Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att studenten ska förstå hur vuxna människor lär och hur kompetensutveckling kan ske inom organisationer.
Kunskap och förståelse
Efter kursens slut ska studenten kunna:
- beskriva grundläggande teorier kring hur vuxna människor lär (1)
- beskriva förutsättningar för lärande (2)
- beskriva hur kompetensutveckling kan genomföras i en organisation (3)
Färdigheter och förmågor
Efter kursens slut ska studenten kunna:
- göra en litteratursammanställning i enlighet med vetenskaplig praxis (4)
- reflektera över utvecklande samtal som metod och över sin egen lärprocess (5)
- kritiskt granska samt försvara skriftligt arbete (6)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter kursens slut ska studenten kunna:
- visa förståelse för olika perspektiv på lärande och dess konsekvenser för hur lärande främjas. (7)
- visa förståelse för olika nivåer av lärande och konsekvenser för hur lärande kan främjas (8)
Innehåll
Examinationsformer
Individuell skriftlig reflektion, 1 hp (examinerar mål 5)
Aktivt deltagande vid seminarium, 1,5 hp (examinerar mål 5-8)
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Summary in English
The overall aim of the course is that students will understand how adults learn and how skills development can take place within organizations.
Knowledge and understanding
Upon completion of the course, student shall be able to:
- describe basic theories about how adults learn (1)
- describe the necessary conditions for learning (2)
- describe how skills development can be implemented within an organization (3)
Skills and abilities
Upon completion of the course, student shall be able to:
- conduct a literature review in accordance with scientific practice (4)
- reflect on the developing conversation as a method and on his/her own learning process (5)
- critically examine and defend written work (6)
Evaluation ability and approach
Upon completion of the course, student shall be able to:
- demonstrate an understanding of different perspectives on learning and their impact on how learning is promoted (7)
- demonstrate an understanding of the different levels of learning and the implications for how learning can be promoted (8)