Lärandemål
- redogöra för och problematisera olika teoretiska perspektiv inom specialpedagogik med matematik i fokus
- redogöra för och värdera olika metoder för diagnostisering av elevers matematiska kunskaper
- analysera och värdera undervisningsinsatser för elever i svårigheter eller med särskilda förutsättningar för matematik
- kritiskt granska och analysera olika arbetssätt inom matematikundervisning utifrån aktuell forskning samt relatera dessa till didaktiska perspektiv
- redogöra för och problematisera förhållanden mellan matematiksvårigheter och läs- och skrivsvårigheter
Innehåll
I kursen behandlas teorier om elever i matematiksvårigheter respektive särskilda förutsättingar för matematik med utgångspunkt i aktuell forskning. Kursen tar även upp sambanden mellan matematiksvårigheter och läs- och skrivsvårigheter. En del av kursinnehållet utgörs av kritisk granskning och analys av arbetssätt i matematikundervisning som syftar till att förebygga att elever hamnar i matematiksvårigheter.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att erhålla väl godkänt på kursen krävs väl godkänt som bedömning på 3 av 4 skriftliga inlämningsuppgifter.Förkunskapskrav
- Lärarexamen med matematik eller 15 hp i matematik eller matematikdidaktik
Övrigt
Kursen är tänkt för blivande och verksamma lärare inom såväl förskola, grundskola, gymnasieskola som kommunal vuxenutbildning.
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Kursen överlappar till viss del MD2015.
Summary in English
The course adresses both recent and established theories about difficulties and special skills in mathematics among pupils. The course also deals with the relation between mathematical and literacy difficulties. The course contains critical reviews and analyses of educational methods aimed at preventing mathematical difficulties.