Kursplan

Examensarbete för grundlärarexamen inriktning F-3 del 1

Kurskod
PG2069
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 2
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2E
Fastställd
Fastställd 2017-01-26.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2017-08-28.
Nedlagd
2023-01-23

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • visa fördjupade kunskaper inom ett avgränsat undervisningsämnes didaktiska område omfattande områdets forskningshistorik, centrala forskningsproblem och aktuella forskningsbehov
  • utifrån tidigare forskning och egna erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen formulera en ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
  • visa förmåga att självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat utifrån vetenskapsteoretiska såväl som didaktiska perspektiv
  • visa förmåga att välja relevant metod och teoretiskt ramverk för en planerad empirisk undersökning
  • visa förmåga att i skriftlig och muntlig form presentera och argumentera för en kommande studies forskningsbakgrund i relation till problemformulering, syfte och frågeställningar samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett konstruktivt sätt
  • analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.

Innehåll

Kursen har en tydlig ämnesdidaktisk prägel och genomförs med utgångspunkt i något av de undervisningsämnen som ingår i utbildningen. Ett kunskapsbehov motiveras utifrån, eller relateras till, styrdokument, samhällsdebatt, VFU-erfarenhet eller didaktisk forskning. Under kursen formuleras problemställning, syfte och frågeställningar för den kommande empiriska undersökningen. Tyngdpunkten i kursen är att formulera en forskningsbakgrund inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område. Forskningsbakgrunden genomförs i form av ett systematiskt förfarande för sökning, urval och värdering av relevant forskningslitteratur. Kursen innehåller dessutom studier av metod- och analysverktyg som planeras att användas i den empiriska studien. Val av metod motiveras och anknyts till ett teoretiskt ramverk. Den studerande presenterar, motiverar och argumenterar för det egna arbetet samt granskar och opponerar på en medstuderandes arbete vid ett särskilt ventileringsseminarium.

Examinationsformer

Ett skriftligt arbete. Försvar av det egna arbetet och granskning av en medstuderandes arbete examineras vid ett oppositionsseminarium. Dessutom examineras metodarbetet i form av en skriftlig inlämningsuppgift.

Arbetsformer

Obligatoriska seminarier och obligatorisk handledning.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Examensarbete, 15 hp

Förkunskapskrav

  • Sociala relationer, konflikter och makt i grundskolan, F-3, 7,5 hp samt Svenska 2, 15 hp

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Denna kurs utgör den första delen av två inom vilka den studerande fullgör utbildningens examensarbete om 30 högskolepoäng.

Summary in English

After completing the course, the student shall be able to:
  • Demonstrate in-depth knowledge of a defined area of didactic ??research, including its history, key research issues and current research needs.
  • Formulate a didactic problem and relevant research questions based on previous research and teaching experience during placement.
  • Demonstrate the ability to independently and critically systematize, problematize and reflect on previous research from an epistemological as well as didactic perspective.
  • Demonstrate the ability to relate a theoretical framework to the chosen method for the planned empirical study.
  • Demonstrate the ability, orally and in writing, to present and argue for the upcoming study‘s research background on the basis of the problem definition, aim and research questions as well as relate to scientific criticism in a professional and constructive manner.
  • Analyze, evaluate and discuss the scholarly work of others by pointing out strengths as well as shortcomings in the form of clear constructive feedback.