Kursplan

Spanska, Språkdidaktik I

Kurskod
SP1016
Poäng
6 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Spanska (SPA)
Ämnesgrupp
Spanska
Utbildningsområde
Humanistiska området, 75%
Undervisningsområdet, 25%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Spanska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd i nämnden för Institutionen för språk, litteratur och lärande 2011-10-10.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2011-10-10.
Reviderad
Reviderad 2019-07-01.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2019-07-01.

Mål

Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande språkdidaktiska kunskaper i spanska. Kursen ger en teoretisk grund till språklärande och språkundervisning och kompletterar övriga studier i spanska som föreberedelse för en framtida yrkesroll inom språkutbildning.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • visa kunskap om de främmande språkens historiska utveckling och deras nuvarande ställning i skola och samhälle
  • visa grundläggande kunskaper om centrala språkinlärningsteorier och deras betydelse för språkundervisningen
  • visa kunskap om skolans styrdokument med särskilt fokus på de moderna språkens kurs- och ämnesplaner
  • diskutera och reflektera över språkdidaktiska frågeställningar som rör urval av undervisningsmaterial och arbetssätt i relation till målgrupp och skolans styrdokument
  • med utgångspunkt i didaktiska frågeställningar visa förmåga att välja, bearbeta och presentera innehåll och arbetssätt för språkundervisningen.

Innehåll

Kursen utgör en introduktion till språkdidaktik och till de centrala frågor som rör språkundervisningens innehåll och utformning i relation till elevers olika förutsättningar för språkinlärning och skolans styrdokument. De främmande språkens roll och utveckling i svensk skola behandlas i en historisk tillbakablick. Ett viktigt inslag i kursen är ett grundläggande studium av centrala teorier kring språklärande i allmänhet och av spanska som främmande språk i synnerhet. Genom att även studera aktuella styrdokument i form av läroplan, kurs- och ämnesplan för moderna språk, behandlas relationen mellan teori och språkämnets olika moment. Detta innehåll kopplas till övriga studier i spanskämnet samt till det framtida yrket och den konkreta undervisningssituationen liksom till de krav som ställs på språkläraren i sitt uppdrag i skolan.

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga reflekterande texter, aktivt deltagande i forumdiskussioner och seminarier samt muntliga presentationer.

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs dels i föreläsningsform, dels i seminarier med obligatorisk närvaro. Undervisningen sker både på svenska och på spanska.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2, Spanska 3

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling.
För studerande på Ämneslärarprogrammet ingår 2-3 fältdagar vid en grund- eller gymnasieskola.

Reviderad
12-03-05 (huvudområde inlagt)
14-07-01 (omklassificering)
19-07-01 (litteraturlistan urlyft)