Kursplan

Individuella lärprocesser och kompetensutveckling

Kurskod
PA1058
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Personal och arbetsliv (PEE)
Ämnesgrupp
Ledarskap, organisation och styrning
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Personal och arbetsliv1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2018-03-08.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-06-08.
Nedlagd
2021-02-23

Lärandemål

Det övergripande syftet med kursen är att studenten ska förstå hur vuxna människor lär och hur kompetensutveckling kan ske inom organisationer.

Kunskap och förståelse
Efter kursens slut ska studenten kunna:

  • beskriva grundläggande teorier kring hur vuxna människor lär (1)
  • beskriva förutsättningar för lärande (2)
  • beskriva hur kompetensutveckling kan genomföras i en organisation (3)

Färdigheter och förmågor
Efter kursens slut ska studenten kunna:

  • göra en litteratursammanställning i enlighet med vetenskaplig praxis (4)
  • reflektera över utvecklande samtal som metod och över sin egen lärprocess (5)
  • kritiskt granska samt försvara skriftligt arbete (6)

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter kursens slut ska studenten kunna:

  • visa förståelse för olika perspektiv på lärande och dess konsekvenser för hur lärande främjas. (7)
  • visa förståelse för olika nivåer av lärande och konsekvenser för hur lärande kan främjas (8)

Innehåll

I kursen behandlas grundläggande teorier kring lärande såsom Kolbs lärcirkel, reflektionsbegreppet, inlärningsteori. Olika perspektiv på lärande berörs såsom förmedlingspedagogik och progressiv pedagogik, rationalistiskt perspektiv och tolkande perspektiv. Nivåer av lärande, såsom Piagets assimilativt och ackommodativt lärande berörs samt hur dessa nivåer kan främjas. Olika former för hur kompetensutveckling kan ske samt dess fördelar och nackdelar gås igenom och diskuteras. Förutsättningar för lärande, såsom individuella egenskaper, vikten av en stödjande lärmiljö och ledarskapets roll berörs. Även olika modeller för hur kompetensutveckling i organisationer kan förstås behandlas. Specifikt berörs coaching som en metod och ett förhållningssätt för att främja utveckling. I kursen diskuteras även kompetensinventering och olika vägar för att kartlägga kompetensutvecklingsbehov där utvecklingssamtal diskuteras som ett alternativ.

Examinationsformer

Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 5 hp, (examinerar mål 1-4, 7-8)
Individuell skriftlig reflektion, 1 hp (examinerar mål 5)
Aktivt deltagande vid seminarium, 1,5 hp (examinerar mål 5-8)

Arbetsformer

Arbetsformer är föreläsningar, obligatoriska seminarier, övningar och grupparbeten

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Ersätter PA1023

Summary in English

The overall aim of the course is that students will understand how adults learn and how skills development can take place within organizations.

Knowledge and understanding
Upon completion of the course, student shall be able to:

  • describe basic theories about how adults learn (1)
  • describe the necessary conditions for learning (2)
  • describe how skills development can be implemented within an organization (3)

Skills and abilities
Upon completion of the course, student shall be able to:

  • conduct a literature review in accordance with scientific practice (4)
  • reflect on the developing conversation as a method and on his/her own learning process (5)
  • critically examine and defend written work (6)

Evaluation ability and approach
Upon completion of the course, student shall be able to:

  • demonstrate an understanding of different perspectives on learning and their impact on how learning is promoted (7)
  • demonstrate an understanding of the different levels of learning and the implications for how learning can be promoted (8)