflektera över, värdera och kritiskt granska vetenskapliga artiklar och texttolkningar, samt förmedla artiklarnas innehåll och sina egna reflektioner både muntligt och skriftligt på ett välargumenterat sätt
- visa förmåga att utifrån en problemställning självständigt söka, samla, värdera samt kritiskt tolka och analysera relevant information
- inom givna tidsramar genomföra en självständig studie med krav på vetenskapligt värde, forskningsanknytning, relevant metod eller teorianknytning, samt argumentation som vilar på väl genomförda analyser
- skriftligt såväl som muntligt presentera och argumentera för egna resultat med högt ställda krav på språklig kommunikationsförmåga.
Innehåll
Delkurs 1. Spansk sociolingvistik och sociopragmatik, 7,5 hp
Delkurs 2. Spansk litteratur, från guldåldern till realismen, 7,5 hp
Delkurs 3. Uppsats, 15 hp
Delkurser
Kursen
introducerar de teoretiska grunderna för sociolingvistiska variationer i olika
spansktalande samhällen. I kursen
diskuteras språkkontakt och flerspråkighet samt kodväxling. Studenten blir även
introducerad till pågående fenomen som språkdöd samt språkrevitalisering
relaterade till minoritetsspråk i den spansktalande världen. Kursen innehåller
dessutom en introduktion till sociopragmatikens teori och metod där det
aktuella forskningsläget inom romanska språk (spanska) vad gäller pragmatiska
begrepp som artighet studeras. Särskilt fokus läggs på kopplingen mellan
artighet, talakter och genus i allmänhet och på nätbaserade typer av
kommunikation i synnerhet. I den
praktiska delen av kursen ingår uppgifter i att kritiskt granska och presentera
egna och andras texttolkningar och analyser.
Kursen fokuserar på den spanska litteraturen från guldåldern till realismen. Tonvikten läggs vid litterär analys med anknytning till sociopolitiska och kulturella förhållanden. Genom ett urval texter i olika genrer utforskas relevanta epoker i den spanska litteraturhistorien med fokus på kännetecknande estetiska drag. Dessutom studeras i anslutning till dessa texter relevant litteraturkritik och litteraturhistoria.
I delkursen ska studenten självständigt genomföra en vetenskaplig uppsats utifrån en begränsad problemställning. Denna bygger på de språk- eller litteraturvetenskapliga ämneskunskaperna, men kan också relatera till språkdidaktik och erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen. På så vis kan uppsatsarbetet knyta an till både utvecklingen av den egna pedagogiska verksamheten och till aktuell forsning.
Examinationsformer
Delkurs 3 examineras genom ett självständigt, skriftligt arbete.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 22,5 hp.
Betygsrapportering:
Moment 1: Spansk sociolingvistik och sociopragmatik - 7,5 hp
Moment 2: Spansk litteratur, från guldåldern till realismen - 7,5 hp
Moment 3: Uppsats - 15 hp
Förkunskapskrav
- Spanska I med didaktisk inriktning, 30 hp och Spanska II med didaktisk inriktning, 30 hp på grundnivå 1, eller motsvarande kunskaper
Övrigt
Summary in English
After completion of the course, students should be able to:
1. Spanish sociolinguistics and sociopragmatics
- demonstrate basic knowledge of the research specializations and objectives within the field of Sociolinguistics
- apply sociolinguistic and sociopragmatic theories and methods in the analysis of research problems related to the field of Spanish linguistic research
- demonstrate advanced knowledge of the central theories on sociopragmatics, including a deeper understanding of a number of basic concepts in the discipline.
2. Spanish literature, from the Golden age to realism
- reflect upon and critically review scientific articles and text interpretations, and convey the content of the articles and their own reflections both orally and in writing in a well-argued manner
- analyze classic Spanish literature, both from a historical and a literary perspective
- relate the literary work to their respective aesthetic, sociocultural and political contexts, and demonstrate both characteristic features of the deviations from the literary practices of the time
- reflect on the role of literature in language teaching.
3. Essay
- reflect upon and critically review scientific articles and text interpretations, and convey the content of the articles as well as their own reflections, both orally and in writing, in a well-argued manner
- demonstrate the ability to formulate a solution to a problem by independently searching for, collecting, evaluating, and critically interpreting and analyzing relevant information
- conduct, within a given time, an independent study with demands on scientific merit, research results, appropriate method or theoretical approach, as well as argument based on analysis
- present and explain, in both written and oral form, their results with the highest standards of linguistic communication skills.