Kursplan

Kompetensförsörjning - avveckling och förändring

Kurskod
PA1054
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Personal och arbetsliv (PEE)
Ämnesgrupp
Ledarskap, organisation och styrning
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Personal och arbetsliv1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2017-09-21.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2017-12-06.
Nedlagd
2021-02-23

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att utveckla studentens ämneskunskap om och förståelse av organisatoriska förändringsprocesser och personalfunktionens roll i denna process. Efter kursen är avsikten att studenten ska kunna analysera förändringsprocesser utifrån dess organisatoriska och kontextuella förutsättningar samt gällande lagstiftning.

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande begrepp inom ämnesområdet (1)
  • beskriva grundläggande förändringsteori och hur förändrade verksamhetsförutsättningar påverkar personal (2)
  • diskutera hur negativa konsekvenser kan minimeras vid organisationsförändringar och omstruktureringar (3)
  • beskriva olika typer av drivkrafter och strategier för förändring (4)
  • redogöra för övergripande lagstiftning som gäller för anställning, pension och uppsägning samt de arbetsrättsliga reglerna vid verksamhetsövergång. (5)

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • analysera teorier om förändringsprocesser (6)
  • kritiskt bedöma komplexa förändringsprocesser (7)

Värderingförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • systematiskt reflektera över personalfunktionens roll i förändringsprocesser (8)
  • kritiskt reflektera över kunskapen inom området för organisationsförändring, och omstrukturering (9)

Innehåll

Kursen fokuserar på kompetensförsörjning med avseende på personalstyrka i förändring, omstrukturering och avveckling och den övergripande lagstiftning som gäller vid dessa situationer.
I kursen problematiseras kort- och långsiktig kompetensförsörjning utifrån inre och yttre förändrade förhållanden på grund av ekonomiska kriser, konjunkturnedgångar eller hårdnande konkurrensvillkor etc. I kursen behandlas metoder och modeller för att hantera motsvarande svåra situationer för personalen. Kursen behandlar också förändringsprocesser och förändringsstrategier mer generellt. Kursen ger också tillfälle till kritisk reflektion över möjliga tillämpbara förändringsmodeller. Kursen fokuserar specifikt på grundläggande värderingar och synsätt med avseende på personalinriktat arbete samt PA-funktionens roll och ansvar i dessa frågor.

Examinationsformer

Skriftlig inlämningsuppgift samt seminarium, 2 hp (examinerar mål 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9)
Skriftlig inlämningsuppgift samt seminarium, 2 hp (examinerar mål 1, 2, 3, 4, 6, 7,8, 9)
Skriftlig salstentamen, 3,5 hp (examinerar mål 5).

Arbetsformer

Föreläsningar och seminarium.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För betyget väl godkänd på kursen krävs betyget VG på skriftlig salstentamen.

Förkunskapskrav

  • Organisation - roller och intressenter, 7,5 hp, grundnivå 1 eller motsvarande kunskaper
  • Samspel i organisationen - gruppen, 7,5 hp, grundnivå 1 eller motsvarande kunskaper

Övrigt

Ersätter PA136.

Summary in English

The overall aim of this course is for students to develop their knowledge of the subject as a basis for a general understanding of organisational change and the function of the Human Resource Department in that process. After the course, the intention is for students to be able to analyse change processes while considering organisational and contextual conditions and applicable laws.

Knowledge and understanding
After completing the course, the student shall be able to:
• describe basic concepts in the subject area (1)
• describe basic organisational change theories and how changed business conditions affect staff (2)
• discuss how negative consequences can be minimised during organisational change and restructuring processes (3)
• describe different types of driving forces and strategies for change (4)
• describe comprehensive legislation that applies to employment, retirement and termination, and the labour law rules for business transition. (5)

Skills and Abilities
After completing the course, the student shall be able to:
• analyze theories of organisational change processes (6)
• critically assess complex organisational change processes (7)

Estimation and approach
After completing the course, the student shall be able to:
• systematically reflect on the role of HR in processes of change  (8)
• critically reflect on knowledge in the area of organisational change and restructuring (9)