Kursplan

Barn och ungas olika utvecklingsnivåer

Kurskod
SA3007
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå 1
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Socialt arbete (SAA)
Ämnesgrupp
Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsområde
Vårdområdet, 50%
Samhällsvetenskapliga området, 50%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Socialt arbete1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2015-12-03.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2016-08-29.
Nedlagd
2020-10-01

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande under kursen ska tillägna sig fördjupade kunskaper om barn och ungas utvecklingnivåer, om barns rättigheter, innebörden av barnperspektiv samt om samtal med barn och unga på olika nivåer i sin utveckling.

Den studerande skall efter avslutad kurs kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa fördjupade kunskaper om barn och ungas olika utvecklingsnivåer,
  • visa kunskaper om barns rättigheter utifrån lagar och förordningar och FN:s konvention om barnets rättigheter,
  • visa fördjupade kunskaper om relationen mellan barnperspektiv och barnets perspektiv,
  • visa fördjupade kunskaper om anpassad kommunikation och samtal med såväl barn och unga som deras närstående,

Färdighet och förmåga

  • urskilja och kritiskt bearbeta teoretiska perspektiv om barn och ungas olika utvecklingsnivåer,
  • kritiskt granska och analysera vetenskaplig litteratur och teorier om barn och ungas utveckling,
  • kritiskt granska och analysera aktuell litteratur om barns rättigheter,
  • kritiskt granska och analysera vetenskaplig litteratur och teorier av relevans för kommunikation och samtal med barn och unga,
  • relatera till utvecklingsteoretiska perspektiv och evidensbaserad kunskap med hänsyn till såväl det individuella barnet och ungdomens situation som ett vidare och djupare sammanhang,

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska, sammanväga och värdera olika perspektiv på barns och ungdomars bästa.

Innehåll

Kursen behandlar barn och ungas utveckling. Vidare fokuserar kursen på anknytning och dess konsekvenser, FN:s konvention om barnets rättigheter, barns perspektiv och barns bästa i förhållande till barns och ungas utvecklingsnivåer. Dessutom får studenten reflektera kring det egna förhållningssättet i samtal med barn och unga för att fördjupa och utveckla förmågan att i sin profession samtala med barn och unga.

Examinationsformer

Examinationen består av seminarier, en individuell webbaserad hemtentamen och en skriftlig examinationsuppgift som försvaras vid ett opponentseminarium.

Arbetsformer

Arbetsformer är föreläsningar, grupparbeten och obligatoriska seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Moment 1 måste examineras med minst betyget godkänd innan moment 2 examineras. För betyget väl godkänd på kursen krävs väl godkänd på moment 2 och minst godkänd på moment 1.

Betygsrapportering:

  • Moment 1: Anknytning och utveckling, 1,5 hp, U - VG.
  • Moment 2: Barnperspektiv i socialt arbete, en fördjupad analys, 6 hp, U - VG.

Förkunskapskrav

  • Socionomexamen, Social omsorgsexamen om minst 180 hp

Övrigt

Kursen bedrivs nätbaserat. Det krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande. Vid muntliga examinationer är webbkamera obligatoriskt. Kursen motsvarar SA3005.