Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla fördjupade pedagogiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter som krävs för att såväl självständigt som i samarbete med verksamma lärare kunna leda den pedagogiska verksamheten inom de undervisningsämnen som ingår i utbildningen.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupade ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för den egna undervisningen i relation till såväl elevgruppens som den enskilde individens utveckling och till verksamhetens mål,
- självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera såväl gruppens som varje elevs lärande och utveckling,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
- observera, dokumentera, analysera och göra bedömningar av elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
- med ett kritiskt förhållningssätt utifrån ämnesdidaktiska överväganden använda digitala verktyg i ämnesundervisningen och beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna,
- kommunicera och tillämpa skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna, olika jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv samt de grundläggande demokratiska värderingarna,
- visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är av relevans för yrkesutövningen,
- med utgångspunkt i forskning och erfarenhetsbaserad kunskap kunna kritiskt värdera och reflektera över sitt läraruppdrag samt kunna formulera tydliga slutsatser för den egna professionsutvecklingen.
Innehåll
I kursen integreras de tidigare utvecklade ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaperna med det utbildningsvetenskapliga kärninnehåll som studerats under de föregående kurserna i pedagogiskt arbete genom att omsättas i pedagogisk praktik. Kursen består därför av verksamhetsförlagd utbildning som varvas med teoretiska studier och seminarier för att de studerande ska kunna utveckla ett reflekterande och kritiskt förhållningssätt till såväl ämnesundervisningen som till sin egen utveckling mot ett professionellt lärarskap. Innehållet formas således av de frågeställningar de studerande möter under sin egen ämnesundervisning. Den studerande kopplar den egna undervisningen till egna och andras erfarenheter och relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten. Under kursen tar den studerande ett självständigt helhetsansvar för planering, genomförande och utvärdering av undervisning i båda de undervisningsämnen som ingår i utbildningen.
Examinationsformer
Den studerande bedöms fortlöpande under den verksamhetsförlagda utbildningen samt genom aktivt deltagande i uppföljande seminarier.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är verksamhetsförlagd utbildning och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Seminarier, verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Sociala relationer, konflikter och makt i grundskolan 7-9 (inkl 7,5 hp VFU), 15 hp och Bedömning, betygssättning och specialpedagogik för ämneslärare, 7,5 hp samt minst 60 hp i ämne 1, 45 hp i ämne 2 och 45 hp i ämne 3
Övrigt
Den verksamhetsförlagda utbildningen görs vid en grundskola åk 7-9 i minst två av utbildningens ämnen.
Som riktmärke ska den studerande genomföra egen undervisning motsvarande minst åtta klocktimmar i veckan. Student som underkänts i VFU-kurs har rätt att genomgå kursen ytterligare en gång, dock inte fler än två sammanlagt.
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Summary in English
The overall aim of the course is for students to develop in-depth subject didactics and pedagogical content knowledge, as well as teaching skills, in order to independently and in cooperation with practising teachers teach in the school subjects included in the programme.