Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla ett pedagogiskt ledarskap som ämneslärare, där förmågan att göra medvetna didaktiska val är en central beståndsdel.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om olika teorier om pedagogiskt ledarskap i ett yrkesetiskt perpektiv,
- visa kunskap om didaktikens och ämnesdidaktikens teorier och modeller,
- visa förmåga att, utifrån skolans styrdokument, självständigt och i samarbete med verksamma lärare, planera undervisning med hänsyn till elevers förutsättningar,
- utifrån gällande läroplan kritiskt reflektera över undervisningsämnet i förhållande till olika ämnesdidaktiska och läroplansteoretiska perspektiv,
- visa förmåga att argumentera för egna didaktiska val i samband med planering av ämnesundervisning,
- reflektera över de egna ämneskunskapernas relation till undervisningsämnets syfte och centrala innehåll i styrdokumenten.
Innehåll
I kursen fokuseras det pedagogiska ledarskapet i ett yrkesetiskt perspektiv. Olika ledarstilar diskuteras och problematiseras i ljuset av ämneslärarens yrkesroll i en målstyrd skola. Kursen behandlar teorier om pedagogiskt ledarskap där den studerande reflekterar över sin egen utveckling till ämneslärare. I kursen studeras respektive undervisningsämnes relevanta styrdokument ur ett ämnesdidaktiskt och läroplansteoretiskt perspektiv. De studerande ges möjlighet att reflektera över den egna ämneskompetensen i relation till skolans styrdokument.
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktiv medverkan vid seminarier samt genom muntliga presentationer och skriftliga inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Muntliga och skriftliga redovisningar, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Ämnesstudier om minst 90 hp i ett undervisningsämne
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande. Vid muntliga examinationer är webbkamera obligatoriskt för nätstudenter.
Undervisningsämne är ett av de ämnen den studerande har med sig från de ämnesteoretiska studierna.